به گزارش ایرنا، اگر دشواری مراحل کاشت مانند تامین آب، کود، بذر و سمپاشی را کنار بگذاریم در فصل برداشت کشاورزان همواره با مشکلات دیگری مانند تامین سوخت ماشینآلات کشاورزی روبه رو هستند؛ البته چند سالی است که تفاوت زیاد قیمت سوخت دولتی و آزاد در خارج از مرزها باعث شده تا بسیاری از افراد با انتقال سوخت به آنطرف مرزها سود خوبی برای خود خلق کنند و همین زمینه ای فراهم کرده تا تر و خشک به پای هم بسوزند و دولت نیز با سهمیهبندی سوخت دست به محدودیت هایی بزند که گستره آن به باغات و مزارع کشاورزی نیز برسد.
به دنبال ثبت و تامین تخلف آمیز سهمیه خرید برخی تراکتورها و دیگر تجهیزات سنگین به ویژه در مناطق جنوبی و شرقی استان کرمان با هدف قاچاق سوخت، نحوه توزیع سوخت این تجهیزات مدیریت شده تا هم کشاورزی استان آسیب نبیند و تابع شاخص های اصولی باشد و هم جلو قاچاق این سرمایه ملی تا هرچقدر که مقدور باشد گرفته شود.
برخی افراد طی سال های اخیر با زدوبند و تخلف، بیشتر از سهمیه یا نیاز موردنیاز تراکتور یا دیگر تجهیزات حتی از طریق تخلف در دیگر استان ها برای استان کرمان طی سال های اخیر خریداری کرده اند که نشانگر میل شدید به قاچاق سوخت و درآمد آن استدر گزارش هایی که مسئولان استان کرمان اعلام کرده اند، برخی افراد طی سال های اخیر با زدوبند و تخلف، بیشتر از سهمیه یا نیاز موردنیاز تراکتور یا دیگر تجهیزات حتی از طریق تخلف در دیگر استان ها برای استان کرمان طی سال های اخیر خریداری کرده اند که نشانگر میل شدید به قاچاق سوخت و درآمد آن است؛ امری که سبب شده برخی کشاورزان دلسوز که تنها دغدغه کشت و زرع دارند نیز تحت تاثیر قرار گیرند.
هرچند در این میان بسیار کشاورز و گلخانه دار شریفی نیز داریم که صرفا بر تولید و صادرات محصولات خود تمرکز کرده اند ، از قضا درآمدهای بسیار بیشتر از حتی همین درآمدهای نامشروع و قاچاق سوخت نیز کسب می کنند و دولت نیز می گوید همه سازوکارها را به کار گرفته تا این دسته از افراد با کمبود سوخت مواجه نشوند؛ اما از سوی دیگر نیز نمی توان اجازه داد برخی افراد سودجو با تابلو کشاورزی و به بهانه کشت و زرع، زمینه قاچاق سوخت را فراهم آورند؛ یعنی بیشتر سوخت خود را بفروشند و بخش اندکی را به کشاورزی اختصاص دهند یا هیچ بخشی را به این امر اختصاص ندهند؛ البته قاچاق سوخت در سایر بخش ها غیر از کشاورزی نیز رخ می دهد که برخورد همه جانبه، ابتدا زمینه سازی فرهنگی، اجتماعی و اشتغال پایدار، و سپس برخورد سخت با قاچاقچیان را ضروری کرده است.
به گزارش ایرنا بعد از این سهمیهبندیهای سوخت بسیاری از این ماشینآلات کشاورزی دارای پلاک انتظامی فعال در سطح مزارع استان براساس سامانه سدف ( سامانه درخواست فرآورده های نفتی سدف newtejaratasan.niopdc.ir ) می توانستند سهمیه مورد نظرشان را دریافت کنند موضوعی که این روزها یعنی از ابتدای تابستان جاری به گونه ای دیگر در حال اجرا است و مسئولان جهاد کشاورزی کرمان از تغییر رویه توزیع سوخت وسایل کشاورزی از «وسیلهمحور» به «سطحمحور» خبر میدهند، روشی که در آن توزیع سوخت براساس سطح زیر کشت باغات و مزارع انجام میشود.
