تهران- ایرنا- دانشجویان نمونه نداشتن حامی مالی از طرح‌ها و ایده‌های نوآور را مهمترین دغدغه خود عنوان می‌کنند و خواستار اعتلای جایگاه علمی کشور به کمک نخبگان و استفاده از آنها در هیات‌های علمی هستند، ضمن اینکه به دانشجویان دیگر توصیه کردند تک‌بعدی نباشند.

به گزارش خبرنگار علم و آموزش ایرنا، جشنواره ملی انتخاب دانشجوی نمونه هر ساله با همکاری دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشوری با هدف ایجاد انگیزه بین دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور برای رقابت در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی-اجتماعی، فناورانه و بین‌المللی برگزار می‌شود.

دانشجوی نمونه به فرد جامع الشرایطی گفته می‌شود که از نظر آموزشی، پژوهشی، فرهنگی-اجتماعی و فعالیت‌های بین‌المللی و فناورانه در جایگاه برتری نسبت به سایر دانشجویان باشد. برای انتخاب دانشجوی نمونه نخست دانشجویان در سطح دانشگاهی با یکدیگر به رقابت پرداخته و آن دسته از دانشجویان که برترین امتیازات را بر اساس آیین‌نامه انتخاب دانشجوی نمونه به دست آورده‌اند، به عنوان برگزیدگان دانشگاهی به مرحله‌ کشوری راه پیدا کرده و به دبیرخانه مرکزی معرفی می‌شوند.

دانشجویان نمونه کشوری علاوه بر دریافت هدایا و جوایز نقدی، از مزایایی همچون معرفی به بنیاد ملی نخبگان و تحصیل در یک مقطع بالاتر بدون شرکت در آزمون ورودی آن مقطع برخوردار می‌شوند.

احراز شرط اولیه سرآمدی در سال‌های اتی برای ورود به رقابت انتخاب جشنواره دانشجوی نمونه کشوری الزامی است. بر اساس آیین‌نامه ابلاغی انتخاب دانشجوی سرآمد و اصلاحی آئین نامه و شیوه‌نامه انتخاب دانشجوی نمونه در سال ۱۴۰۲، در سی و دومین دوره انتخاب دانشجوی نمونه تنها دانشجویانی می‌توانند در رقابت شرکت کنند که در مقطع مورد تقاضا حداقل یک بار به عنوان دانشجوی سرآمد انتخاب شده باشند.

دانشجویان در مقطع کارشناسی پس از طی ۴ نیم‌سال، مقطع کارشناسی ارشد پس از دو نیمسال و مقطع دکتری تخصصی پس از کسب نمره آزمون جامع، مجاز هستند در این رقابت ملی شرکت کنند.

در سی و یکمین دوره انتخاب دانشجوی نمونه، در سطح دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تعداد هزار و ۱۷۶ درخواست اولیه در سامانه مربوطه ثبت و در نهایت ۹۵۳ درخواست ثبت نام قطعی شد که از این تعداد ۶۶ نفر به مرحله کشوری راه یافتند. در مرحله کشوری و پس از داوری مجدد ۱۹ نفر به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب و معرفی شدند.

منتخبان سی و یکمین دوره انتخاب دانشجوی نمونه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم ۱۱ نفر هستند، این افراد از میان ۸۸۳ شرکت‌کننده اولیه به عنوان برگزیدگان نهایی جشنواره دانشجوی نمونه کشوری در سال ۱۴۰۲ انتخاب شده‌اند.

همچنین در طول سی دوره انتخاب دانشجوی نمونه در سطح وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قریب هزار دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شده‌اند و در حال حاضر بیشتر این منتخبان در مراکز علمی و تحقیقاتی کشور مشغول فعالیت هستند.

سی و یکمین دوره تجلیل از دانشجویان برتر کشور دهم تیرماه به میزبانی دانشگاه صنعتی شریف با حضور محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، هاشم داداش‌پور معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، در محل سالن استاد ربیعی این دانشگاه برگزار شد.

