بجنورد-ایرنا- رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان شمالی گفت: ۷۵۰ نفر از هم استانd ها در بازسازی و توسعه حرم‌های مطهر ائمه(ع) در عراق مشارکت کرده اند.

رمضانعلی ایزانلو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد از شهروندان در تخصص های مختلف از جمله بنایی، معماری، کاشی کاری، گچ کاری، نیروی کارگری و سایر در طرح های بازسازی و توسعه حرم های مطهر ائمه(ع) مشارکت کردند.

وی تصریح کرد: کمک های مردمی برای ساخت و توسعه حرم‌های مطهر ائمه(ع) در سه ماه امسال و ایام محرم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد رشد داشته است.

اهدای سه هزار کاشی

رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مردم مومن و نیکوکار این استان در سه ماه سال جاری سه هزار کاشی در طرح پویش کاشی حرم امام حسین (ع) برای بازسازی عتبات عالیات اهدا کردند.

ایزانلو گفت:‌ نام اهدا کنندگان در پشت کاشی حک خواهد شد و از این کاشی ها در طرح توسعه حرم امام حسین(ع) استفاده خواهد شد.

وی افزود: قیمت هر عدد کاشی ۲ میلیون ریال است و مردم مومن و خیر می توانند به نام خود و یا عزیزانشان که فوت شده اند را ثبت کنند.

به گزارش ایرنا، اسناد و شواهد متقن به‌دست آمده از اعتاب مقدسه نشان می‌دهد که خیران و استادکاران ایرانی در قرون گذشته، نام خود را بر پشت خشت‌ها، درها، ضرایح و دیگر اجزای معماری حرم‌ها به یادگار ثبت می‌کردند.

حک نام خیر و دست‌اندرکاران ساخت بنا در حرم‌های مطهر به امید بهره‌مندی از شفاعت ائمه اطهار (ع)، سنتی رایج بین استادکاران ایرانی بوده که افتخار ساخت و ساز در اماکن مقدسه را داشتند.

در این خصوص ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات به تأسی از این سنت دیرین، با راه‌اندازی پویش «کاشی حرم»، این فرصت معنوی ارزشمند را فراهم کرده است تا تمامی عاشقان خاندان عصمت و طهارت (ع)، با نذر ۲ میلیون ریال برای طرح توسعه حرم امام حسین(ع) و حک نام خود یا عزیزان درگذشته‌شان، نام آنان را در حرم مطهر جاودانه کنند.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که از این تعداد ۴۴ درصد در روستاها سکونت دارند.