به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، زهرا پناهیروا گفت: تعداد مدارس ایثارگران تا پیش از تلاشهای این اداره بسیار زیاد بود، اما با تلاشهای اخیر، تعداد این مدارس به اندازه خوبی کاهش پیدا کرده است.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران وزارت آموزشوپرورش افزود: تا دو سال قبل تعداد مدارس ایثارگران در حدود ۳۰۰ فضا بود که تاکنون به ۲۸۵ فضا کاهش پیدا کرده است. اکنون برای این ۲۸۵ مدرسه ایثارگران ویژه بزرگسالان در سراسر کشور در تلاش هستیم تا به مرور زمان، تعداد آنها را کاهش دهیم.
پناهی روا درباره طرح جدید این اداره کل برای مدارس ایثارگران بیان داشت: مطابق با شیوهنامه ساماندهی نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش به شماره ۷۱۸/۸ مورخ ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ حد نصاب استمرار مدارس ایثارگران ۶۰ نفر تعیین شده است. با توجه به این موضوع که در مدارس ایثارگران، ویژه بزرگسالان، اگر تعداد دانشآموزان در حال تحصیل به کمتر از ۶۰ نفر برسد، فقط یک کادر اجرایی تحت عنوان مدیر مدرسه قرار میگیرد، به جهت عدم بروز مشکل در انجام کارهای اجرایی، این امکان را قرار دادیم تا مدارس بتوانند با دیگر مدارس ایثارگران منطقه یا استان ادغام شوند. در غیر این صورت این مدارس فقط با یک کادر اجرایی به کار خود ادامه خواهند داد.
پناهیروا همچنین افزود: هر ساله تعداد دانشآموزان شبانه مدارس ایثارگران کاهش پیدا میکند. با توجه به برنامه بلندمدت این اداره در تلاش هستیم تا مدارس ایثارگران خود را در سراسر کشور با توجه به تعداد کم این دانشآموزان، در مدارس شبانه ادغام کنیم. به این شیوه میتوانیم تعداد این مدارس را در سراسر کشور کاهش دهیم.
وی در ادامه در مورد سیاست کاهش مدارس اظهار داشت: سنوات قبل هم سیاست بر ادغام مدارس ایثارگران وجود داشت ولی با توجه به کاهش شدید نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش در این سالها و همچنین کاهش جامعه ایثارگری در این مدارس تصمیم گرفته شد تا مدارس در همه مراکز استانها و شهرهای بزرگ ادغام شود.
مدیرکل امور شاهد و ایثارگران از تحصیل ۳۹ هزار و ۵۰۴ دانشآموز در مدارس ایثارگران خبر داد و گفت: مدارس ایثارگران در سراسر کشور پراکنده هستند و ۳۹ هزار و ۵۰۴ نفر دانشآموز در نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در حال تحصیل بودند.
پناهیروا یادآور شد: ما در کل کشور فقط یک نوع مدرسه ایثارگران داریم و تنها یک مدرسه در شهرستان فردوس در خراسان جنوبی، ایثارگران بهصورت شبانهروزی اداره میشود.
وی درباره فواید این ادغام مدارس گفت: بیشتر مدارس ایثارگران در فضای بعد از ظهر مدارس قرار دارد. با ادغام یک مدرسه ایثارگران در سایر مدارس ایثارگران استان، آن فضا خالی شده و در اختیار منطقه جهت استفاده در سایر موارد قرار میگیرد.