ساری- ایرنا- فعالیت سه‌هزار و ۲۲۸ شعبه‌ ثابت و سیار اخذ رای در مازندران از ساعت هشت صبح همزمان با سراسر کشور آغاز شد.

به گزارش ایرنا، مرحله دوم و گام پایانی رای‌دهی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امروز -جمعه- برگزار می‌شود و در فاصله یک هفته پس از برگزاری مرحله نخست انتخابات که به دلیل به حد نصاب نرسیدن آرای نامزد برتر به دور دوم کشیده شد، یک بار دیگر مردم مازندران همراه با مردم سراسر کشور پای صندوق‌های اخذ رای می‌روند.

بنا بر اطلاعیه‌های صادر شده از سوی وزارت کشور فرآیند رای‌گیری از ساعت هشت صبح آغاز می‌شود و تا ساعت ۱۸ ادامه خواهد داشت که این مهلت ۱۰ ساعته با نظر وزارت کشور قابل تمدید است.

ستاد انتخابات مازندران اعلام کرده که تعداد عوامل اجرایی و نظارتی انتخابات و شعبه‌های ثابت و سیار اخذ رای در مازندران نسبت به جمعه گذشته -هشتم تیر- هیچ تغییری نکرده و ۶۰ هزار نفر در ۲ هزار و ۵۴۲ شعبه ثابت و ۶۸۶ شعبه سیار نسبت به جمع‌آوری آرای مردم در نقاط شهری و روستایی استان اقدام می‌کنند.

همچنین بر اساس داده‌های این ستاد، نزدیک به ۶۰ درصد صندوق‌های اخذ رای مازندران در روستاها قرار دارند که بیشترین میزان صندوق‌های روستایی کشور در این انتخابات به شمار می‌آید.

تغییر دیگر در انتخابات امروز نیز مربوط به جمعیت واجد شرایط است. در مرحله نخست انتخابات افراد متولد هشتم تیر ۱۳۸۵ به قبل امکان رای دادن داشتند و برای مرحله دوم افرادی که متولد ۹ تا ۱۵ تیر ۱۳۸۵ هستند و در یک هفته اخیر ۱۸ سال‌شان تمام شد نیز به جمعیت واجد شرایط استان افزوده شده‌اند.

جمعیت واجد شرایط مازندران برای شرکت در انتخابات امروز ۲ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۸۷۸ نفر است که شامل همه افراد متولد ۱۵ تیر ۱۳۸۵ به قبل می‌شود.

به گزارش ایرنا، مرحله نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه گذشته -هشتم تیر- برگزار شد که در رقابت انتخاباتی بین مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف، هیچ کدام از نامزدها موفق به کسب حد نصاب آرا نشدند و انتخابات بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم کشیده شد.

بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور، در انتخابات هشتم تیر مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای، سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‌رای، محمدباقر قالیباف ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای و مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای کسب کردند.

در مازندران نیز یک میلیون و ۴۳ هزار و ۵۷۰ نفر پای صندوق‌های رای رفتند و مشارکت انتخاباتی ۴۲.۰۳ درصدی را ثبت کردند.

از مجموع آرای ماخوذه انتخابات هشتم تیر در مازندران، سعید جلیلی با ۴۴۸ هزار و ۳۰۸ رای معادل ۴۳ درصد آرای مردم مازندران نامزد برتر منتخب مازندرانی‌ها بود و مسعود پزشکیان نیز با ۴۰۶ هزار و ۴۸۵ رای، ۳۹ درصد کل آرای مازندرانی‌ها را کسب کرد.

محمدباقر قالیباف نیز با ۱۳۲ هزار و ۱۵۱ رای (۱۳ درصد آرا) و مصطفی پورمحمدی با ۹ هزار و ۶۲۹ رای (یک درصد آرا) در رتبه‌های بعدی انتخاب مردم این استان قرار گرفتند.

برچسب‌ها