مسکو- ایرنا- رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) در سخنانی در جمع برخی اساتید و دانشجویان دانشگاه اقتصادی پلخانوف روسیه در مسکو به تشریح چشم‌انداز سیاست‌ بین‌الملل و همچنین بررسی ابعاد همکاری‌های تهران – مسکو برای مقابله با تحریم‌ها پرداخت. 

به گزارش اختصاصی روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، دکتر محمدرضا حسنی‌آهنگر در سخنرانی خود در دانشگاه پلخانوف که پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری با این دانشگاه و با حضور معاونان بین‌الملل دو دانشگاه برگزار شد، ابتدا به تبیین نقش‌آفرینی دانشگاه امام حسین (ع) در مقابله با تحریم‌ها در چهار دهه اخیر پرداخت.

وی ضمن معرفی ابعاد و حوزه‌های فعالیت دانشگاه امام حسین (ع) گفت:‌ دانشگاه‌های جهان در تحقق نظم نوین جهانی مأموریت کلیدی دارند و در این میان، نقش دانشگاه‌های ایران و روسیه در این راستا و نیز همکاری مشترک با جنگ ترکیبی غرب علیه ملت‌های مستقل برجسته است.
رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) در ادامه با اشاره به تحولات آینده جهان در بستر مجازی و حکمرانی هوشمند، توسعه هوش مجازی، خاطرنشان کرد:‌ شناخت صحیح مسأله امروز جامعه بشری به یافتن راه‌حل مناسب آن منجر خواهد شد.
وی با بیان اینکه شناخت دست‌اندرکاران پشت صحنه اقتصاد و امنیت جهان از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: عملا جهان توسط یک گروه کوچک متشکل از خانواده بانکداران بزرگ و راکفلرها اداره می‌شود، گروهی که عملا توانسته‌اند طی دهه‌های اخیر با پیروزی در جنگ‌های داخلی آمریکا و حتی اقداماتی همچون ترور رؤسای جمهوری این کشور، به طور کامل در ایالات متحده سروری داشته باشند.

حسنی‌آهنگر با اشاره به نشست‌های بین‌المللی پس از سال ۱۹۴۵ در پایان جنگ جهانی دوم و ترسیم سازوکار اداره جهان توسط فاتحان این نبرد گفت:‌ حاکمیت دلار بر مبادلات تجاری جهان، خروجی این نشست‌ها بود و از این رویکرد، به عنوان یک ابزار بزرگ برای کنترل دنیا استفاده شد.
وی با بیان اینکه عصر جنگ‌های صرفا نظامی و سخت عملا به پایان رسیده است، گفت: در مقطع کنونی، کشورها با جنگ جدید ترکیبی که ابعاد مختلف نظامی، امنیتی،‌اطلاعاتی،‌اقتصادی و فرهنگی اجتماعی دارد، روبرو هستند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: اگر امروز ستاد مشترک ارتش آمریکا طراح جنگ سخت است، همزمان وزارت خزانه‌داری این کشور، مسئول طراحی جنگ اقتصادی است.
وی خاطرنشان کرد:‌ اگر در بعد نظامی، طراحی هوایی و دریایی و زمینی عملیات‌های مختلف طراحی و اجرا می‌شود، همزمان در بعد نرم این جنگ اقتصادی،‌وزارت خزانه‌داری و اساتید دانشگاه‌های برتر آمریکا در حال طرح‌ریزی عملیات‌های اقتصادی هستند.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت:‌ آنها در حوزه‌های فرهنگی نیز در بستر شبکه های اجتماعی در حال طراحی جنگ شناختی هستند؛ در جنگ شناختی،‌ فقط مسائل نظامی هدف جنگ نیست. تحریم‌های هوشمند جنگ اقتصادی، ‌خانواده‌ها را هدف قرار داده است.
حسنی آهنگر ادامه داد: در جنگ فرهنگی که در چارچوب جنگ شناختی است، جوان‌ها و نوجوان‌ها هدف قرار می‌گیرند و از این رو، ما عملا استادهای دانشگاه‌های خوئدمان را فرماندهان این جنگ می‌دانیم و دانشجویان،‌ مخصوصا تحصیلات تکمیلی را افسران این حوزه جنگ شناختی می‌دانیم و در این میان، در ایران اسلامی،‌سازماندهی جبهه‌هایی در مقابله با هجمه غرب را سپاه و بسیج انقلاب اسلامی برعهده دارند.
وی همچنین اظهار داشت:‌ دانشگاه امام حسین (ع) نیز امروز ضمن ایفای نقش در پشتیبانی از سپاه پاسداران در تربیت مدیران و فرماندهان سپاه، در امر تولید فکر، دانش و فناوری که بتواند گره‌گشای مسائل فراروی ایران اسلامی باشد، را در دستور کار دارد.

