به گزارش ایرنا، سوابق این طرح ملی از آنجایی که شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل شهری عهده دار اجرای آن است به سال ۱۳۸۲ باز می گردد اما برابر مستندات موجود و گزارش های رسانه ای مسوولان امر از آن زمان تاکنون روند اجرای طرح با چالش هایی مانند کمبود اعتبار بابت خریداری زمین های در مسیر اجرای طرح و همراهی نکردن برخی از مالکان این اراضی مواجه شد و همه این مسائل دست به دست هم داد تا این طرح تاریخی شود و پرونده آن کماکان نیمه باز بماند.
این کنارگذر حدود ۱۵ کیلومتر طول دارد و عملیات آن همان زمان بنا به دلایلی از جمله توسعه زیرساخت های شهری، افزایش جمعیت روز افزون شهری و مهم تر واقع شدن این مسیر به عنوان نقطه اتصال سه استان گیلان، گلستان، مازندران و در نهایت رفع معضل ترافیکی آغاز شده بود.
در این پیوند فرماندار نور گفت: بابت تملک حدود ۷۵۰ متر از طول مسیر این کنارگذر حدود ۹۶۰ میلیارد ریال اعتبار به تازگی اختصاص داده شده از آنجایی که این پروژه ملی به عنوان کریدور گلوگاه تا آستارا به شمار می آید در پی توافقی که با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل شهری انجام گرفته پارسال ۲ کیلومتر از ضلع شرقی این مسیر باز گشایی و زیر بار ترافیک رفت.
بیژن پولادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این اعتبار بابت تملک این میزان اراضی در طول مسیر اجرای طرح به مالکان آن ها پرداخت شده و موضوع مهم تر آنکه نشستی هم با شهرداری رویان در قالب کمیسیون ماده ۵ صورت گرفت که اراضی باقی مانده در طول مسیر با توافق شرکت زیرساخت خریداری و در نهایت این طرح را به سرانجام برسد و پرونده آن به طورکل بسته شود.
برابر مستندات موجود نزدیک به یک کیلومتر از طول این مسیر زمین های متعلق با اشخاص باقی مانده است.
اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نور حدود ۷۵۰ کیلومتر راه ارتباط زیر پوشش دارد.
شهرستان ۱۲۰ هزار نفری نور واقع در غرب مازندران، دست کم ۲۲۰ روستا و چهار شهر شامل رویان، نور، چمستان و بلده است.