زاهدان - ایرنا - تب تند تابستان در سیستان و بلوچستان با وقوع گرمای ۴۰ تا ۵۰ درجه‌ای و همچنین توفان‌های گرد و خاک در حالی امان اهالی را بریده که این امر ضرورت تقویت سیستم ایمنی بدن را در روزهای داغ این فصل دو چندان می‌کند.

به گزارش ایرنا، تابستان و گرما سوزان در سیستان و بلوچستان با دمای ۴۰ تا ۵۰ درجه از یک سو، وزش باد شدید و گرد و خاک در برخی از نقاط همراه با کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا و اختلال در تردد این روزها در حالی مهمان ناخوانده مردمان صبور این استان شدند که گرما زدگی و بالارفتن دمای بدن یکی از مهمترین مشکلات شهروندان به شمار رفته و با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.‏

علاوه بر گرمازدگی، توفان گرد و غبار باعث ایجاد شرایط بحرانی در منطقه شمال سیستان و بلوچستان شده به طوریکه در پی شدت گرفتن توفان بیش از ۶۰۰ نفر در منطقه سیستان راهی بیمارستان شدند.

با این تفاسیر و شرایط جوی و اقلیمی سیستان و بلوچستان هوای داغ و رطوبت بالا در فصل تابستان سبب تعریق زیاد و بروز حالت گرمازدگی در افراد می‌شود که نیازمند مراقبت‌های پزشکی است؛ این بیماری زمانی بروز می‌کند که بار اضافی بر سیستم کنترل دمای بدن وارد و بدن دیگر قادر به خنک کردن خود نیست و بر اثر تعریق فراوان به علت گرما مایعات و املاح از بدن خارج و شخص دچار ضعف و بیحالی می‌شود.

علاوه بر بی حالی گرفتگی و انقباض‌های عضلانی، نبض سریع و ضعیف، تنفس کوتاه و سریع، افزایش دمای بدن به بیش از ۴۰درجه، تهوع و استفراغ، سردرد، گشادی مردمک چشم، پوست رنگ پریده، خشک و داغ و ضربان قلب تند از علائم گرمازدگی است.

همچنین وزش توفان و به طبع آن بروز گرد و غبار در هوا پدیده‌ای طبیعی است که هر ساله در فصل تابستان و نیمی از پاییز مردم شمال سیستان و بلوچستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، توفان‌هایی که در برخی از اوقات باعث تیره شدن هوا شده و در نهایت چند ساعتی مسیرهای اصلی تردد خودروها را نیز مسدود می‌کنند؛ مهمتر آنکه افزایش شمار بیماران ریوی و تنفسی از جمله خسارت‌های این معضل است.

تقویت سیستم ایمنی بدن در فصل تابستان

یکی از کارشناسان تغذیه با اشاره به اینکه در فصل تابستان به علت گرما و افزایش عرق، آب و املاح ضروری بدن کم می‌شود، بیان کرد: گرما باعث شده تا افراد تمرکز خود را از دست بدهند و زودتر از دیگر مواقع خسته و پرخاشگر شوند.

مسعود فیروزکوهی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه گرما بر روان افرادی که تعریق زیاد دارند اثر منفی داشته و خواب‌آلودگی به دنبال دارد، افزود: در دمای بالا احتمال وقوع تصادفات رانندگی افزایش می‌یابد، از سوی دیگر هرچه دمای هوا بیشتر شود، برخوردها و درگیری‌ها بین انسان‌ تا ۱۴ درصد نسبت به حالت مطلوب افزایش یافته و آستانه تحمل افراد را برای پاسخگویی کاهش می‌دهد.

وی تاکید کرد: ننوشیدن آب به میزان کافی در تابستان ممکن است در سیاه رگ ایجاد لخته خون کرده و سبب سکته مغزی شود، علاوه بر آن گرما موجب کم اشتهایی شده و وقتی آب خیلی کم مصرف شود غلظت خون زیاد را به دنبال داشته و اگر فرد زمینه لازم را داشته باشد، دچار سکته مغزی می‌شود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: برای جلوگیری از گرمازدگی و آفتاب سوختگی در تابستان باید با پوشیدن لباس های نخی مثل کتان و البته آزاد و آستین بلند بدن را از گرما و تابش نور خورشید حفظ کرد، تنظیم دمای اتاق کار و منزل و استفاده از کولر ماشین هنگام رانندگی باید مدنظر باشد و برای مراقبت از چشم ها در اوج گرما از عینک آفتابی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:

تشدید گرمای سوزان در سیستان و بلوچستان /دمای دلگان به ۵۰ درجه رسید

خاکی که راهی نفس می‌شود؛ ۶۲۰ سیستانی روانه بیمارستان شدند

وزش باد شدید با سرعت ۱۱۱ کیلومتر بر ساعت زابل را درنوردید

تشدید گرمازدگی با نوشیدنی‌های شیری

وی اظهار کرد: خودداری از خروج از منزل در اوج گرما، استفاده از کلاه مناسب و لبه دار در صورت تردد بیرون از خانه بویژه برای کارگران و استفاده از ماسک برای حفاظت از گرد و خاک و ذرات معلق در هوا از دیگر راه های در امان ماندن از گرمازدگی و آفتاب سوختگی است.

فیروزکوهی با بیان اینکه نباید برای مقابله با گرما در تابستان سر را خیس کرد، گفت: این اقدام منجر به بروز سردرد شده، برای کاهش دمای بدن خیس کردن مرتب پاها بسیار مفیدتر است، نوشیدن مکرر آب و مایعات غیر کافئین دار ضروری بوده حتی اگر احساس تشنگی نداشته باشیم باید در فواصل زمانی منظم آب و مایعات بنوشیم.

اگر دچار گرمازدگی شدید به سمت مصرف شربت و آب قند نروید، زیرا نوشیدنی‌های شیرین با افزایش قند و فشار خون گرمازدگی را تشدید می‌کند

وی خاطر نشان کرد: مصرف شیر برای سم زدایی مواد معلق در هوا و افزایش ایمنی بدن ضروری بوده، همچنین استفاده از میوه های آبدار مانند انگور، آب انگور، آووکادو، آب انار، آب زرشک، مرکبات، طالبی، خربزه و خیار در فصل تابستان بسیار مفید است، از سوی دیگر باید از جعفری، کلم، کرفس و مارچوبه کمتر استفاده کرد زیرا باعث دفع آب بدن می شوند.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: اگر دچار گرمازدگی شدید به سمت مصرف شربت و آب قند نروید، زیرا نوشیدنی‌های شیرین با افزایش قند و فشار خون گرمازدگی را تشدید می‌کند، در این موارد آب معمولی، آب انار و زرشک و شربت سکنجبین بهترین نوشیدنی ها هستند، البته دوش آب سرد و استراحت می‌تواند خیلی کمک کننده باشد.

وی اظهار کرد: از آنجایی که در گرما مصرف آب و مایعات خنک معمولاً بیشتر است می‌توان از شربت‌های کم شیرینِ تخم شربتی یا شربت خاکشیر استفاده کرد که هم خنک کننده بوده و هم آب در بدن بیشتر نگه می‌دارند.