خرم آباد - ایرنا - رییس شبکه بهداشت و درمان سلسله گفت: رعایت نکردن موازین بهداشتی در تهیه و توزیع نذورات ماه محرم در هیات های عزاداری و روضه ها می تواند احتمال بروز بیماری های عفونی روده ای را افزایش دهد.

عبداله ویسی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هرگونه پخت و پز در هیات های عزاداری باید در مکان هایی با شرایط بهداشتی صورت پذیرد و تمامی افراد درگیر در توزیع آب و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده و رعایت بهداشت فردی (استفاده از ماسک و دستکش) را در هنگام ارایه خدمت مد نظر داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد افزود: از مواد غذایی بسته بندی که مورد تایید وزارت بهداشت و همچنین از فرآورده های خام دامی با کشتار مجاز و یا بسته بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی استفاده شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان سلسله اضافه کرد: توصیه می شود از نمک های بسته بندی ید دار تصفیه شده و روغن های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین در تهیه و پخت غذا استفاده شود.

ویسی افزود: از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی (حداکثر ۲ ساعت) خودداری و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از ۲ ساعت، باید مواد غذایی پخته زیر چهار درجه سانتیگراد یا در دمای بالای ۶۳ درجه سانتیگراد روی شمعک گاز نگهداری تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳ درجه نرسد.

وی گفت: از بسته بندی غذا بیش از ۲ ساعت قبل از مصرف خودداری شود چرا که برخی هیات ها و توزیع کننده های نذورات غذا را چند ساعت قبل از مصرف به اشتباه بسته بندی می کنند که اینکار باعث به خطر افتادن سلامت عزاداران می شود همچنین از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری شود.

رییس شبکه بهداشت و درمان سلسله بیان کرد: در صورت استفاده از ظروف یک بار مصرف برای توزیع مواد غذایی گرم از ظروف دارای مجوز غذا و دارو با اولویت برپایه گیاهی استفاده شود همچنین از ظروف فاقد مجوز و مشخصات و یا پلی استایرنی ( ظروف پلاستیکی شفاف و نازک) در توزیع نوشیدنی گرم و غذای پخته شده خودداری شود.

ویسی یادآور شد: پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع و در جوار هر ایستگاه صلواتی سطل یا کیسه جهت جمع آوری ظروف و لیوان های یک بار مصرف استفاده شود.

۱۲۵ هیات فعال عزاداری در سطح شهرستان سلسله وجود دارد که در ایام محرم و صفر پذیرای عزاداران حسینی هستند.