تهران-ایرنا- بیش از نیمی از شرکت های آمریکایی همچنان پس از سال ۲۰۲۲ و آغاز "عملیات ویژه نظامی" روسیه در اوکراین به فعالیت خود در روسیه ادامه می دهند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری "نووستی" ، بیش از نیمی از شرکت های آمریکایی که پیشتر نیز با روسیه همکاری داشته اند، پس از فوریه ۲۰۲۲ و آغاز "عملیات ویژه نظامی" روسیه در اوکراین، با وجود اعمال فشار غرب و تحریم های ضد روسی همچنان به فعالیت خود در روسیه ادامه می دهند.

در مجموع تا قبل از فوریه ۲۰۲۲ دست کم ۶۵۹ شرکت آمریکایی در حوزه های مختلف در روسیه فعالیت می کردند و نمایندگی داشتند.

در این میان شرکت های فناوری اطلاعات و مخابرات، شرکت های حوزه صنعت و حوزه صنایع غذایی و مواد مصرفی به ترتیب با ۱۲۹،۱۴۳ و ۱۰۴ نمایندگی بیشترین سهم را داشتند.

پس از فوریه ۲۰۲۲ و آغاز تنش ها میان مسکو و کی یف، علی رغم تحریم های ضد روسی ۱۵۹ شرکت آمریکایی طبق روال گذشته تاکنون به فعالیت خود ادامه داده اند و ۱۷۸ شرکت نیز با ایجاد تغییراتی همچون تعلیق سرمایه گذاری و محدود کردن فعالیت های بازاریابی همچنان پا بر جا هستند .

در این میان برخی شرکت ها نیز با تغییر نام تجاری خود و توزیع کالاهای خود از طریق سایر شرکت ها در روسیه فعال هستند.

بر اساس این آمار، ۳۲۲ شرکت آمریکایی (۴۹%) از کل شرکت هایی که تا قبل از فوریه ۲۰۲۲ در روسیه فعال بودند به طور کامل از بازار تعاملات تجاری با مسکو خارج شدند و به فعالیت خود پایان دادند.

در میان شرکت هایی که تاکنون در روسیه فعال هستند، شرکت های حوزه های صنعتی(۵۲ نمایندگی)، مواد غذایی و کالاهای مصرفی (۲۵ نمایندگی) و شرکت های فناوری اطلاعات (۲۱ نمایندگی) بیشترین سهم را دارند.

به گزارش ایرنا،از آغاز جنگ اوکراین، کشورهای غربی هزاران تحریم را علیه روسیه اعمال و این کشور را به مقصد سنگین ترین تحریم ها در جهان تبدیل کرده اند. هدف اصلی تحریم های بین المللی که همه چیز را از افراد تا صنایع مهم در اقتصاد این کشور در برمی گیرد، منزوی کردن مسکو و مشتریان روسیه بوده است.