بجنورد-ایرنا- همزمان با روز دهم محرم، خراسان شمالی غرق در ماتم و اندوه شده و معابر شهری پُر از دسته های زنجیر زنی است که یاد حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران با وفایش را گرامی می دارند.

به گزارش ایرنا، از ساعتی قبل عزاداران حسینی با سینه زنی خیابان های شهر را پرکرده اند و در مسیر موکب هایی برای پذیرایی از عزاداران حسینی برپا شده است.

در بجنورد مرکز این استان هیاتها و دسته های عزادار و سوگوار از نواحی شهری و روستایی در صفوفی منظم به سوی مرقد مطهر امامزاده عباس بن موسی بن جعفر (ع) به راه افتاده و در این محل گرد هم خواهند آمد.

عزاداران سیاهپوش توسط خیل عظیمی از خانواده ها و اقشار مردم از زن و مرد و پیر و جوان و کودک همراهی می شدندتا با اجتماع در محل معصوم زاده و گلزار شهدای انقلاب اسلامی بجنورد با اقامه نماز ظهر عاشورا، بار دیگر با شهیدان راه حق و حقیقت تجدید پیمان کنند.

یا حسین(ع) نماد اوج گیری عزاداری

«یا اباعبدالله حسین» برای مردم جایگاه خاصی دارد چرا که نماد اوج گیری عزاداری است و از سوی دیگر یک ۲ هیات نیستند که امروز اینجا گرد هم می‌آیند امروز همه یک دل می‌شوند تا یا حسین (ع) بگویند.

مردم زودتر از هیات‌ها رسیده‌اند هیات‌هایی که علم‌ها و طوق هایشان را برمی‌دارند با هم یک دسته را تشکیل می‌دهند و در مسیرهای مختلف، سینه گردی را به سبک قدیمی‌ها می‌زنند و سپس در یک دسته واحد بیرون می‌آیند.

گرد سینه زدن نمادی از وحدت و یکدلی

استاد دانشگاه فقه و معارف اسلامی در خصوص آیین چند صدساله عزاداری در ایام محرم و صفر گفت: گرد سینه زدن‌ها در همه مراسم به خصوص یا حسین(ع) نمادی از وحدت و یکدلی مردم است، مردمی که یک صدا میگویند همه ما برای عزاداری محرم گرد هم آمده‌ایم.

ملیحه وفامنش اظهار کرد: شما نمی‌بینید که کسی اینجا تنهایی عزاداری کند، همه یک صدا می‌شوند، دیگر حرفی از این خیابان و آن خیابان و این کوچه و آن کوچه نیست اینجا همه یک هیات می‌شوند.

استاد دانشگاه فقه و معارف اسلامی با بیان اینکه سینه زنی در واقع همان نمایش یکرنگی است، اضافه کرد: طوق ها و علم‌ها اینجا هر کدام نماد یک هیات است این طوق ها از روز قبل تزیین، سپس قبل از مراسم برداشته می‌شوند و در مقابل دسته قرار می‌گیرند و به نوعی معرف آن هیات است.

وفامنش تاکید کرد: مردم سال‌ها است که شعار "زیر پرچم حسینی یک خانواده هستیم" را نه تنها باور دارند بلکه به نمایش هم می‌گذارند، این نشان دهنده اوج ارادت و شعور مردم این دیار است.

به گزارش ایرنا، مردم عزادار خراسان شمالی شب گذشته نیز با حضور در تکایا، حسینیه ها، مساجد، امامزادگان آیین های عزاداری برپا کرده و ارادات خود را به وفاداری حضرت ابوالفضل نشان دادند.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در مناطق روستایی سکونت دارند.