اصفهان- ایرنا- ایران، سرزمین شیران در کشاکش زمانه و در عبور از بزنگاه‌های سرنوشت‌ساز، جمعه‌های همدلی را بسیار به خود دیده و عطر حضور مردمانش را بارها استشمام کرده و آوازه مردمسالاری آنها در بوستان تاریخ پیچیده و حالا چند قدم مانده به پنجاه سالگی انقلابشان، با دلی قرص می‌توان نوشت که جمعه‌ها، «اراده» ایرانی‌ها تعطیل‌ بردار نیست.

به گزارش ایرنا، جایگاه رییس جمهور پس از پیروزی انقلاب در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۵۸ تعریف شده است و از آن زمان تاکنون انتخابات هر چهار سال برای تعیین رییس‌ جمهور بعنوان رئیس دولت جمهوری اسلامی با آرای مستقیم مردم برگزار می شود.

با حذف پست نخست‌ وزیری در اصلاحیه قانون اساسی مصوب سال ۱۳۶۸، جایگاه، اختیارات و وظایف ریاست‌ جمهوری در ایران دچار تحول اساسی شد و بر اساس آن هر رییس‌ جمهور می‌تواند با رأی مردم یک دوره چهار ساله دیگر نیز در مقام خود باقی بماند.

حاصل این ۱۳ دوره از انتخابات، تعیین هشت رییس جمهور در ایران بوده است. نخستین رییس‌ جمهور منتخب سیدابوالحسن بنی‌صدر در سال ۱۳۵۸ و آخرین آن آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در سال ۱۴۰۰ است. با برکناری بنی صدر، انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۶۰ نیز زودهنگام برگزار شد که مردم محمدعلی رجایی را برای سکانداری ریاست جمهوری انتخاب کردند.

محمدعلی رجایی و آیت‌الله سید ابراهیم رییسی در دوران ریاست جمهوری به ترتیب بدنبال عملیات بمب‌گذاری و سانحه هوایی به شهادت رسیدند و این موضوع باعث برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زود هنگام شد.

در مهر سال ۱۳۶۰ بدلیل ترور شهید رجایی انتخابات زودهنگام برگزار و آیت‌الله سیدعلی خامنه ای رهبر معظم انقلاب با رای مردم رییس جمهور شد. ایشان، چهار سال بعد(۱۳۶۴) هم پیروز انتخابات ریاست جمهوری بود.

مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۶۸ اکبر هاشمی رفسنجانی را برگزیدند که در انتخابات دور بعد در سال ۱۳۷۲ نیز چهار سال دیگر رییس جمهور منتخب مردم بود.

در سال ۱۳۷۶ حجت‌الاسلام سیدمحمد خاتمی در انتخابات ریاست جمهور به پیروزی رسید و در انتخابات دور بعد در سال ۱۳۸۰ نیز دوباره مقام او تکرار شد.

محمود احمدی نژاد نیز با کسب بیشترین آرا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ و سال ۱۳۸۸ برای هشت سال رییس جمهوری ایران را بر عهده داشت.

سال ۱۳۹۲ حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس جمهور شد و با کسب بیشترین آرای مردم در سال ۱۳۹۶ چهار سال دیگر در این مسوولیت باقی ماند.

در انتخابات سال ۱۴۰۰، ایرانیان شهید آیت‌الله سید ابراهیم رییسی را انتخاب کردند و اکنون انتخابات زودهنگام ۱۴۰۳ بدنبال شهادت وی در در حال برگزاری است.

این انتخابات با رقابت تنگاتنگ بین سعید جلیلی و مسعود پزشکیان به دور دوم کشیده شده و امروز جمعه ۱۵ تیر مردم ایران باردیگر با حضور در پای صندوق های رای، رییس جمهور کشورشان را انتخاب می کنند.

طبق اصل ۱۱۷ قانون اساسی، برنده شدن یک کاندیدا در مرحله اول انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران نیازمند کسب «اکثریت مطلق» آرای «شرکت‌کنندگان» در انتخابات است؛ یعنی برای برنده شدن یک کاندیدا باید بیش از ۵۰ درصد آرای کسانی که در انتخابات مشارکت می‌کنند را بدست آورد وگرنه انتخابات به دور دوم کشیده می شود.

تاکنون ۲ انتخابات ریاست جمهوری یکی در سال ۱۳۸۴ و دیگری در سال ۱۴۰۳ به مرحله دوم کشیده شده است. نکته جالب‌اینکه همه رییس‌جمهورهایی که چهار سال کامل در دور نخست، رییس‌ جمهور بوده‌اند برای دور بعد و در چهار ساله دوم هم ثبت نام کرده و در انتخابات پیروز شده‌اند و دوره ریاست جمهوری آنها هشت ساله بوده است.

آنطور که آمار نشان می‌دهد بیشترین میزان مشارکت در دوره‌های مختلف انتخابات ریاست‌ جمهوری مربوط به دوره دهم در سال ۱۳۸۸ و کمترین میزان مربوط به مرحله نخست دوره چهاردهم در سال ۱۴۰۳ بوده است.

آمارها اگرچه بخصوص در سال های اخیر کاهش مشارکت را نشان می‌دهد که به اذعان تحلیلگران و کارشناسان قابل تامل و نیازمند ریشه‌یابی است، اما آنچه در این میان روشن است اینکه همواره اراده مردم ایران زمین تعیین می کند که کدام کاندیدا بعنوان رییس جمهور راهی پاستور شود.

مردمانی که در فراز و فرود تاریخ و در میان روزهای خوشی و ناخوشی همچنان وفادارانه به تکلیف خود عمل می‌کنند؛ اگرچه گاهی دلگیر و ناامید اما همیشه برای وطن به صحنه آمده‌اند و بازهم می‌آیند.

پس از رقابت نفسگیر۲ کاندیدای برتر، در حالی که تا پیش از این موج عظیمی از تبلیغات و کنشگری‌ها در میان مردم و در شبکه‌های اجتماعی بوجود آمده بود، امروز جمعه بار دیگر این جوهر اراده است که تعیین می‌کند چه کسی رییس جمهور ایران شود.

به گزارش ایرنا، مرحله اول انتخابات ریاست جمهوری جمعه هشت تیر برگزار شد. بر اساس اعلام وزارت کشور در مرحله اول ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای اخذ شده که مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای و سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ به مرحله دوم انتخابات راه یافتند.

رای‌گیری در حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور انجام می‌شود و هر یک از نامزدها که حتی یک رای بیشتر کسب کند پیروز انتخابات خواهد بود.

دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری با حضور پرشور مردم در استان‌های سراسر کشور آغاز شده است و مسوولان پیش بینی کرده‌اند با توجه به بازتاب مناظره های این ۲ نامزد و انبوه تحلیل ها و تبیین هایی که در ادامه آن منتشر شده بود، تا ساعات پایانی رای گیری میزان مشارکت در مرحله دوم افزایش یابد.

در دور دوم این انتخابات، مردم از بین مسعود پزشکیان با کد ۲۲ و سعید جلیلی با کد ۴۴ رییس جمهور خود را انتخاب می کنند.

برچسب‌ها