یاسوج - ایرنا - مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کودکان،سالمندان و زنان باردار در گرمای شدید بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند بر مراقبت بیشتر از این شهروندان تاکید کرد.

محمدامین نیکویی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:پوست داغ و خشک،کاهش تعریق،بی اشتهایی،تهوع، استفراغ، ضعف و بی حالی، سرگیجه، نبض سریع، تنفس عمیق و سریع، سردرد،تشنج و در بعضی موارد تغییر وضعیت هوشیاری و کما از علایم گرمازدگی است.

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: شهروندان ساکن مناطق گرمسری استان برای پیشگیری از گرمازدگی از پوشیدن لباس های ضخیم خودداری و از تن پوش های نخی گشاد،سبک و روشن استفاده شود.

نیکویی نژاد با بیان اینکه باید در تابستان و هوای گرم مصرف مایعات را بیشتر کرد افزود: شهروندان زمانی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب در محیط گرم قرار گرفتند و همچنین پیش،بعد و حین ورزش بیشتر از مایعات استفاده کنند.

وی عنوان کرد:همچنین هموطنان از مصرف چای، قهوه و انواع نوشابه ها که موجب از دست دادن بیشتر مایعات بدن می شوند، خودداری و از سبزیجات و میوه جات بیشتر استفاده شود.

نیکویی نژاد تصریح کرد: شهروندان در ساعت های ۱۱ تا ۱۵ به دلیل شدت گرما در تابستان در صورت امکان از خانه بیرون نروند و در صورت خروج از منزل در ساعت های شدت گرما، کمتر جلوی نور خورشید قرار گیرند.

وی اظهارکرد:برای پیشگیری از گرمازدگی تمرینات ورزشی در زمان هایی مانند صبح زود و یا عصر انجام شود.

نیکویی نزاد از شهروندان خواست تا در صورت مشاهده نشانه های گرمازدگی موضوع را در کمترین زمان ممکن به اورژانس ۱۱۵ گزارش و تا پیش از رسیدن تکنسین های فوریت های پزشکی فرد گرمازده را در وضعیت خوابیده، به محل خنک انتقال داده و لباس های اضافی را درآورید و با استفاده از کیسه آب سرد روی گردن ،زیر بغل، کشاله ران فرد را خنک کرده و او را باد بزنند.

وی تصریح کرد: از دادن هر گونه داروی تب بر مانند استامینوفن به فرد گرمازده خودداری و اگر فرد فاقد هوشیاری است او را به پهلو خوابانده و از خوراندن مایعات یا هر نوع مواد خوراکی به وی خودداری شود.