ارومیه- ایرنا- رییس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر یک هزار و ۸۰۰ نفر از زندانیان این استان شرایط بهره‌مندی از ظرفیت پابند الکترونیکی را دارند.

lبه گزارش ایرنا، ناصر عتباتی روز پنجشنبه در همایش علمی و کاربردی مراقبت الکترونیک در زندانبانی اسلامی اظهار کرد: با نگاه ویژه‌ای که در اغلب همکاران برای استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس و پابند الکترونیکی وجود دارد، آذربایجان غربی می‌تواند در این زمینه نیز به مانند سایر حوزه‌ها از استان‌های پیشرو باشد.

وی ادامه داد: کاهش جمعیت کیفری زندان و توسعه مراقبت الکترونیک در زندانبانی اسلامی نگاه و همت مسوولانه و دلسوزانه را می‌طلبد.

وی بیان کرد: فلسفه امتیازات و تاسیسات ارفاقی قانونی در بحث زندان، استفاده حداقلی از مجازات‌های حبس است تا در غیر موارد ضروری از مجازات حبس استفاده نشود.

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی‌ ادامه داد: گاهی بودن فرد در زندان سرنوشت خانواده وی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، از این رو می بایست به این مهم نگاه مسوولانه و دلسوزانه داشته و ظرفیت‌های قانونی را برای کاهش مجازات حبس و جمعیت کیفری به کار بست و این موضوع نوین با قضات خوش فکر این استان جنبه اجرایی پیدا کرده و در جامعه نیز خود را نشان می دهد و مورد استقبال عموم قرار گرفته است.

عتباتی افزود: ظرفیت‌های قانونی خصوصا پایند الکترونیک، مجازات‌های جایگزین حبس و تعلیق مجازات باعث می‌شود ابهت مجازات حبس حفظ شود بنابراین لازم است همه دست به دست هم دهیم که زندان مختص افرادی باشد که نظم اجتماعی، امنیت و آرامش مردم را به خطر می اندازند و برنامه‌های اصلاحی و تربیتی را نیز بر روی این افراد متمرکز کنیم.

وی با تاکید بر حضور میدانی قضات و دیدار چهره به چهره با زندانیان در بازدید از زندان‌های این استان گفت: وضعیت قضایی زندانیان به صورت دقیق توسط قضات به منظور بهره مندی این افراد از امتیازات و تاسیسات ارفاقی قانونی را همواره بررسی شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز آذربایجان‌غربی نیز در این همایش گفت: بحث تراکم کیفری زندان‌ها در تمامی نظام ‌های حقوقی دنیا و در نظام حقوقی ما به عنوان یک چالش جدی ارزیابی می‌شود و سوال این است که آیا زندانی کردن فردی لزوماً می تواند در کشور امنیت تولید کند که این دیدگاه مردودی است.

حسین مجیدی ادامه داد: بر همین مبنا اندیشمندان کشورها یکسری نهادهای ارفاقی مترقی را در نظام های حقوقی برای این فرایندها به نحو دقیق تبیین کرده اند که یکی از آنها پابند الکترونیک است و قضات این استان از این ظرفیت به خوبی استفاده می نمایند به طوری که از سال ۹۹ تعداد سه هزار و ۳۴۵ نفر را که بیش از ۸۰۰ نفر آنها امسال بوده تحت نظارت‌های سامانه های الکترونیک قرار دادند.

مدیر کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی آذربایجان‌غربی نیز با ارایه گزارشی از وضعیت و تعداد زندانیان تحت مراقبت الکترونیکی افزود: در سه ماهه اول سال جاری ۲ هزار و ۳۱۰ مورد بازدیدهای حضوری، یک هزار و ۷۰۴ مورد فراخوان به مراکز کیفری و زندان‌ها و چهار هزار و ۴۱۷ رصد تلفنی برای پیگیری وضعیت زندانیان تحت مراقبت الکترونیکی که دغدغه قضات استان نیز است صورت گرفته است.

به گزارش ایرنا، در پایان همایش از قضات نمونه و پیشتاز در امر صدور احکام پابند الکترونیک و تعدادی از روسای زندان‌های آذربایجان‌غربی با اهدا لوح تقدیر از سوی عتباتی تجلیل شد.