شاهرود - ایرنا - رییس اداره ثبت اسناد و املاک شاهرود گفت: ۱۹ هزار و ۳۸۰ فقره سند مالکیت خصوصی و دولتی از تابستان سال ۱۴۰۲ تاکنون صادر شد.

حمیدرضا حسین‌پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صدور یک‌هزار و ۶۴۰ فقره سند به طور میانگین در ماه از جمله فعالیت‌های اداره ثبت اسناد و املاک شاهرود طی یک‌سال گذشته است.

وی با بیان اینکه حدنگاری زمین‌های کشاورزی ملی و واحدهای مسکونی از وظایف این اداره است، ابراز کرد: برای ۹۹ درصد از زمین‌های ملی که به مالکیت منابع طبیعی به نمایندگی از دولت در آمده است طی این بازه زمانی تثبیت و سند صادر شد.

حدنگاری بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین‌های زراعی شاهرود

حسین‌پور با اشاره به اینکه یک درصد بقیه به دلیل نقص در سابقه ثبت نشد، اظهار کرد: حدنگاری(کاداستر) ۵۰ هزار و ۲۲۱ هکتار زمین‌های زراعی شهرستان شاهرود پیرو منویات رهبر معظم انقلاب در تیرماه ۱۴۰۲ در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به تعیین تکلیف و صدور سند برای ۹۱ درصد از زمین‌های زراعی شاهرود، افزود: ۲ هزار و ۱۶۱ فقره سند مالکیت برای زمین‌های دولتی طی این بازه زمانی صادر شد که یک‌هزار و ۸۶۱ فقره آن مربوط به طرح نهضت جهش تولید مسکن ۱۰ روزه انجام شد.

وی از صدور ۱۱۷ فقره سند وقف خبر داد و گفت: ۸۶۲ فقره سند مالکیت برای منازل مسکونی در بافت روستایی طی این مدت صادر شد.

رییس اداره ثبت اسناد و املاک شاهرود ادامه داد: یکی دیگر از وظایف این اداره، رسیدگی به مطالبات طلبکاران است که در این زمینه شعبه اجرای ثبت شهرستان فعال شد.

وی به وظایف شعبه اجرای ثبت اشاره کرد و گفت: چک‌های بلامحل، مهریه، قراردادهای بانکی، اسناد در رهن بانک و همچنین شارژ ساختمان، از جمله موارد رسیدگی به شکایات این شعبه است.

حسین پور با بیان اینکه طی سال گذشته در شعبه اجرای ثبت یک‌هزار و ۷۵۶ پرونده تشکیل شد، افزود: از این تعداد یک‌هزار و ۳۶۰ پرونده پس از رسیدگی کارشناسان مختومه شد.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از وظایف این اداره تعامل با شعبه‌های دادگستری در زمینه بازداشت املاک و رفع آن و همچنین پاسخ به استعلام‌ها است که طی سال گذشته هشت هزار و ۴۰۰ استعلام پاسخ داده شد و ۲ هزار و ۸۹۲ فقره از این استعلام‌ها مربوط به بازداشت املاک بود.

رییس اداره ثبت اسناد و املاک شاهرود ادامه داد: ۱۰ هزار و ۶۴۱ استعلام دفاتر اسناد رسمی در زمینه معاملات شخصی طی سال ۱۴۰۲ پاسخ داده شد.

شهرستان شاهرود با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.