تهران- ایرنا- دولت برزیل «ماهیت سرکوبگر» تصمیم رژیم صهیونیستی مبنی بر گسترش شهرک‌سازی‌های «غیرقانونی» در کرانه باختری را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، وزارت امور خارجه برزیل در بیانیه‌ای تاکید کرد: دولت برزیل نسبت به اعلامیه اسرائیل در ۲۷ ژوئن (هفتم تیر) درباره تصمیم خودسرانه برای گسترش تعداد شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری ابراز تاسف می‌کند.

برزیل تصمیم رژیم صهیونیستی را نه تنها «نقض آشکار قوانین بین‌المللی» دانست، بلکه این مساله را خطری برای راهکار تشکیل دو دولت و ایجاد صلح پایدار در منطقه، علاوه بر تهدید تلاش‌ها برای پایان دادن به درگیری‌ها در نوار غزه ارزیابی کرد.

این یادداشت می‌افزاید: برزیل ماهیت سرکوبگرانه اعلام شده چنین تصمیمی را در چارچوب کارزار مشروع و موفقیت‌آمیز دولت فلسطین در جستجوی به رسمیت شناختن و ادغام کامل خود در جامعه بین‌المللی رد می‌کند.

دولت برزیل بار دیگر تاکید کرد که این کشور از راهکار دو دولتی، به رسمیت شناختن فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ که شامل نوار غزه و کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی به عنوان پایتخت است، دفاع می‌کند.

وزارت خارجه برزیل همچنین با اعلام اینکه توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی موسوم به «مرکوسور» با تشکیلات خودگردان فلسطین را که بیش از یک دهه در انتظار تصویب بود به اجرا گذاشته است، اعلام کرد: برازیلیا برای نشان دادن حمایت خود از مردم فلسطین، این توافقنامه را اجرایی کرده است.

ابراهیم الزبن سفیر فلسطین در برازیلیا، این تصمیم دولت برزیل را تصمیمی شجاعانه و حمایتی به موقع خواند.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن این توافقنامه، راه موثری برای حمایت از استقرار صلح در فلسطین است، تاکید کرد: امیدوارم تجارت فلسطین با مرکوسور که در حال حاضر تنها ۳۲ میلیون دلار در سال است، رشد کند.

از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه، لولا داسیلوا رئیس‌جمهوری برزیل بارها جنایت‌های تل‌آویو در این منطقه را محکوم و اسرائیل را به ارتکاب نسل‌کشی در غزه متهم کرده است.