یاسوج- ایرنا- ساکنان روستای طولیان و رسانه های محلی کهگیلویه سالهاست که جاده دهدشت به طولیان را با لقب جاده خون، جاده مرگ، جاده بدون بازگشت و ده‌ها نام دیگر می خوانند چون هر یک از اهالی انگار که حوادث تلخ این مسیر را تجربه و درک کرده اند و بروز حوادث این جاده این سال ها چه جوان هایی را که پرپر نکرده و چه مادرانی را غمبار، بی فرزند، رنجور و افسرده و خانواده هایی را که داغدار نکرده است.

به گزارش ایرنا، طرح اصلاح و بازسازی مسیر پنج کیلومتری دهدشت-طولیان بعد از ۱۴ سال در سایه غفلت آشکار روزانه جان می‌گیرد و طبق بررسی های انجام شده پیمانکار طرح را رها کرده است.

شهر دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۱ هزار نفری کهگیلویه دارای چهار ورودی از بهبهان، سوق، طولیان و چرام است که بعضی از این ورودی ها به دلیل تاریکی شبانه و نداشتن علائم هشدار دهنده در روز به مسیرهای خطرناکی برای تردد مردم تبدیل شده است.

این جاده خانواده‌های بی‌شماری را داغدار کرده و شمار قربانیان این جاده تا حدی است که مردم گمان می‌کنند این جاده نفرین شده است.

جاده دهدشت-طولیان یک جاده پنج کیلومتری است که به عنوان یکی از محورهای ارتباطی بسیار مهم شهرستان، مسیر رفت‌وآمد شهر دهدشت و بیش از ۱۰۰ روستا بوده و از زمان راه‌اندازی و بازگشایی محور باغچه جلیل-سادات اهمیت این جاده صدچندان شده و به عنوان یک مسیر کوتاه و پر تردد برای رفت و آمد به مرکز استان تبدیل شده است.

وی گفت: این جاده برای ما اهالی روستای طولیان که روزانه بیشترین تردد را از این جاده داریم به عنوان جاده خون، جاده نفرین شده، جاده مرگ، جاده بدون بازگشت است.

نکته مهم حوادث تلخ این جاده این است که عمده دلایل اصلی وقوع تصادفات مرگبار بحث ناایمن بودن و غیراستاندارد بودن و وجود مشکلات فنی جاده بوده است.

جاده طولیان -دهدشت فاقد علایم راهنمایی رانندگی است و جوانان زیادی را به ویژه در دل شب به کام مرگ کشانده است که بارها در شورای ترافیک، رییس پلیس راه کهگیلویه خطر آن را گوش زد می‌کرد.

در حالی که این محور، راه ارتباطی دهدشت - سرفاریاب - یاسوج است و مسیر پر ترافیکی است، ولی اصلاح و تعریض جاده آن رها شده است و علی رغم مطالبه گری اهالی روستای طولیان و گلایه انها از وضعیت جاده و خطر تصادف و مرگ و میر عزیزانشان ولی همچنان شاهد روند لاک پشتی این پروژه چون دیگر پروژه‌های شهرستان هستیم.

رانندگان وسایط نقلیه درباره پیگیری های خود برای روشنایی و رفع این نقطه حادثه خیز می گوید: چند بار با مراجعه به نهادهای ذی ربط موضوع را مطرح کرده ام اما هیچ اقدامی برای روشنایی و مناسب سازی این ورودی انجام نشده است.

این راننده تاکید کرد: حدود ۱۴ سال قبل تصمیم گرفته شد این مسیر توسعه یابد ولی متاسفانه نه عزمی از مسولان بود نه پیمانکاران و جاده پنج کیلومتری هنوز بعد این سال ها به پایان نرسیده است.

چندین بار اهالی روستاهای طولیان و دستگرد و ضرغام آباد و شهرک اکبرآباد تصمیم گرفتند که مسیر جاده را ببندند و مسئولان را وادار به بهسازی جاده بکنند اما هر بار با وعده مسئولان شهرستان از این اقدام صرفنظر کردند ولی وعده‌های مسئولان جز دروغ چیز دیگری نداشت.

طبق بررسی های انجام شده، اعتبارات جاده دهدشت-طولیان بسیار اندک بوده و همین کمبود اعتبارات تاکنون سبب تأخیر در روند تکمیل پروژه شده است.