دانشگاه تهران بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان را داشت

هاشم داداش پور از تغییرات آئین نامه‌ای برای انتخاب دانشجوی نمونه کشوری خبر داد و گفت که این تغییرات در راستای تحولات نسلی است که در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته معاون وزیر علوم با حذف شاخص سن، معدل و زبان تعداد شرکت‌کنندگان در این آئین به یک هزار و ۱۷۶ نفر رسید که ۴۸ درصد دکتری تخصصی ناپیوسته، ۳۰ درصد کارشناسی ۱۴ درصد کارشناسی ارشد پیوسته بودند. از دانشجویان شرکت کننده؛ ۳۹ درصد علوم انسانی، ۲۶ درصد فنی و مهندسی، ۱۶ درصد کشاورزی، ۱۳ درصد علوم پایه و ۴ درصد داشتند . همچنین ۱۳۲ نفر از افراد شرکت کننده از دانشگاه تهران بودند بنابراین بیشترین تعداد افراد به این دانشگاه تعلق داشت.

جذب دانشجوی برتر در هیات علمی کشور

در ادامه محمدعلی زلفی گل با بیان اینکه دانشجویان نهال‌های سرمایه نمادین هستند، افزود: نامه دو امضایی با امضای وزیر بهداشت تهیه کرده و برای بنیاد ملی نخبگان ارسال می‌شود تا دانشجویان نمونه کشوری هم جزو بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته و خارج از فراخوان جذب هیئت علمی شوند.

وزیر علوم درباره تسهیلات درنظر گرفته شده برای دانشجویان برتر کشور گفت: اگر این دانشجویان عضو بنیاد ملی نخبگان باشند خارج از فراخوان به عنوان هیات علمی در دانشگاه‌ها جذب می‌شوند و اگر در مقاطع کارشناسی و ارشد باشند می‌توانند برای ادامه تحصیل اقدام کنند.

دانشجویان نمونه وزارت علوم

میلاد پیران حمل‌آبادی از دانشگاه محقق اردبیلی، محمدحسن سعیدی مطلق از دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، زینب رحمتی از دانشگاه ایلام، مریم داورزنی و امیرحسین یزدان‌بخش هر دو از دانشگاه تهران، ساسان آزاد از دانشگاه شهید بهشتی، سیدکریم تهامی تولون از دانشگاه محقق اردبیلی، ایلقار اردبیل‌چی از دانشگاه تهران، محمدحسین جلالیان از دانشگاه صنعتی اصفهان، زهرا خاکباز از دانشگاه تربیت مدرس و شاهین فقیری از دانشگاه صنعتی شریف ۱۱ دانشجوی نمونه دوره دکتری دانشگاه‌های وزارت علوم معرفی شدند.

در دوره کارشناسی ارشد نیز سه دانشجو به عنوان دانشجوی نمونه کشوری معرفی شدند که نگین خاتونی از دانشگاه فردوسی مشهد، محمد حاتمی‌نژاد از دانشگاه لرستان و پری فهندژ سعدی از دانشگاه شیراز اسامی این افراد است.

در دوره کارشناسی نیز پنج دانشجو از دانشجویان کشور به عنوان دانشجوی نمونه سال ۱۴۰۲ معرفی شدند که علی تابع از دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر اراک، مریم اکبری از دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر شیراز، علی جوکار از دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری شیراز، محمد حسن‌آقایی از دانشگاه علامه طباطبایی و مهدی نقی‌زاده باقی از دانشگاه محقق اردبیلی می‌باشند.

در ادامه گفت‌گویی با دانشجویان برتر در زمینه فعالیت علمی، دغدغه‌ها و خواسته آنها از مسئولان و دست اندرکاران انجام دادیم که ارائه می‌شود.

