تهران- ایرنا- اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی باتری لیتیومی در دانشگاه علم و صنعت با ارائه ۱۸۰ مقاله، اجرای ۵ کارگاه آموزشی و دو سخنرانی کلیدی سخنرانانی از آمریکا و چین در حال برگزاری است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از دانشگاه علم و صنعت ایران، اولین همایش بین‌المللی و دومین همایش ملی باتری لیتیومی، با حضور نادری شریف مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع- توان، حسن سالاریه رئیس سازمان فضایی ایران، سجاد محمدعلی‌نژاد معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، اعضای هیات مدیره و هیات علمی انجمن مهندسی خودروی ایران، رئیس و اعضای هیات رئیسه و روسای دانشکده‌های دانشگاه علم و صنعت ایران و جمعی از محققان و صنعتگران و پژوهشگران حوزه باتری لیتیومی از دیروز آغاز به کار کرد و تا پایان وقت امروز (۲۰ تیر) ادامه دارد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران در این همایش با اشاره به اهمیت باتری لیتیومی در ایران و جهان، موضوع باتری لیتیومی و ذخیره‌سازی انرژی، را از مهمترین گلوگاه‌های صنایع مختلف از جمله صنعت خودرو، هوافضا و صنایع دفاعی معرفی کرد و گفت: مدل‌های مختلفی در بومی‌سازی صنایع ارائه و عملیاتی شده اما مدل موفق دنیا، پرداختن به نقاط گلوگاهی صنعت است تا کل صنعت.

نادر یونسیان افزود: در حوزه خودرو، اولین گلوگاه اصلی بحث باتری و ذخیره‌سازی انرژی است و این موضوع به طور اهم در حوزه دفاعی نیز خود را نشان می‌دهد. از بُعد فلسفی، ذخیره‌سازی انرژی معنای متضادی در خود دارد زیرا انرژی با دینامیک و حرکت همراه است و ذخیره‌سازی آن پیچیده به نظر می‌آید.

وی با تقدیر از اهتمام جدی سازمان توان به حوزه باتری لیتیومی و ارتباط آن با دانشگاه‌ها، پایه‌گذاری پژوهشکده باتری لیتیومی در دانشگاه علم و صنعت با مشارکت این سازمان را از اقدامات موثر ارتباط صنعت و دانشگاه برشمرد.

یونسیان با اشاره به پتانسیل دانشگاه علم و صنعت ایران و سابقه همکاری آن با صنایعی مانند صنایع دفاعی، تاسیس و راه‌اندازی دانشکده و پژوهشکده مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران در قریب به ۲۰ سال قبل را با توجه به دستاورها و تربیت‌شدگان آن، از نگین‌های افتخار دانشگاه دانست.

۱۸۰ مقاله پذیرفته شده/ دو سخنران کلیدی

رئیس پژوهشکده مهندسی خودرو نیز با اشاره به اینکه این همایش با همراهی جدی سازمان توان، در کنار دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار می‌شود، به ارائه گزارشی از روند برگزاری همایش طی دو روز پرداخت و گفت: در این کنفرانس ۱۸۰ مقاله پذیرفته شده است که ۸۰ مقاله به صورت شفاهی در چهار نشست موازی ارائه و حدود ۱۰۰ مقاله نیز به صورت پوستری خواهد بود.

محمدحسن شجاعی فرد گفت: دو سخنرانی کلیدی از دو کشور چین و آمریکا در این همایش پیش‌بینی شده است و در کنار همایش نیز نمایشگاهی از صنایع مختلف مانند توان، کرمان موتور، سازمان فضایی و شرکت‌های دست‌اندرکار برگزار می‌شود.

وی گزارش داد ۵ کارگاه آموزشی در طی دو روز برگزاری همایش ارائه می‌شود و مقالات برتر و صنعت برتر باتری لیتیومی پس از داوری، در مراسم اختتامیه معرفی و تقدیر می‌شوند.

نادری شریف گفت: استفاده و تکیه بر سوخت‌های فسیلی، باعث عقب ماندگی کشور در حوزه تولید انرژی و فناوری‌های وابسته شده است. باتری‌های لیتیومی یک فناوری و محصول راهبردی در دنیاست و باید به سمت این فناوری حرکت کنیم، زیرا توسعه حوزه انرژی به این فناوری وابسته است.

مدیرعامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع- توان با اشاره به فعالیت این سازمان در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: سازمان توان، اولین مجموعه‌ای در کشور است که نخستین نسل توربین بادی مقیاس متوسط بومی را طراحی و تولید و از آن در راستای توسعه زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و حفظ محیط زیست استفاده کرده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع خاطرنشان کرد: تهیه و تدوین نقشه‌ راه برای توسعه فناوری‌های مرتبط با ذخیره سازها با چگالی انرژی بالا مانند باتری‌های لیتیومی بسیار حیاتی است. در این مسیر باید برنامه‌ریزی کاملی در راستای تامین زنجیره‌ ارزش این حوزه، از معدن تا بازیافت انجام شود و این مهم نیازمند حمایت دستگاه‌های مسئول و جلوگیری از خروج باتری‌های فرسوده لیتیومی از کشور است.