محمدعلی محمدنیا حنایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در دولت سیزدهم در خصوص قطار سریع السیر مشهد-گلبهار- چناران در ۲ مرحله تصمیم گیری شد که تصمیم نخست در خصوص ایجاد تونل بود و در این راستا در مدت مزبور ۷۹۰ متر حفاری انجام گرفته که معادل ۲۹ درصد از کل تونل است.
وی اضافه کرد: برای اجرای فضای روباز تونل نیز قراردادی با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا تنظیم شد که حدود ۳۶ کیلومتر با اعتبار ۳۵ هزار میلیارد ریال بوده و در دست اجرا است.
او ادامه داد: پیشرفت طرح قطار سریع السیر مشهد- گلبهار تا امروز ۸۰ درصد در زیرسازی ها و ۳۵ درصد در کل عملیات اجرایی آن بوده است و در این راستا فقط در سال گذشته ۳۶۰ متر تونل در این مسیر حفاری شده است.
وضعیت طرح نهضت ملی مسکن گلبهار
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: سهم این شرکت از طرح نهضت ملی مسکن ۱۴ هزار و ۳۰۲ واحد با اعتبار ۷۵۰ هزار میلیارد ریال بوده که واحدها در حال ساخت است و از این تعداد چهار هزار و ۲۰۰ واحد مربوط به گروه ساخت بوده و در شرف واگذاری به متقاضیان است.
حنایی افزود: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در گلبهار ۵۲۰ هکتار زمین اختصاص یافته و سه هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است، در حوزه تامین زمین برای متقاضیان از محل طرح جوانی جمعیت در گلبهار نیز ۲۲۰ واحد در دستور کار قرار گرفت که تاکنون ۱۴۰ واحد آن در قالب واگذاری زمین و ۸۰ واحد آن به صورت آپارتمان تعیین تکلیف شده است.
وی به طرحهای روبنایی شرکت عمران شهر جدید گلبهار در دولت سیزدهم با اعتبار ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اشاره و اضافه کرد: در این مدت ۱۴ قرارداد تنظیم شده که از این محل ۱۱۳ کلاس درس با اعتبار ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در گلبهار ساخته شد، همچنین چهار قرارداد در حوزه اماکن درمانی، فرهنگی و مذهبی به وسعت سه هزار و ۳۰۰ مترمربع با اعتبار ۹۳ میلیارد ریال، ۱۷ قرارداد در فضای سبز به وسعت ۲۱ هکتار و با اعتبار هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال به اجرا درآمده است.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار گفت: در این مدت در حوزه ورزشی نیز ۲ قرارداد با پیمانکار تنظیم شد، یکی از آنها مجتمع ورزشی چندمنظوره بود که ساختش از سال ۱۳۹۸ آغاز شده بود اما به دلیل نبود اعتبار متوقف شده بود که در این دولت اعتبار آن تامین و برای ساختش در وسعت سه هزار و ۳۰۰ مترمربع ۸۰ میلیارد ریال هزینه شد.
به گزارش ایرنا، قطار سریع السیر مشهد- گلبهار - چناران از طرحهای بزرگ و مهم ریلی خراسان رضوی است که این طرح نیز مانند قطار سریع السیر مشهد - تهران با عقب ماندگی هایی به سبب عدم تامین مالی از طریق فاینانس خارجی مواجه شده بود اما اجرای طرح متوقف نماند و دولت به هر نحو ممکن اجرای آن را تاکنون ادامه داده است.
آغاز عملیات اجرایی قطار سریع السیر مشهد - گلبهار که بعدها مسیر ریلی چناران نیز به آن اضافه شد، مربوط به سال ۱۳۹۱ می شود و از آن زمان تاکنون عملیات زیرسازی این طرح با وجود کندی پیشرفت، در حال انجام بوده است که علت اصلی کندی آن را می توان فراز و نشیب های مربوط به تامین مالی طرح دانست.
مسیر راهآهن قطار سریعالسیر مشهد تا شهر جدید گلبهار ۴۰ کیلومتر و تا شهر چناران ۴۶ کیلومتر است. انتهای این طرح قرار است به مسیر خط یکم قطار شهری مشهد متصل میشود. عمده زمین های واقع در این مسیر ریلی تملک و آزادسازی شده و این مهم هنور در حال انجام است.
گلبهار از شهرهای جدید و اقماری مشهد بوده که در ۳۵ کیلومتری غرب این کلانشهر واقع است.