زنجان - ایرنا - ورزشکاران دوچرخه سوار زنجان با گذشت حدود ۱۲ سال از شروع احداث پیست دوچرخه سواری، همچنان در انتظار تکمیل تنها پیست سرپوشیده چوبی استاندارد کشور در این شهر هستند تا بتوانند علاوه بر تمرینات ایمن و اصولی برای بالا بردن رنکینگ خود، رقابت‌های بین المللی و جهانی را میزبانی کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دوچرخه سواری به عنوان یک فعالیت ورزشی مفرح، نشاط آور،‌ سرگرم کننده، هیجان انگیز، کاربردی و مناسب برای همه گروه‌های سنی معرفی شده که تاثیر مثبت جسمی و روحی این ورزش بسیار زیاد و انکار ناپذیر است و موجب افزایش قدرت بدنی و اعتماد به نفس به خصوص در رده های سنی پایین از جمله کودکان، نوجوانان و جوانان می شود.

دوچرخه سواری علاوه بر اینکه ورزشی مستقل محسوب می‌شود، وسیله نقلیه مناسب برای جابجایی در مسیرهای کوتاه به شمار می رود و به لحاظ زیست محیطی نیز موجب کاهش استفاده از سوختهای فسیلی و آلوده کننده هوا و ایجاد کننده ترافیک است.

دوچرخه سواری ورزشی بسیار پرطرفدار و پرمتقاضی است و تقریبا هر کودکی که توانایی کنترل تعادل و حرکات بدنی می یابد با دوچرخه آشنا می شود و این وسیله نقلیه تا سالیان سال و شاید پایان عمر برای عده ای دوستی جدایی ناپذیر محسوب می‌شود و علاوه بر اینکه امور روزمره خود را با آن انجام می دهند از مزایایی فعالیت های بدنی و ورزش با این وسیله نقلیه جهت افزایش سلامت جسمی خود بهره می برند.

افزایش سلامتی قلب و عروق، کاهش استرس و جلوگیری از افسردگی، کاهش وزن و تناسب اندام، افزایش ظرفیت ریه ها و بهبود سیستم تنفسی، افزایش تکثیر سلول های استخوان ساز و تقویت عضلات بدن بخشی از مزایای فعالیت ورزشی منظم، مستمر و اصولی با دوچرخه است.

زنجان جزو استانهای با ظرفیتهای بالا در رشته دوچرخه سواری است و ورزشکارن بنام و مطرحی را در تیم ملی و میادین ورزشی دارد.ورود دوچرخه به ایران به دوره قاجار و تاریخ بنیانگذاری این رشته ورزشی به سال ۱۳۲۴ باز می گردد که اولین باشگاه دوچرخه سواری فعال و یکسال پس از این تاریخ نیز فدراسیون دوچرخه سواری‌ در کشور راه اندازی شد.

استان زنجان نیز، ظرفیت ها و پتانسیل های بسیاری در توسعه رشته دوچرخه سواری دارد و طی سال های اخیر ورزشکاران بنام و مطرحی را روانه تیم ملی کرده و زمینه حضور آنها را در میادین ملی و بین المللی فراهم کرده است.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از وضعیت ورزش دوچرخه سواری در زنجان با فرهاد عصفوری، رییس هیات دوچرخه سواری استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: زیرساختهای ورزش دوچرخه سواری استان در چه وضعیتی قرار دارد؟

بزرگترین مشکل و چالش هیات دوچرخه سواری در استان نبود مسیرهای تمرینی مناسب است که فراهم کردن این بستر از عهده اداره کل ورزش و جوانان و هیات دوچرخه سواری خارج است. از سال ۸۴ پیگیر احداث پیست دوچرخه سواری در استان بودیم که بعد از مصوبه هیات دولت در زنجان، مقرر شد تا این پیست احداث شود.

سال ۹۱ قرارداد ساخت پیست دوچرخه سواری چوبی سرپوشیده در زنجان منعقد شد که پیمانکار این پروژه شرکت ساخت و توسعه اماکن ورزشی کشور است. از آن زمان کار احداث پیست شروع شد اما متاسفانه از آغاز ساخت این پیست تاکنون به علت تزریق اندک اعتبار به این مجموعه، پیشرفت مد نظر محقق نشد. هم اکنون حدود ۱۲ سال از زمان قرارداد منعقد شده در این رابطه می گذرد و پروژه هم اکنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

تکمیل پیست دوچرخه سواری زنجان که در ضلع شرقی ورزشگاه ۱۵ هزار نفری شهر زنجان قرار دارد طبق آخرین برآوردهای انجام شده تا پایان سال گذشته نیازمند ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار بود که با در نظر گرفتن تورم کنونی این رقم به سه هزار میلیارد ریال رسیده است.

