گنبدکاووس- ایرنا- شماری از بانوان ساکن شهرها و روستاهای گلستان با اعلام آمادگی خود برای حضور حداکثری در دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به بیان مطالبه و دغدغه‌های خود از رئیس دولت چهاردهم پرداختند.

به گزارش ایرنا، این عده از بانوان گلستانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مهار تورم، توجه به مسائل معیشتی خانواده‌ها، ایجاد فضاهای ورزشی ویژه بانوان، پرداخت وام قرض الحسنه اشتغالزایی، رایگان کردن یا کاهش تعرفه خدمات پزشکی، توجه به خانواده‌های دارای بیمار سخت علاج و اهتمام به اشتغال بانوان را از مهمترین مطالبات خود را رئیس جمهور آینده اعلام کردند.

به اعتقاد بانوان این استان شمالی، حضور پرشور در جمعه ۱۵ تیر پای صندوق‌ رای علاوه بر نمایش اتحاد، همدلی و همبستگی زنان و دختران و مشارکت آنها در تعیین سرنوشت، موجب افزوده شدن بر آرای رئیس جمهور آینده و نیز پشتوانه‌ای محکم برای دولت چهاردهم خواهد شد.

یکی از بانوان گنبدی درباره مطالبه خود از رئیس جمهور آینده گفت: به‌عنوان یک مادر، تنها دغدغه‌ام مهار تورم توسط دولت چهاردهم است چرا که تنها با رفع این مهم، بیشتر چالش‌ها و مشکلات زندگی ما حل خواهد شد.

الهام رفعتی افزود: مهار تورم دغدغه مادران، همسران، خواهران و دختران جامعه است و امیدوارم رئیس جمهور منتخب این معضل اساسی جامعه را رفع کنند.

صنوبر بهمن یک بانوی خانه‌دار گلستانی هم گفت: اگر به زنان زنان خانه دار که هیچ شغل و درآمدی ندارند، حقوق حداقلی داده شود آنها بدون دغدغه و نگرانی می‌توانند با امور خانواده، همسرداری و تربیت فرزند بپردازند.

ام‌البنین سمیعی پاقلعه از بانوان منطقه شرق گلستان هم مهمترین مطالبه خود از رئیس جمهور آینده را رایگان کردن برخی خدمات پزشکی ویژه بانوان و نیز به حداقل رساندن تعرفه‌ مانند خدمات دندانپزشکی برای این قشر اعلام کرد.

وی گفت: هیچ موضوع و مطالبه‌ای ضروری‌تر از رایگان شدن خدمات سلامت برای بانوان و دختران نیست چراکه تعداد قابل توجهی از بانوان ما از پرداخت هزینه‌های بالای خدمات پزشکی ناتوان هستند.

زهرا امیری یکی از دختران دهه هشتادی گلستان هم در گفت و گو با ایرنا، مطالبه اصلی خود از رئیس جمهور آینده را توجه به ورزش بانوان دانست و گفت: ایجاد فضاهای اختصاصی برای ورزش بانون، سلامت این قشر را بیش از پیش تضمین خواهد کرد.

وی افزود: رئیس جمهور آینده باید به همه شهرهای کشور عادلانه و یکسان نگاه کنند و امکانات و فضاهای ورزشی رایگان ویژه بانوان در هر شهر احداث کنند تا دختران و زنان بدون دغدغه تمرینات ورزشی انجام دهند.

فرشته براهویی بانوی گلستانی که همسرش قطع نخاع است، گفت: ۲ فرزند دارم و به سبب بیماری همسرم، علاوه بر خانه‌داری، تربیت فرزندان و پرستاری از شوهر، مجبورم در بیرون از منزل هم کار کنم.

وی افزود: انتظار من از رئیس جمهور آینده، توجه به خانواده‌هایی همانند من و پرداخت حقوق به ما است تا مجبور به انجام همزمان چند کار سخت، پرستاری از همسر، تربیت فرزندان و کار در بیرون از خانه نباشیم.

سمیه درد پرور از اهالی روستای نارلی‌داغ گنبدکاووس هم به خبرنگار ایرنا گفت: مطالبه من از رئیس جمهور آینده رسیدگی بیشتر به به مناطق روستایی و مرزی و رفع مشکلات آنها است.

وی افزود: سال‌هاست که اهالی روستای من که جاده مناسب هم ندارند، با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه‌اند و این مساله سختی‌هایی را برای پخت و پز، شستشو و نظافت ایجاد کرده است.

آیدا مارامایی یکی دیگر از بانوان گلستان هم مطالبه خود از رئیس جمهور آینده را پرداخت وام قرض الحسنه برای اشتغالزایی بانوان اعلام کرد و گفت: مدرک فنی و حرفه‌ای دارم و بدنبال راه‌اندازی سالن آرایشی و زیبایی هستم اما به سبب بالابودن هزینه‌ها قادر به انجام این کار نیستم.

وی افزود: درصورتی که وام‌ قرض الحسنه با کارمزد پایین به بانوان دارای مهارت فنی و حرفه‌ای یا صنایع دستی داده شود آنان می‌توانند برای خود کسب و کار راه اندازی و به اقتصاد خانواده کمک کنند.

مهرناز مهری دیگر بانوی گلستانی هم به خبرنگار ایرنا گفت: تامین امنیت شغلی و ساعت کاری مشخص برای بانوان درجامعه یک الزام است که انتظار دارم رئیس جمهور آینده به آن توجه کند.

وی بیان داشت: برخی بانوان روزانه ۱۰ تا ۱۲ ساعت در واحدهای صنفی یا تولیدی کار می‌کنند اما نه تنها حقوق کافی دریافت نمی‌کنند بلکه امنیت شغلی هم ندارند.

زینب قلعه‌قافی یکی از بانوان رامیان هم درمورد مطالبات بانوان از رئیس جمهور آینده گفت: توجه به اقتصاد و معیشت خانواده‌ها و اهتمام به مسائل فرهنگی بانوان باید مدنظر دولت چهاردهم قرار گیرد.

بانویی از اهالی گالیکش هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: همانطوری که بانوان در خانواده، جامعه و حوزه تربیتی نقش مهم برعهده دارند در عرصه سیاسی و آینده کشور هم نقش تاثیرگذار خود را به نمایش خواهند گذاشت.

آسیه ملکان بابیان اینکه کشور اصول مشخص دارد که مسئولان به‌ویژه رئیس جمهور باید در راستای آن حرکت کنند گفت: حرکت در این مسیر به تحقق آرمان‌ها و توسعه و پیشرفت جامعه کمک می‌کند. ‌

مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با رقابت ۲ نامزد راه یافته به این مرحله (مسعود پزشکیان و سعید جلیلی) قرار است جمعه ۱۵ تیرماه جاری در سراسر کشور و استان گلستان برگزار شود.

استان گلستان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که از اقوام و مذاهب اسلامی درآن سکونت دارند.