طرح‌ها و ایده‌ها حمایت مالی نمی‌شوند

مریم داورزنی دانشجوی رشته اصلاح و بیوتکنولوژی گیاهان باغبانی از دانشگاه تهران به خبرنگار ایرنا گفت: مسیر دشواری برای انتخاب دانشجوی نمونه سپری کردیم و از جنبه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتمای ارزیابی شدیم.

وی افزود: در این دوره فعالیت‌های نوآورانه و فناوری دانشجویان نیز مورد بررسی قرار گرفت.

این دانشجوی نمونه درباره جایگاه علمی دانشگاه‌های کشور، توضیح داد: در کشور برای رشته کشاورزی برنامه‌ریزی‌های خوبی انجام شده است و جهش‌هایی را در این حوزه شاهد بودیم اما کافی نیست و باید اقدامات بیشتری در حوزه نوآوری انجام شود.

داورزنی تاکید کرد: با بکارگیری دانشجویان برتر و دارای ایده همچون بنده که در رشته کشاورزی و باغبانی تخصص کسب کردیم می‌توانیم از مرحله تئوری و آموزشی وارد فعالیت فناوری و نوآور شویم.

وی با تاکید براینکه مسائل اقتصادی مهمترین مشکل نخبگان است، افزود: طرح‌ها و ایده‌های ما به لحاظ مالی حمایت نمی‌شوند و نیازمند حمایت‌هایی هستیم که این طرح‌ها اجرایی و بودجه لازم برای عملیاتی کردن طرح‌ها تعیین شود.

مهاجرت تاثیر منفی در رشد علمی کشور داشت

ایلقار اردبیل‌چی دانشجوی رشته معماری دانشگاه تهران به ایرنا گفت: ارائه یک روایت تازه از روش حفاظت از بافت تاریخی که موجب تغییر نگرش در این روش شد، در کنار ارزیابی‌های فرهنگی و اجتماعی دلیل انتخاب بنده به عنوان دانشجوی نمونه کشوری بود.

وی مهمترین مشکل دانشجویان نخبه در رشته خود را نداشتن حامی برای اجرای طرح‌ها دانست و گفت: بسیاری از اساتید ما کم حوصله و بی‌انگیزه هستند و تمایلی برای انجام کار ندارد.

این دانشجوی نمونه تاکید کرد: البته نداشتن حامی مالی برای انجام پروژه‌ها مهمترین مشکل ما است.

وی اضافه کرد: دانشگاه‌های کشور در رشته معماری خوب عمل نکرده‌اند و افزایش یافتن مهاجرت‌ها تاثیر منفی قابل توجهی در این رشته داشته است.

دانشجوی برتر دانشگاه تهران تصریح کرد: برای رسیدن به وضعیت بهینه استفاده از دانشجویان برتر و نخبه ضروری است تا جایگاه علمی کشور در رشته معماری بهبود یابد.

حمایت از نخبگان ضروری است

محمد حسین جلالیان دانشجوی دکترای مهندسی معدن از دانشگاه اصفهان به خبرنگار ایرنا درخصوص انتخاب به عنوان دانشجوی نمونه گفت: بنده مقالات علمی در حوزه‌های مختلف داشتم، به لحاظ آموزشی سرآمد بودم و ۲ طرح پژوهشی معدنی داشتم که در کنار امتیازات در حوزه فناوری دلیل انتخاب من به عنوان دانشجوی برتر شد.

وی مهمترین دغدغه خود و دیگر دانشجویان نمونه را مشکلات اقتصادی دانست و بیان کرد: مهمترین دغدغه ما نبود حمایت اقتصادی است و بسیاری از دانشجویان برای رفع نیازهای خود ناچار هستند علاوه بر تمرکز بر فعالیت‌های علمی، کسب و کاری برای خود داشته باشند.

این دانشجوی نمونه معتقد بود در حوزه معدن نسبت به کشورهای منطقه جایگاه علمی خوبی داریم اما این کافی نیست و باید خود را با کشورهای اروپایی و آمریکایی مقایسه و برای رسیدن به آن مرتبه علمی تلاش کنیم.