این پیست، تنها پیست استاندارد کشور و تنها پیست سرپوشیده چوبی استاندارد است که قابلیت برگزاری مسابقات رسمی بین المللی و حتی جهانی را دارد.

پیست دوچرخه سواری زنجان در صورت تامین اعتبار لازم تا ۲ سال آینده از سوی پیمانکار تحویل خواهد شد.با تمهیدات اداره کل ورزش و جوانان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی برای کمک به تسریع در ساخت این پیست مقرر شده بود از محل مولد سازی بودجه ای در اختیار پروژه قرار گیرد که اگر این مهم محقق شود پیمانکار مربوطه قول داده است طی ۱.۵ تا ۲ سال آن را تحویل دهد.

عمده ترین مشکل این پروژه ناکافی بودن بودجه است چرا که این طرح ملی بوده و تکمیل و تامین منابع آن از اختیارات استان خارج است. تعدادی طرح و سالنهای ورزشی در این پروسه قرار دارند که مانند پیست دوچرخه سواری زنجان در تقسیم بندی ها، بودجه کمی به آنها می رسد.

امیدوارم با روی کار آمدن دکتر مسعود پزشکیان به عنوان رییس جمهور جدید و انتخاب فردی قوی در مسند ورزش کشور، به تکمیل پروژه های ورزشی کمک شود به خصوص مهمترین پروژه ورزش استان که پیست دوچرخه سواری زنجان است تا بتوانیم در کمترین زمان ممکن آن را تکمیل کرده و میزبان مسابقات بین المللی و آسیایی در زنجان باشیم.

ایرنا: هیات دوچرخه سواری استان زنجان امسال چه رویدادهایی را میزبانی کرد؟

هیات دوچرخه سواری زنجان از سالهای قبل هم میزبان مسابقات مهمی بود. در طی چند سال گذشته با توجه به افزایش تردد خودروها و مشکلاتی که در برگزاری مسابقات جاده ای داشتیم عملا امکان برگزاری مسابقات نبود و یا بسیار سخت بود به همین جهت طی چهار سال گذشته این هیات مسابقاتی را میزبانی نکرد.

با فراهم شدن بسترهای لازم و همکاری پلیس راهور و پلیس راه و گشایش های ایجاد شده در این خصوص طی روزهای اخیر، مجددا میزیانی این دوره از مسابقات را بر عهده گرفتیم.

هیات دوچرخه سواری استان زنجان پس از چهار سال،‌ مسابقات قهرمانی کشور را با شرکت ۷۰ ورزشکار منتخب از ۱۶ استان کشور میزبانی کرد.مسابقات قهرمانی کشور بزرگسالان، یکی از مهمترین، سخترین و بهترین مسابقات دوچرخه سواری کشور است بعد از رنکینگ بالای مسابقات قهرمانی آسیایی، مسابقات قهرمانی کشور بزرگسالان دومین مسابقات دارای رنکینگ بالاست که به نوعی به ورزشکاران برای ارتقای رنکینگ خود در رده بندی مسابقات جهانی کمک می کند.

۱۱ تیرماه جاری زنجان مسابقات دوچرخه سواری جاده قهرمانی کشور را میزبانی کرد، ۱۶ استان در این دوره از مسابقات شرکت کرده بودند که این ورزشکاران، منتخب دوچرخه سواری و دارای رنکینگ بودند. ۷۰ ورزشکار در این دوره از رقابت ها داشتیم که ۵۰ نفر در دوچرخه سواری استقامت و ۲۰ نفر در رشته تایم تریل انفرادی شرکت کردند.

رشته استقامت این مسابقات با ۱۵۰ کیلومتر در مسیر جاده زنجان به دندی رکاب و مسابقه تایم تریل انفرادی به مسافت ۳۶ کیلومتر در مسیر شهرستان سلطانیه برگزار شد که به عنوان یکی از مناطق فرهنگی استان است.

برای برگزاری هرچه بهتر این رقابت ها همه دستگاههای مرتبط کمک کردند و با حضور مسوولان مسابقات به بهترین نحو ممکن برگزار شد.

