دزفول - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول با اشاره به وقوع آتش سوزی گسترده در مراتع بخش شهیون گفت: این آتش سوزی همزمان با تاسوعای حسینی در مراتع بخش شهیون آغاز و با اعزام تیم‌های واکنش سریع یگان حفاظت منابع طبیعی مهار شد.

محمد شفیعی زاده عصر سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این آتش سوزی توسط همیاران طبیعت گزارش شد که بلافاصله با اعزام نیرو عملیات اطفای حریق آغاز شد.

وی با بیان اینکه عملیات اطفای حریق به دلیل گرمای شدید هوا و وزش باد با دشواری زیادی همراه بود، ادامه داد: این آتش سوزی درنهایت با تلاش مداوم نیروهای شهرداری شهیون، شورای اسلامی بخش شهیون، سازمان آتش نشانی شهرداری دزفول و جوامع محلی و دوستداران طبیعت مهار شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با بیان اینکه آتش سوزی عمدی بوده و همزمان از چند نقطه شعله ور شده است، گفت: مضنونین شناسایی شده‌اند و پرونده در مرحله تحقیقات است و پس از تکمیل به مراجع قضایی ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم همکاری و همیاری همه دستگاه‌ها در رویارویی با آتش سوزی‌ها گفت: مطابق تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهره برداری از مراتع و جنگل‌ها، در موقع آتش‌سوزی تمام ماموران دولتی اعم از لشکری و کشوری و شهرداری‌های نزدیک محل، در مقابل تقاضای‌ ماموران منابع طبیعی یا بخشداری موظفند با کلیه وسایل دولتی و شهرداری در اختیار به آتش نشانی کمک کنند.

شفیعی زاده اضافه کرد: ماموران‌ کشوری و شهرداری که در ایفای این وظیفه مسامحه و قصور داشته باشند بر حسب مورد طبق مقررات مواد ۵۸ و ۵۹ قانون استخدام کشوری مجازات‌ می‌شوند ضمن اینکه در مورد ماموران لشکری تعقیب و مجازات آنان طبق مقررات و قوانین نظامی خواهد بود.

به گزارش ایرنا بخش کوهستانی و سخت گذر شهیون دزفول دارای یک شهر شهیون، پنج دهستان و با بیش از ۳۰۰ روستا با جمعیتی پراکنده است.

بخش شهیون بیش از ۶۰ درصد مساحت شهرستان دزفول را در برگرفته و از کمبود امکانات نظیر جاده رنج می‌برد؛ اهالی این بخش برای دریافت خدمات درمانی مجبورند ساعت‌ها رانندگی کنند.

بخش شهیون دزفول با بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت با استان‌های چهارمحال و بختیاری، لرستان و اصفهان مرز مشترک دارد و برخی نقاط این بخش برفگیر هستند.

با توجه به وسعت زیاد بخش شهیون دزفول، فاصله برخی روستاهای این بخش با بخش مرکزی حدود ۲۰۰ کیلومتر است.