پرسش و پاسخ
در بخش پایانی این نشست که با طرح برخی پرسش‌ها از سوی حاضران همراه بود، یکی از اساتید دانشگاه پلخانوف روسیه، راهکارهای مورد نظر رئیس دانشگاه امام حسین (ع) برای کاهش وابستگی کشورها به دلار آمریکا را جویا شد.
حسنی آهنگر در این زمینه، ایفای نقش دانشگاه‌های ایران و روسیه برای تحقق این هدف را خواستار شد و گفت:‌ دانشگاه امام حسین (ع)، پروژه شکست دلار را در سه سال اخیر را در دستور کار داشته است که نتایج این تحقیقات،‌ راهکارهایی را در مقاطع فوریتی، کوتاه مدت، و بلندمدت برای کاهش وابستگی به دلار ارائه می کند.
وی ادامه داد:‌ پیشنهادهای مختلفی در نشست‌های تخصصی و نیز دیدارهای رؤسای جمهوری ایران و روسیه نیز در این زمینه مطرح شده است که تبادلات مالی با بهره‌گیری از سازوکارهای تهاتر و مبنا قرار دادن ارز مرجع و تعریف یک نهاد پولی مشترک از جمله این راهکار بوده است.
حسنی‌آهنگر در ادامه با اشاره به تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه گفت:‌ هدف اصلی آمریکایی‌ها از این تحریم‌ها، فروپاشی اقتصاد روسیه بود که به آن دست نیافتند؛ هر چند ارزش روبل – واحد پول ملی روسیه – تغییر جزئی داشته است اما اقتصاد این کشور در حال رشد است.

رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر نقش حمایت از کارآفرینان حوزه فنی در مقابله با تحریم‌ها گفت:‌ هم شرکت‌های بزرگ و هم شرکت‌های دانش‌بنیان در مقابله با تحریم‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کنند.
وی ادامه داد:‌ایران اسلامی با استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان را شکل داده است که آنها زیست بوم بازار تولید و مصرف کشور را ایجاد کرده‌ و مسائل مرتبط با حوزه زیرساختی کشور را نیز حل کرده‌اند.
حسنی آهنگر گفت: با تکیه بر توان این شرکت‌ها، تحریم‌هایی که به شکل هوشمند به دنبال توقف پروژه‌های زیربنایی ایران بود، به نتیجه نرسید و این سیاست خصمانه غرب در این حوزه‌ها شکست خورد؛ راز این موفقیت در نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش بنیان بود.

یک دانشجوی روس نیز در این نشست پرسید: در دانشگاه شما، چه اقداماتی در زمینه تربیت دینی و اخلاقی دانشجویان انجام می‌شود.
رئیس دانشگاه امام حسین (ع) در پاسخ گفت:‌ آنچه که موجب رشد این دانشگاه و سایر دانشگاه‌های ایران شده است، بخش شایستگی ‌هایی اعتقادی و دینی است که در دانشگاه‌ها مورد تأکید است.
وی ادامه داد: در ایران، سرفصل درس‌های تمام رشته‌ها از سه بخش اصلی تشکیل می‌شوند و سعی می‌کنیم که دانشجویانمان را برای پست‌های مدیریتی که قرار است در آینده عهده‌دار شوند، تربیت کنیم.
وی ادامه داد: یک سوم دروس به شایستگی‌های اعتقادی و دینی مرتبط است، یک سوم دیگر،‌ توسعه مهارت‌های مورد نیاز برای تصدی شغل مورد نظر را هدفگذاری کرده است و یک سوم هم به مباحث تخصصی می پردازد و در این میان، شایستگی های اعتقادی و دینی اهمیت فوق العاده ای دارد.

رئیس‌ دانشگاه جامع امام حسین (ع) پیش از این در سفر به سن‌پترزبورگ با ولادیمیر لیتویننکو ریاست دانشگاه معدن این شهر، قرارداد همکاری های علمی و فناوری امضا کرد. این تفاهم‌نامه در راستای ایجاد مراکز مشترک علمی، آموزشی و پژوهشی و نیز تبادل دانشجو واستاد تفاهم‌نامه همکاری امضا شد. 
حسنی آهنگر همچنین در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه معدن سنت پترزبورک به ارائه سخنرانی با موضوع "نقش دانشگاه جامع امام حسین در تحکیم و تقویت حکمرانی جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰‌ سال تحریم های یکجانبه غرب علیه ایران" پرداخت. براساس رتبه بندی دانشگاه های جهان، دانشگاه معدن سن‌پترزبورگ دانشگاه سوم جهان در حوزه معدن و منابع طبیعی است.