ایرنا:‌ ورزشکاران دوچرخه سوار زنجان چه دغدغه هایی دارند؟

متاسفانه در طول چند سال گذشته که واردات کالاهای لوکس ممنوع شده، دوچرخه نیز در ردیف کالاهای لوکس قرار گرفته و به همین جهت قیمت آن بسیار بالا رفته و عملا تهیه آن از توان خانواده ها خارج شده است و حمایت از این ورزش از سوی خانواده ها نیز به سختی انجام می شود.

هر فردی برای شروع این رشته ورزشی باید یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در وهله اول هزینه کند و بعد از آن نیز هزینه های مربوط به استهلاک دوچرخه و وجود هزینه های جانبی دیگر فعالیت در این رشته را دشوار کرده است.

در زمان حاضر قیمت دوچرخه هایی که زیر پای دوچرخه سواران قهرمان استان قرار دارد بالای چهار تا پنج میلیارد ریال قیمت دارد و قیمت دوچرخه های حرفه ای نیز میلیاردی است.

برای اداره کل ورزش و جوانان نیز تامین این هزینه ها امکانپذیر نیست چراکه کل بودجه ای که در طول یک سال به هیات دوچرخه سواری استان داده می شود به اندازه قیمت یک دستگاه دوچرخه هم نمی شود.

از مسوولان عالی رتبه استان و شرکت ها و کارخانجات انتظار داریم از محل مسوولیت های اجتماعی خود این رشته ورزشی را حمایت کنند؛ کارخانه های بسیار توانمندی در استان داریم ولی در بخش حمایت از ورزش در هیچ یک از رشته ها حامی ورزش نیستند.

ایرنا: خانواده‌هایی که فرزندان علاقه مند به دوچرخه سواری دارند چگونه می‌توانند فرزندان خود را وارد فعالیت در این رشته کنند؟

هیات دوچرخه سواری استان در طول سال چندین بار مسابقات استعداد یابی را در سطح استان از گروه‌های سنی ۱۲ سال به بالا برگزار می کند و در رویداد کشوری آن که المپیاد استعدادهای برتر است، شرکت می کند.

از آنجایی که فدراسیون دوچرخه سواری نیز برنامه خاصی جز این رویداد را در طول سال ندارد، برخی از این ورزشکاران از آن اطلاعی ندارند.

برخی از علاقه مندان در ابتدا با دوچرخه ای که در اختیار دارند وارد این رشته می شوند؛ برخی از دوچرخه سواران مستعد را از طریق بانکها برای دریافت تسهیلات معرفی می کنیم تا دوچرخه و در تامین یا ارتقای دوچرخه خود کمک شود اما عملا در ادامه کار حمایت های مالی لازم برای ورزشکاران در توان همه خانواده ها نیست به همین جهت از هر ۱۰ ورزشکار ۹ ورزشکار متاسفانه مجبور به تغییر رشته ورزشی مورد علاقه خود می شود.

ایرنا: برای جذب حمایت های لازم و کمک به دوچرخه سواران مستعد چه اقداماتی باید انجام داد؟

مسولان عالی رتبه استان برای جذب حامی باید هیات های ورزشی را یاری کنند، رهاورد گسترش ورزش، پیشگیری از بیماری ها و تحمیل هزینه های درمانی است.

طی هفته گروه هایی از جمله افراد بالای ۳۰ سال به تعداد بیش از ۶۰۰ و گاه بیش از یک هزار نفر به صورت گروهی جمع می شوند و به صورت همگانی و تفریحی این ورزش را تمرین می کنند.

این افراد جزو گروه های قهرمانی ما نیستند و برای سلامتی خود تمرین می کنند اما در بخش قهرمانی و رده های سنی جوان و نوجوانان وقتی می خواهیم استعدادهایی را جذب کنیم دچار مشکل مالی می شویم.

حمایت مسوولان از دوچرخه سواری زنجان موجب تربیت تعداد زیادی از قهرمانان این رشته ورزشی خواهد شد.مسوولان اگر برای جذب حمایت از این رشته کمک و تلاش کنند به یقین قهرمانان زیادی مانند مهدی سهرانی را جذب می کنیم. سهرابی کهنه کارترین دوچرخه سوار کشور است که بیش از ۴۰۰ مدال کشوری و بین المللی را در کارنامه خود دارد و در شرایط فعلی عملا نمی توانیم چنین ورزشکارانی را از بین علاقه مندان جذب کنیم اما همچنان تلاش می کنیم و امیدواریم مسوولان گوشه چشمی به این هیات برای افزایش تعداد قهرمانان این رشته ورزشی در استان داشته باشند.