شیراز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت : ترسیم سیمای جدید محور جهانی ساسانی فارس از محل اعتبارات ملی، استانی و مسوولیت اجتماعی شرکت ملی نفت برنامه ریزی شده و به این منظور ۲۰ طرح فاخر میراث فرهنگی در حوزه باستانی اجرایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، محمد ثابت اقلیدی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بهسازی و مناسب‌سازی مسیرهای دسترسی، نورپردازی آثار منتخب مجموعه ساسانی، ایجاد فضای خدماتی گردشگری و ایستگاه معرفی از این طرحهای میراثی است.

وی افزود: مرمت و استحکام‌ بخشی محور جهانی ساسانی از دیگر اقداماتی است که امسال اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ادامه داد: برخی از ۲۰ طرح در نظر گرفته شده به مرحله قرارداد رسیده و مقدمات لازم برای انجام بقیه طرحها در حال انجام است.
وی عنوان کرد: اجرای پوشش حفاظتی بر روی گنبدهای آجری و اجرای مسیر بازدید و دسترسی ایمن به فضاهای معماری و پیرامونی کاخ ، آماده‌سازی و بهسازی فضای ساختمان میراث جهانی سروستان و احداث سرویس بهداشتی در محدوده مجاز کاخ از طرح‌هایی است که در کاخ ساسانی سروستان اجرا می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: در قالب ترسیم سیمای جدید محور جهانی ساسانی، اجرای مسیر بازدید و دسترسی ایمن به فضاهای معماری، اجرای پوشش حفاظتی بر روی لایه‌ها و تزئینات وابسته به معماری و ناحیه‌های در معرض خطر مجموعه بیشاپور نیز برنامه ریزی شد.

ثابت اقلیدی گفت: بهسازی و ایمن سازی مسیر دسترسی به غار شاپور،بهسازی و ساماندهی مسیر دسترسی به نقوش صخره‌ای تنگ چوگان و همچنین احداث و نوسازی سرویس‌های بهداشتی از دیگر طرح هایی است که برای اجرا در مجموعه بیشاپور برنامه ریزی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: ایجاد فضای خدماتی گردشگری و ایستگاه معرفی در محدوده کانونی شهر گور، ساماندهی و مناسب‌سازی شرایط نمایشگاهی ترانشه آرامگاهی شهر گور، ساماندهی و مناسب‌سازی مسیر بازدید و دسترسی ایمن و مرمت و استحکام‌بخشی بدنه‌های معماری قلعه دختر نیز امسال اجرایی می‌شود.

وی عنوان کرد: اجرای مسیر بازدید و دسترسی ایمن به فضاهای معماری و پیرامونی بنای کاخ اردشیر و مرمت و استحکام‌بخشی بدنه‌های معماری این کاخ هم از دیگر اقداماتی است که در دستور کار میراث فرهنگی فارس قرار گرفته است.
ثابت اقلیدی گفت: بهسازی و محوطه‌سازی فضای پارکینگ کاخ اردشیر و ایجاد ایستگاه معرفی،اجرای پوشش حفاظتی بر روی نقش برجسته ساسانی دره تنگاب، بهسازی و مناسب‌سازی مسیر دسترسی به نقش برجسته ساسانی دره تنگاب ،تهیه و نصب عناصر مبلمانی جدید برای مجموعه ساسانی و
نورپردازی آثار منتخب مجموعه ساسانی از قبیل منار شهر گور، کاخ اردشیر، ارگ حکومتی بیشاپور و نقوش صخره‌ای تنگ چوگان از دیگر اقداماتی است که در این محور اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، «منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس » عنوان بیست و سومین اثر تاریخی کشور در نهم تیرماه سال ۱۳۹۷ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. مجموعه آثار منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس از فیروزآباد آغاز می‌شود و تا شهرستان‌های کازرون و سروستان ادامه دارد.

ایم محور میراثی جهانی فارس، مجموعه‌ای وسیع شامل کاخ، شهر، نقوش برجسته و غار را دربر می‌گیرد.

با ثبت این محور در فهرست جهانی آثار ساسانی قلعه دختر، ،شهر گور و کاخ اردشیر در شهرستان فیروزآباد، شهر بیشاپور ،نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور در شهرستان کازرون همچنین کاخ ساسانی در شهرستان سروستان جهانی شدند. هم اکنون فارس رکورد ثبت میراث جهانی را در کشور دارد.