تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷

شیراز-ایرنا-لارستان فارس که در فاصله ۳۴۰ کیلومتری شیراز قرار دارد سالهاست در تکاپوی صنعتی شدن است، این شهرستان صبح روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه نیز میزبان آیین عملیات اجرایی و احداث طرح پزشکی، صنعتی تولید انواع دستکش‌های لاتکس ضد حساسیت نیتریل و چرمی و پی وی سی بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، لارستان فارس با برخورداری از ظرفیت‌ها و موقعیت‌های خاص و استراتژیکی که دارد سالهاست به یکی از مناطق مهم و مورد توجه مسئولان و بسیاری از کارشناسان و نهادهای مختلف تبدیل شده و همین موقعیت ویژه، شرایط مطلوبی را هم برای جذب سرمایه‌گذار در این منطقه فراهم کرده است.

این شهرستان دارای شهرک صنعتی به نام‌های شهرک صنعتی لار با ۱۱۹ هکتار مساحت و شهرک صنعتی بخش بیرم با ۴۲ هکتار و ۲ ناحیه صنعتی حسن‌لری و پشته‌سنگر هرکدام با ۱۳ هکتار مساحت و در مجموع ۱۸۷ هکتار فضای صنعتی است.

لارستان همچنین از حیث تعداد واحدهای واگذاری و فعالیت پس از شهرستان شیراز در رده دوم شهرهای استان فارس قرار دارد؛ در شهرک صنعتی شهر لار تا به حال ۱۰۷ واگذاری زمین صورت پذیرفته که از این تعداد ۶۰ واحد دارای پروانه بهره‌برداری، ۲۵ واحد نیمه‌فعال و مابقی در حال ساخت یا تعطیل است. شهرک صنعتی بزرگ شهر لار دارای دو فاز ۶۰ هکتاری است.

در سال‌های اخیر نیز راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی لارستان در دستورکار قرار گرفته؛ فرماندار ویژه لارستان در ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد که با گذشت حدود ۱۳ سال تاسیس منطقه ویژه اقتصادی لارستان به تصویب رسید.

این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب و خبر تصویب منطقه ویژه لارستان امروز به فرمانداری لارستان و مسئولان و مقامات اجرایی استان فارس اعلام شد و با این خبر مهمترین دغدغه و انتظار مردم این منطقه پس از سالها به سرآمد.

طبق گفته متولیان اقتصادی فارس زمین مورد نیاز برای منطقه ویژه اقتصادی لارستان به مساحت ۹۵۰ هکتار در ۱۰ کیلومتری شهر لار تأمین شده و زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های مختلف از جمله در حوزه آب، راه، گاز، مخابرات و جاده دسترسی در این سایت فراهم است.

لارستان همچنین با تکیه بر قابلیت‌های بالای خود از قبیل فرودگاه، امکان دسترسی به راه آهن، نزدیکی به بندرهای جنوب کشور، نزدیکی به منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی و بندر عسلویه در استان بوشهر، برخورداری از تجربه تجارت خارجی به ویژه با کشورهای حوزه خلیج فارس و دارا بودن مزیت کریدور تجارت خارجی از مناطق مهم اقتصادی استان فارس برای ایفای نقش تولید، گرایش خاص محصولات گاز، پتروشیمی، شیمیایی و صنایع پایین دستی آن به شمار می‌رود.

اخیرا هم عملیات اجرایی و احداث طرح پزشکی، صنعتی تولید انواع دستکش‌های لاتکس ضد حساسیت نیتریل و چرمی و پی وی سی در این شهرستان آغاز شده که آیین آغاز این پروژه روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه با حضور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت‌فارس، فرماندار لارستان و سایر فعالین اقتصادی و سرمایه‌گذاران برگزار شد.

مدیرکل صمت فارس در این آیین گفت: این طرح تولیدی در زمینی به مساحت ۱۲ هزار متر مربع با سرمایه‌گذاری بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان و ظرفیت سالیانه ۴۰ میلیون جفت دستکش در شهرک صنعتی لارستان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی اجرایی خواهد شد که با بهره‌برداری از آن برای بیش از ۱۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود.

حمید رضا ایزدی افزود: این نوع دستکش در مراکز پزشکی، ایمنی، درمانی، بیمارستانی، نظامی و شیمیایی همچنین برای انجام جراحی و معاینه کاربرد زیادی دارد.

وی ادامه داد: صنایع دانش بنیان و اشتغالزا موجب جهش تولید، شکوفایی و پویایی در حوزه اقتصاد و همچنین افزایش سطح اشتغال در شهرستان لارستان و استان می‌شود.

بدون شک تقویت زیرساخت‌های تولید در لارستان به عنوان قطب اقتصادی جنوب فارس سبب شده که این شهرستان به محلی برای اشتغالزایی و رونق اقتصادی تبدیل شود؛ لذا نیاز است راه‌اندازی واحدهای تولیدی در این شهرستان با هدف رونق اقتصادی استان بیش از پیش در اولویت قرار بگیرد.