علی وحدانی فر امام جمعه دهدشت بارها خطر این جاده را گوشزد کرده و افزوده است که جاده‌های ارتباطی این شهرستان به ویژه دهدشت یه طولیان از حداقل استانداردهای لازم برخوردار نبوده و خانواده‌های زیادی را تاکنون داغدار کرده اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان کهگیلویه گفت: طول جاده دهدشت به طولیان پنج کیلومتر است که به جز ۵۰۰ متر از این جاده زیرسازی شده و آماده آسفالت شده، مابقی طول جاده بهسازی و آسفالت شده است.

سید ابوالفضل خاضع افزود: البته آسفالت این جاده از لحاظ فنی مناسب نیست و پیمانکار هم کار را رها کرده است و ۵۰۰ متر بلاتکلیف مانده است.

وی تاکید کرد: علی رغم پیگیری و مکاتبه با متولیان ارشد استانی برای خلع ید پیمانکار، این طرح رها شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان کهگیلویه بیان کرد: لاین مقابل این جاده پنج کیلومتری مشکل جدی دارد و باید زیرسازی و آسفالت شود زیرا آسفالت ان از بین رفته و ۲ پیچ خطرناک در آن قرار دارد.

خاضع تاکید کرد: مشکلات اعتباری از سالهای گذشته تاکنون با این طرح گره خورده و روند کار را لاک پشتی پیش برده است.

راه ها به عنوان یکی از بسترهای مهم توسعه محسوب می شوند و تردد آسان و امن تر در جاده ها از تحمیل هزینه به شهروندان و دولت می کاهد.

کارشناسان حوزه حمل و نقل در کنار انسان و خودرو ،جاده را از دلایل بروز سوانح رانندگی ذکر می کنند و همین دلیل کافی است که مسئولان در ساخت جاده های ایمن برای تردد مردم و کاهش سوانح رانندگی تلاش بیشتری بکنند.

به گفته کارشناسان روشنایی کافی، آسفالت مناسب، عرض کافی جاده و اکنون با توجه به افزایش تعداد خودروها نیاز به دو بانده و یا چند بانده کردن راه ها و نصب علائم هشدار دهنده از جمله مولفه های استاندارد بودن یک جاده است.

از ورودی هر شهر به عنوان پیشانی آن شهر یاد می کنند چنانچه شهروندان ،مسافران و رهگذران ورودی شهر را بدقت از نظر می گذرانند و اینجاست که متولیان باید نسبت به ساخت ورودی شهر دقت کافی داشته باشند.

به گزارش ایرنا، استان کهگیلویه و بویراحمد با جغرافیای کوهستانی و زیبایی‌های طبیعی خود همچنان با یک چالش جدی روبرو است. آمار نگران‌کننده‌ای از تصادفات فوتی و زخمی‌های ناشی از تصادف در جاده‌های این منطقه منتشر می شود.

یکی از عوامل اصلی معرفی‌شده توسط مقام‌های بهداشتی و ترافیکی، وجود توپوگرافی کوهستانی و جاده‌های پرپیچ و خم در استان است. این وضعیت باعث افزایش مخاطرات رانندگی شده و در کنار نورپردازی نامناسب می‌تواند به وقوع تصادفات تأثیر گذار باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از ۶ هزار کیلومتر راه ارتباطی، از جمله جاده‌های اصلی و شریانی که منطقه را به استان‌های دیگر متصل می‌کند، به وضوح در برابر چالش‌های خاص ترابری قرار دارد. اما با کمتر از ۲۵۰ کیلومتر بزرگراه و شرایط توپوگرافی و کوهستانی، تحلیل‌گران ترافیک معتقدند این استان یکی از مناطق خطرناک در زمینه سوانح رانندگی است.

مسیرهای جاده‌ای مهمی چون یاسوج-اصفهان، یاسوج-بهبهان، گچساران-بابامیدان و پاتاوه-دهدشت به عنوان جاده‌های شریانی استان تأثیر مهمی در ترافیک منطقه دارند. تلاش‌های جدی برای ایمن‌سازی و بهبود این محورها به منظور کاهش تصادفات و حفظ ایمنی رانندگان ضروری به نظر می‌رسد.

برای مقابله با این چالش‌ها، ترکیبی از تلاش‌های آگاهی‌بخشی به رانندگان، بهبود نورپردازی و نشانه‌گذاری جاده‌ها، ایجاد ایستگاه‌های امداد و اورژانس، و بهبود زیرساخت‌های ایمنی جاده‌ها می‌تواند مسیری به سوی بهبود ایمنی در ترافیک استان ایجاد کند.