قم - ایرنا - عاشقان سید و سالار شهیدان در شب تاسوعای حسینی در شهر مقدس قم در آیین‌های عزاداری شرکت کرده و بر مظلومیت حضرت امام حسین(ع) و یاران باوفایش به‌ویژه حضرت ابوالفضل عباس(ع) به سرو سینه می‌زنند.

به گزارش ایرنا،بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) یکپارچه سیاهپوش است و شیفتگان خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)‌ این مصیبت بزرگ را به کریمه اهل ‌بیت(ع) تسلیت‌ می‌گویند.

قم در این شب حزن‌انگیز شاهد جلوه‌های بی‌بدیلی از عشق و ارادت به امام حسین (ع) و یاران باوفایش است و مردم با برافراشتن بیرق‌های مشکی در سوگ مولای خود حضرت سیدالشهدا(ع) ویاران باوفایش بویژه علمدارکربلا عزاداری می‌کنند.

بدون انس با دستگاه سیدالشهدا(ع) امکان سیر و سلوک وجود ندارد

سخنران حرم بانوی کرامت نیز عصر امروز در مراسم عزاداری حسینی با بیان اینکه بدون انس با دستگاه سیدالشهدا(ع) امکان سیروسلوک وجود ندارد؛ گفت: ترس از آینده، ناسازگاری با محیط، تشویش فکری، ناامیدی و... تماماً به‌خاطر روزمرگی‌های دنیوی به وجود می‌آید و تمام این ها را می‌توان با اتصال به دستگاه سیدالشهدا(ع) از بین برد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی در حرم مطهر بانوی کرامت اظهار داشت: جوانانی که در دنیا به مرحله اضطرار می‌رسند بهترین پناهگاه برای آن‌ها پناه‌بردن به سیدالشهدا(ع) است.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: سیدالشهدا(ع) همانند کشتی نجات تا انسان را به ساحل امن نرساند رها نخواهد کرد.

حجت الاسلام مؤمنی با بیان اینکه بدون انس با دستگاه سیدالشهدا امکان سیروسلوک وجود ندارد، تأکید کرد: کسی که همراه مکتب حسینی باشد هیچگاه راه هدایت و درستی را گم نخواهد کرد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه گفت: ترس از آینده، ناسازگاری با محیط، تشویش فکری، ناامیدی و دیگر مشکلات فکری و روحی تماماً به‌خاطر روزمرگی‌های دنیوی به وجود می‌آید و تمام این ها را می‌توان با اتصال به دستگاه سیدالشهدا(ع) از بین برد.

وی افزود: قرائت زیارت عاشورا رزق بابرکت، عمر بابرکت، دفع چشم و نظر، دفع شرور و بدی‌ها، تبدیل شدن شر به خیر، آرامش بخشی به جسم و روح انسان را به دنبال دارد.

مؤمنی تأکید کرد: کسی که با دستگاه سیدالشهدا(ع) انس گیرد زیر چتر حمایتی خداوند قرار خواهد گرفت و انسان به مرحله مقام محمود خواهد رسید.

آیین عزاداری در دفاتر مراجع تقلید

آیین‌های سخنرانی و مداحی در بیوت علما و مراجع تقلید از جمله آیات عظام حسین وحید خراسانی، ناصر مکارم شیرازی و حسین نوری قم برپا شد و سخنرانان به تبیین نهضت عاشورا و نقش حضرت ابالفضل العباس دراین قیام پرداختند.

مسلمانان خارجی مقیم قم نیز با برگزاری آیین‌های سوگواری به شیوه سنتی عشق و علاقه خود را به حضرت سید الشهدا(ع) نشان دادند.

همچنین عاشقان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع)‌نیز دراین شهر مقدس با برپایی ایستگاه‌های صلواتی از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنند.

حضرت عباس ابن علی(ع) با کنیه «ابوالفضل» و «ابوفاضل» و لقب‌های قمربنی هاشم، سقا، صاحب لواء الحسین، علمدار، ابوالقِربه، عبدصالح و باب‌الحوایج، فرزند امیرالمومنین امام علی(ع) و ام‌البنین در چهارشعبان سال ۲۶ هجری قمری در مدینه منوره متولد شد.

آن حضرت در مکتب امام علی(ع) و برادرانش امام حسن و امام حسین(ع) تربیت یافت و در واقعه عاشورا به‌عنوان فرمانده و پرچمدار سپاه امام حسین(ع) و سقای خیمه‌های اطفال و اهل ‌بیت امام حضور داشت.

حضرت قمر بنی‌هاشم(ع) در واقعه کربلا همراه امام حسین(ع) و یاران باوفایش بود و در روز عاشورا به علت بستن آب بر روی امام و یاران ایشان از سوی دشمن؛ تصمیم گرفته شد تا حضرت عباس(ع) برای آوردن آب به فرات برود، مشک‌ها را برداشت و چون به کنار فرات رسید یاران ابن زیاد به وی حمله کردند و ایشان را به شهادت رساندند.