رشت - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با تاکید بر رعایت توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از تکثیر پشه آئدس گفت: پاکیزگی شهر و منازل عرصه را برای پشه آئدس تنگ می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر سیدمحمود رضوانی روز سه شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فضای منزل را باید برای پشه ناامن و عرصه را برای تولید مثل آن کاهش داد از اینرو رعایت توصیه‌های بهداشتی از سوی مردم ضروری است.

وی با بیان اینکه آب روشنِ شفاف راکد به میزان کم، مکانی برای تولید پشه است اضافه کرد: پشه آئدس حتی بعد از خشک شدن آب اندک نیز می‌تواند سال‌ها زنده بماند.

دکتر رضوانی بیان کرد: گلدان و ظرف زیرگلدان حاوی آب، بطری و قوطی کنسرو رها شده در محیطی که آب در آن جمع شده، ظرف آب بدون درپوش مناسب، منبع ذخیره آب بدون پوشش، لاستیک بدون استفاده که در آن آب جمع شده از جمله مکان‌های مناسب برای رشد و تکثیر پشه آئدس بوده که با جمع‌آوری و پاکیزگی این موراد عرصه برای این پشه سخت می‌شود.

وی با تاکید بر پاکیزگی شهر و مکان‌های یاد شده برای جلوگیری از تکثیر پشه آئدس اضافه کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی گیلان فضای فراوان تکثیر برای این پشه وجود دارد بنابراین باید با رعایت جدی توصیه‌های بهداشتی و پاکیزگی شهر فضا را برای تولید مثل پشه آئدس کاهش داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه پشه در استان هست، خواهد بود و انتظار منقرض شدن نسل آن موضوعی بیهوده است اظهار کرد: پشه آئدس عادت به خونخواری دارد و در روز خون آشامی می‌کند؛ باید با پوشیدن لباس روشن و بلند این پشه را از خود دور کرد و از اسپری و مواد دفع کننده حشره استفاده شود.

وی بیان کرد: تب، سردرد و درد بدن از علائم بیماری تب دنگی به دلیل گزش پشه آئدس است که تنها ۲ تا سه درصد بیماران با علائم شدیدتر نیاز به حضور در بیمارستان و مراکز درمانی دارند.

دکتر رضوانی با بیان اینکه موضوع پشه آئدس تنها مربوط به دانشگاه علوم پزشکی نیست اظهار کرد: آموزش پیشگیری، اطلاع رسانی و مراقبت از بیماران بر عهده این دانشگاه است؛ در موضوع پاکسازی و پاکیزگی شهر و سایر موارد دستگاه های مختلف مسئولیت دارند.

وی اظهار کرد: تاکنون یک مورد ابتلا به بیماری ناشی از پشه آئدس در گیلان ثبت شده و مورد دیگری مشاهده نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان چندی پیش با اشاره به شناسایی یک مورد ابتلا به بیماری ناشی از پشه آئدس در استان از مردم خواسته بود تا توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

بیشتر بخوانید:

یک مورد ابتلا به بیماری ناشی از نیش پشه آئدس در گیلان شناسایی شد