تهران- ایرنا- تحلیلگران سیاسی و نظامی صهیونیست از کاهش قدرت ارتش رژیم اسرائیل در تصمیم گیری های داخلی و تلاش برخی از وزرای کابینه حاکم بر این رژیم برای جلوگیری از دستیابی به توافق با حماس خبر دادند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری «سما»، پس از پاسخ جنبش حماس به پیشنهاد آتش بس و مبادله اسرا و پس از آنکه مقامات صهیونیست، آن را بهترین پاسخ دانسته اند و بنیامین نتانیاهو نیز «دیوید بارنیا» رئیس سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) را برای اجرای مذاکرات به قطر فرستاد، برخی از وزاری کابینه نتانیاهو مانند «بزالل اسموتریج» وزیر دارایی و «ایتامار بن گویر» وزیر امنیت داخلی، برای سنگ اندازی در مسیر توافق تلاش می کنند.

بر اساس این گزارش، در جلسه ای که با حضور نتانیاهو، «یوآو گالانت» وزیر جنگ، «رون دیرمر» وزیر امور راهبردی و «آریه درعی» رهبر حزب دینی «شاس» برگزار شد، بن گویر به نتانیاهو گفت: من می دانم پس از این نشست صوری، جلسه ای دیگر برگزار خواهد شد و ما در این جا هیچ کاره هستیم و تو با حضور گالانت و مسئولان دستگاه های امنیتی، جلسه ای را برگزار می کنید و تصمیم گیری خواهید کرد.

بن گویر خطاب به نتانیاهو افزود: اگر بخواهی به تنهایی تصمیم گیری کنی، تنها می مانی و مسئولیت این کار با تو است، نیم میلیون نفر من را انتخاب نکرده اند که درتصمیم گیری ها حضور نداشته باشم، من تهدید نمی کنم، بلکه این واقعیت است، اگر بخواهید به تنهایی تصمیم گیری کنید، نباید انتظار داشته باشید که به کابینه آسیبی نرسد.

در این میان، «ناحوم بارنیع» تحلیلگر مشهور صهیونیست گفت: با توجه به مخالفت اسموتریچ و بن گویر با هرگونه توافقی که به پایان جنگ در نوار غزه منجر شود، نتانیاهو به دنبال راهی است که این توافق را به شکست بکشاند، بدون انیکه مسئول این کار شناخته شود.

وی اضافه کرد: در گذشته، قدرت ارتش در تصمیم گیری های اسرائیل بیشتر بود و اکنون نیز در تصمیم گیری ها مشارکت می کند، ولی قدرت رای آن ضعیف است و اکنون ارتش در جلسات و نشست های سیاسی و امنیتی، مورد اهانت قرار می گیرد و نادیده گرفته می شود.

بارنیع افزود: «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد ارتش معتقد است که آنچه ارتش در کابینه از دست می دهد را می توان در گفت وگوی خصوصی با نتانیاهو به دست آورد و این تا حدودی درست است، ولی تضعیف ارتش خبر ناگواری برای اسیران صهیونیست و خانواده های آنان است که امیدی به کابینه ندارند و همچنین خبر بدی برای کسانی است که انتظار دارند که اسرائیل با دستیابی به توافق با حماس، به بازسازی خود بپردازد.

وی بیان کرد: جایگاه هالیوی نیز در ارتش تضعیف شده و این موضوع در تعیین جانشین برای «اهارون حلیفا» رئیس سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی به خوبی نمایان بود.

در همین حال، «عاموس هرئیل»، تحلیلگر امور نظامی روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» نیز گفت: پاسخ حماس، اختلافات شدیدی را میان نتانیاهو و مسئولان دستگاه های امنیتی که برای پیشرفت مذاکرات تلاش می کنند، ایجاد کرد.

وی افزود: نتانیاهو در این مورد با دستگاه های امنیتی هم نظر نیست و تلاش می کند برای بقای سیاسی خود و جلوگیری از ائتلاف راستگرایان تندرو، از دستیابی به توافق جلوگیری کند، زیرا در صورت انحلال این ائتلاف، باید انتخابات زودهنگام برگزار شود.

هرئیل اضافه کرد: از سوی دیگر پاسخ حماس به اتفاق نظر و اتحاد نادر میان گالانت و همه دستگاه های امنیتی درگیر مذاکرات منجر شده است، آن ها وجود شکاف و اختلاف میان تل آویو و مقاومت فلسطین را انکار نمی کنند، ولی اعتقاد دارند که می توان این اختلافات را برطرف کرد.

وی گفت: می توان در چند هفته آینده به توافقی درباره آزادسازی شماری از اسیران دست یافت و شمار دیگری از آنان را در مذاکرات آینده آزاد کرد.

هرئیل افزود: گشایش در مذاکرات میان اسرائیل و حماس می تواند امکان مذاکره با حزب الله را افزایش دهد و اسرائیل به خواسته های خود از جمله دورکردن حزب الله از مرزها دست یابد و شهرک نشین های آواره از شمال بپذیرند که به خانه های خود بازگردند، زیرا مسیر راضی کردن (سید حسن ) نصرالله به آتش بس، از غزه و توافق با حماس می گذرد.