سنندج- ایرنا- رئیس دانشگاه کردستان گفت: با وجود تلاش‌های صورت گرفته، هنوز هم آثار منفی کرونا بر آموزش دانشگاه‌ها به طور کامل از بین نرفته است و جبران این خسارات و ارتقای کیفیت آموزش در دوران پساکرونا، نیازمند تلاش و برنامه‌ریزی دقیق مسئولان و متولیان امر آموزش عالی است.

به گزارش ایرنا، حامد قادرزاده شامگاه یکشنبه در مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه و برتر گروه‌های آموزشی دانشگاه کردستان اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا ضربه سنگینی به نظام آموزشی کشور زد و جبران آن منوط به تلاش کادر آموزشی و همت دانشجویان است.

وی افزود: اساتید دانشگاه‌ها نقش مهمی در تربیت نسل آینده کشور دارند و باید از آنها به عنوان ارزشمندترین سرمایه‌های نظام آموزشی کشور تجلیل کرد.

رئیس دانشگاه کردستان با اشاره به آمار نگران کننده شرکت کنندگان در آزمون سراسری، اضافه کرد: رقابت ۵۰ درصد از شرکت کنندگان در آزمون سراسری در یک گروه و برای ۲۰ رشته بوده و این یعنی گروه‌های دیگر کم‌کم مخاطبان خود را از دست ‌داده‌اند که می‌تواند زمینه‌ساز چالش‌های بیشتری برای نظام آموزشی کشور باشد.

معاون آموزشی دانشگاه کردستان هم گفت: دانشگاه پیشرفت‌های خوبی در تمام زمینه‌ها داشته و اکنون در مقطع کارشناسی دارای ۶۵ رشته، در مقطع کارشناسی ارشد دارای ۱۲۴ رشته و در مقطع دکتری دارای ۴۴ رشته است و این پیشرفت‌های کمی و کیفی حاصل ۳۰ سال زحمات خانواده بزرگ دانشگاه کردستان است.

امین صادقی اضافه کرد: شاید پیشرفت کمی دانشگاه به دلیل برخی محدودیت‌ها امکان پذیر نباشد، پس باید تمرکز خود را بر روی پیشرفت کیفی دانشگاه بگذاریم و ارتقا کیفیت آموزشی دانشگاه در اولویت خواهد بود.

وی با اشاره به ایجاد نظم آموزشی در دانشگاه کردستان، افزود: ایجاد نظم آموزشی در دانشگاه‌ها و تدوین شیوه‌نامه‌های آموزشی جامع و کارآمد، از جمله چالش‌های مهمی است که سیستم آموزشی با آن روبرو است که برای رسیدن به این هدف، باید اقدامات مختلفی در سطوح مختلف انجام شود.

صادقی ادامه داد: وظیفه اصلی حوزه آموزشی دانشگاه‌ها، نظارت بر کیفیت و عملکرد آموزشی و رعایت نظم و انضباط و اجرای قوانین آموزشی توسط اعضای هیات علمی و دانشجویان است.

وی با اشاره به راهکارهای ارتقای کیفیت آموزش در دانشگاه کردستان، گفت: بین‌المللی سازی و تلاش در راستای شناساندن ظرفیت‌های بالقوه دانشگاه‌ها در حوزه آموزشی با کمک دیپلماسی علمی و توانمندسازی دانش‌آموختگان و شناسایی نخبگان و همچنین استفاده از فناوری‌های نوین از جمله راهکارهای ارتقای کیفیت آموزش است.

صادقی با بیان اینکه برای رسیدن به دانشگاه‌های نسل چهارم باید برنامه‌ریزی کرد، افزود: دانشگاه نسل چهارم باید در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی باشد و این دانشگاه‌ها به طور فعال در حل مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی جوامع خود مشارکت می‌کنند.

در پایان این مراسم نیز از سرآمدان برتر آموزشی دانشگاه کردستان تجلیل به عمل آمد.