گنبدکاووس- ایرنا- هرچه به تاسوعا و عاشورا نزدیک‌تر می‌شویم فریاد "حسین حسین" عزاداران در شهرها و روستاهای گلستان برای سوگ امام حسین(ع) در مساجد، تکایا، حسینیه‌ها و دسته‌های عزاداری در محلات بلندتر و جانسوزتر می‌شود.

به گزارش ایرنا، عشق به امام حسین (ع) و مکتب عاشورا پیر و جوان نمی‌شناسد و هر انسان آزاده‌ای از کودک شیرخوار تا افراد مسن در شب‌های محرم برای شنیدن نجوای یا حسین شهید(ع) دقایقی در مسیر هیات‌های عزاداری توقف کرده و به یاد مظلوم‌ترین عالم و یاران باوفایشان که از جان خود در راه دفاع از حق گذشتند اشک ماتم می‌ریزد.

محلات در شهرها و روستای گلستان هم این روزها حال و هوای عاشورایی دارد و هیات‌هایی از جوانان و نوجوانان پیرو مکتب حسینی با اجرای سرودهایی در وصف رشادت‌ها و از جان گذشتگی امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) و مداحی در وصف حال شهدای دشت کربلا، دل‌های اهالی را کربلایی می‌کنند.

سردادن فریادهای «ای جان من حسین/ جانان من حسین/ ایمان من حسین/ ای یار من حسین» همراه با چرخاندن پرچم‌های یا حسین مظلوم(ع)، یا زینب(س)، یا عباس(ع) و یا قمر بنی هاشم(ع) جلوه زیبایی به حال و هوای کوچه و خیابان‌های استان گلستان داده و در کنار آن شاهد برگزاری مراسم‌های مذهبی اقوام مختلف هم هستیم.

«سینه‌زنی سنتی کمر به کمر» رامیان، آیین «طوق‌بندان» و «دسته چوبی» گرگان، «نخل‌پا» روستای بالاجاده کردکوی، آیین «حسن حسین‌خوانی» گالیکش و مینودشت، آیین «قوم بنی‌اسد» بندرگز و «صدقه عاشرآی» در قوم ترکمن از جمله آداب عزاداری اقوام گلستان است و همراه با دود آتش زیر دیگ‌های نذری، مردم را بیشتر در حال و هوای کربلا فرو می‌برد.

برخی‌ها دیگ‌ نذری خود را در شب‌های محرم برپا می‌کنند و در ایستگاه‌های صلواتی شاهد توزیع غذاهای نذری و نوشیدنی‌های گرم و سرد میان عزاداران هستیم و مردم حاضر در دسته‌های عزاداری با غذاهای تبرکی امام حسین(ع) پذیرایی می‌شوند.

بیش از هزار مسجد و مکان مذهبی با برگزاری برنامه‌های مداحی، روضه‌خوانی و تبیین قیام عاشورا در گلستان میزبان عزاداران حسینی در ماه محرم هستند و همچنین برای بهره‌مندی بیشتر مردم از مجالس وعظ و خطابه، نشست‌های معرفتی و بصیرتی، مداحی و روضه خوانی و تبیین درس‌های قیام عاشورا و فرهنگ مقاومت بیش از ۶۰۰ مبلغ و مبلغه به مساجد اعزام شدند.

پویش هر خانه یک حسینیه، هر خانه یک پرچم، سوگواره نوگلان حسینی، روضه‌های خانگی، روضه بازار و چارپایه خوانی، پرده خوانی حماسه عاشورا، همایش مادران قاسم پرور، ویژه برنامه سلام بر محرم، نشست مجمع خادمین اهل بیت (ع) با موضوع عاشورا تجلی‌گاه حماسه و مقاومت، برگزاری پاتوق‌های گفت و گوی نوجوانانه، سوگواره سبط النبی، رویداد بانوان پیشرو، پویش بانوان زینبی عصر ظهور، همایش امتداد عاشورا، برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن، برپایی مواکب و ایستگاه‌های صلواتی و همکاری در برگزاری مراسم شیرخوارگان حسینی و احلی من العسل از جمله برنامه‌های محوری ماه محرم در گلستان است.

شیعیان هر ساله دهه اولِ ماه محرم را برای امام حسین(ع) و یارانش سوگواری می‌کنند که در برخی از مناطق عزاداری آنها تا اربعین شهادت امام حسین علیه سلام (بیستم ماه صفر) ادامه دارد.