مهاباد- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: یک هزار و ۱۷۴ تُن دانه روغنی کلزا از کشاورزان این شهرستان به صورت تضمینی خریداری شده که البته این روند همچنان ادامه دارد.

رضا مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال ۴۱۰ هکتار از اراضی زراعی میاندوآب به کشت محصول کلزا اختصاص یافت و پیش بینی می شود بیش از یک هزار و ۶۰۰ تن کلزا از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شود.

وی افزود: به دلیل نظارت مستمر کارشناسان جهاد کشاورزی بر مزارع کلزا در راستای کشت به موقع، بهبود تغذیه گیاهی، پایش عوامل خسارت‌زا و اطلاع رسانی به موقع به کشاورزان جهت کنترل علف های هرز، آفات و بیماری ها و توجه کلزاکاران به توصیه های فنی کارشناسان، محصول کلزای این شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار است.

مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با اشاره به اینکه سطح زیرکشت این محصول نسبت به سال قبل ۲ برابر شده است، ادامه داد: متوسط عملکرد کلزا در هر هکتار از مزارع شهرستان میاندوآب بیش از چهار تن است.

وی اضافه کرد: با توجه به نتایج ارزیابی عملکرد مزارع کلزای میاندوآب توسط کمیته شناسایی و انتخاب برگزیدگان برتر بخش کشاورزی استان آذربایجان غربی، کلزاکار نمونه استانی از این شهرستان انتخاب و جهت رقابت در سطح ملی معرفی شده است.

مقدم گفت: توسعه کشت کلزا در راستای عدم وابستگی کشور به واردات روغن، اصلاح الگوی کشت، بهبود حاصلخیزی و تقویت مواد آلی خاک، بیش از ۲۵ سال است که توسط جهاد کشاورزی میاندوآب در بین کشاورزان این شهرستان رواج یافته است.

وی با اشاره به حمایت دولت از کلزاکاران اظهار کرد: امسال هر کیلوگرم کلزا با ۲ درصد ناخالصی و ۱۰ درصد رطوبت به قیمت ۳۵۰ هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود.

به گزارش ایرنا، دشت حاصلخیز میاندوآب با ۴۵ هزار هکتار اراضی قابل کشت، شامل ۳۷ هزار هکتار اراضی زراعی، هشت هزار هکتار باغ و تولید سالانه بیش از ۸۷۴ هزار تُن انواع محصولات کشاورزی، یکی از قطب های مهم کشاورزی آذربایجان‌غربی است.

میاندوآب در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.