مشهد-ایرنا- مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس در خراسان رضوی گفت: صادرات کالا از مرز ریلی و جاده‌ای سرخس در فصل بهار امسال از نظر وزنی ۳۷ درصد در مقایسه با بهار پارسال افزایش یافت.

محمدعلی کیانی علی‌آباد روز سه‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: بهار پارسال میزان صادرات کالا از این مرز ۹۳ هزار و ۲۶۳ تن به ارزش ۲۴ میلیون و ۳۱۵ هزار دلار بوده است که به ترتیب از نظر وزنی ۳۷ و به لحاظ ارزشی ۶۵ درصد رشد داشته است.

وی بیان کرد: مواد غذایی، مصالح ساختمانی و مواد پتروشیمی عمده کالای صادراتی کشورمان از مرز جاده ای و ریلی سرخس بوده که البته بیشتر آن از طریق مسیر ریلی صادر شده است.

مدیر کل گمرک شهید شوشتری سرخس در خراسان رضوی ادامه داد: واردات کالا از کشور ترکمنستان و از طریق این مرز در بهار امسال ۲۸ هزار و ۳۷۴ تن بوده که از نظر وزنی ۲۳ درصد و از نظر ارزش ۳۶ درصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: کالای اساسی، پنبه، نخ پنبه و کود سولفات عمده کالاهای وارداتی کشورمان از مرز سرخس بوده و علت این افزایش نیز رونق واردات کالاهای اساسی است.

کیانی علی آباد گفت: پیوستن ایران به پیمان‌های منطقه ای مانند «شانگهای»، حضور مؤثر در «اکو» و توفیق دولت سیزدهم در حوزه توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه از دلایل عمده بهبود تبادلات تجاری شامل صادرات، واردات و ترانزیت کالا از مرز سرخس بوده است.

گمرک و گذرگاه مرزی سرخس در انتهایی ترین منطقه شمال شرق ایران در استان خراسان رضوی و در ۱۸۵ کیلومتری شمال شرق مشهد، هم‌مرز با ترکمنستان واقع شده است که از مبادی مهم تجارت و ترانزیت خارجی کشور به ویژه با کشورهای آسیای مرکزی محسوب می‌شود.

حجم تبادلات تجاری ایران و ترکمنستان شامل صادرات، واردات و ترانزیت در سال گذشته از این گذرگاه مرزی حدود سه میلیون تن بوده است.