جلالیان تاکید داشت با حمایت از نخبگان و دانشجویان برتر که طرح‌های نوآور دارند می‌توانیم به جایگاه‌های خوبی در حوزه علمی برسیم.

تحقیق‌ها باید کاربردی باشد

محمدحسن آقایی دانشجوی روانشناسی کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبائی دیگر دانشجوی برتر کشور به خبرنگار ایرنا گفت: انتخاب امسال دانشجوی نمونه به این صورت بود که دانشجو باید در حوزه‌های مختلف سرآمد باشد، براین اساس بنده در حوزه آموزش؛ دانشجوی استعداد درخشان بودم.

وی اضافه کرد: به لحاظ علمی نیز در المپیاد علمی جزو دانشجویان برتر بودم، در حوزه فرهنگی نیز جزو اعضای انجمن برتر بودم در حوزه فناوری نیز در استارتاپ فعالیت داشتم.

به گفته این دانشجوی نمونه کشور دسترسیه به منابع و امکانات و حمایت از دانشجویان مهمترین مساله پیش روی دانشجویان است.

وی تاکید کرد: اگر دانشجویان امکانات لازم برای تحصیل و پژوهش داشته باشند شاهد دانشجوی نمونه بیشتری در کشور خواهیم بود و از این افراد به عنوان نیروی انسانی برتر می‌توانیم بهره‌مند شویم.

آقایی درباره جایگاه علمی رشته روانشناسی کودکان استثنایی اظهارداشت: کشور در این رشته خوب کار کرده است و اساتید خوبی در این زمینه داشته‌ایم.

این دانشجوی نمونه کشوری اظهار داشت: پژوهش‌های و تحقیقات باید کاربردی باشند و نتایج آن را وارد زندگی مردم کنیم. در این شرایط است که شاهد اعتلای کشور خواهیم بود.

دانشجو باید چند بعدی باشد

ساسان آزاد دانشجوی دکترای رشته برق از دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: دانشجوی نمونه به دانشجویی گفته می شود که در حوزه آموزش، پژوهش، فرهنگ، نوآوری و کارآفرینی سرآمد باشد.

وی توضیح داد: یکی از دلایل انتخاب بنده به عنوان دانشجوی برتر این بود که در چهار، پنج سال گذشته به کمک تخصص خود توانستیم مشکلات صنعت برق را حل کنیم. همچنین سه تا چهار پروژه ملی در صنعت برق ارائه کردم و مجموع اینها موجب شد به عنوان دانشجوی برتر انتخاب شدم.

این دانشجوی نمونه کشوری به دانشجویان در مقاطع مختلف توصیه کرد تک‌بعدی نباشند و در فعالیت‌های فرهنگی، نوآوری، کارآفرین و اجتماعی مشارکت داشته باشند.

انتخاب دانشجوی نمونه الگوسازی برای دانشجویان است

مهدی هادیان دانشجوی دوره تخصصی بالینی رشته ارتوپدی به خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل فعالیت در حیطه آموزش، پژوهشی و فناوری به عنوان دانشجوی برتر انتخاب شدم.

وی درباره مشکلات و دغدغه‌های خود گفت: علاوه بر مسائل مالی و رفاهی کشیک‌های سخت برای دانشجویان رشته ارتوپدی اسیب زا است.

هادیان تصریح کرد: کشور ما در رشته های تخصصی بالینی نه تنها نسبت به کشورهای همسایه و خاورمیانه سرآمد آست؛ بلکه در دنیا حرفی برای گفتن دارد و بسیاری از کشورهای دیگر برای دریافت خدمات به ایران سفر می‌کنند. اما باید این کیفیت را ارتقا دهیم و به مردم کمک کنیم.

این دانشجوی نمونه کشوری معتقد است تجلیل از دانشجویان برتر موجب الگوسازی برای بقیه دانشجوها است و شور و انگیزه در آنها ایجاد می‌کند و دانشجویان را از رخوت و خمودگی نجات می‌دهد.