طرح توزیع سوخت ماشینآلات کشاورزی براساس سطوح باغات و مزارع که از تابستان امسال مطرح شده هنوز در مراحل فنی یکسری مشکلات دارد و به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان کرمان در این طرح باید سامانه سدف به سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده های کشاورزی ارتباط داده شود تا براساس آن صاحبان باغ ها و مزارع در استان با مشکلات کمتری بتوانند سوخت مورد نیاز ادوات کشاورزی خود را دریافت کنند.
از آنجا که براساس طرح مصوب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۰، مرجعیت تعیین میزان سوخت مورد نیاز ماشینهای کشاورزی و واحدهای تولیدی و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرارداده شده خبرنگار ایرنا برای اطلاع از جزییات شیوه جدید توزیع سوخت در میان وسایل کشاورزی به سراغ رییس اداره فناوریهای مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان رفته است.
جزییات تغییر روش توزیع
علی خوارزمی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: باید سامانه پهنهبندی در وزارت جهاد کشاورزی که سطوح زیر کشت تمام بخش کشاورزی استان در آن ثبت شده است با سامانه سدف ارتباط داده شود و بعد این سامانه سوخت را محاسبه و میان دارندگان وسایل کشاورزی توزیع شود اگر این اتفاق بیافتد همه ابهام ها برطرف خواهد شد اما متاسفانه هنوز این سامانه ها به یکدیگر مرتبط نشده اند.
قرار است در توزیع سوخت به شیوه سطحمحور، ادوات کشاورزی براساس پلاک انتظامی وسیله مورد نظر در سامانه سدف ثبتنام کنند و بعد از آن در شهرستانها درخواست مراجعه کنندگان به مجموعه ما با سامانه پهنه بندی نیز تطبیق داده شود که براین اساس سوخت وسایل کشاورزی بسیار متفاوت خواهد بود
وی ادامه داد: قرار است در توزیع سوخت به شیوه سطحمحور، ادوات کشاورزی براساس پلاک انتظامی وسیله مورد نظر در سامانه سدف ثبتنام کنند و بعد از آن در شهرستانها درخواست مراجعه کنندگان به مجموعه ما با سامانه پهنه بندی نیز تطبیق داده شود که براین اساس سوخت وسایل کشاورزی بسیار متفاوت خواهد بود، به طور مثال یک تراکتور ممکن است یکهزار لیتر و تراکتور دیگری ۲ هزار لیتر سوخت دریافت کند.
رییس اداره فناوریهای مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان با اشاره به اینکه سوخت ماشینآلات کشاورزی تا قبل از تابستان سال جاری در حوزه شمال که در مسئولیت این سازمان است به صورت دستگاهمحور به کشاورزان در استان تحویل میشد، گفت: به این صورت بود که به ازای هر دستگاه تراکتور با توجه به توان و قدرت آن وسیله، سوختی در ماه برای آن درنظر گرفته میشد و محدودیتی در عرضه سوخت وجود نداشت.
وی ادامه داد: در این طرح برای تراکتورهای ۶ سیلندرماهانه یکهزارو و ۲۰۰ لیتر سوخت، تراکتورهای چهار سیلندر ۷۵۰ لیتر سوخت و تراکتورهای سه سیلندر ۴۰۰ لیتر سوخت در نظرگرفته شده بود.
خوارزمی تاکید کرد: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور از ما خواسته که از ابتدای تابستان سال جاری تحویل سوخت به ادوات کشاورزی براساس سطوح زیرکشت باغی و زراعی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در این طرح مصرف سوخت ادوات کشاورزی براساس سطوح کشاورزی و باغی سنجیده و این سوخت به استان داده و ما هم بر همین اساس به کشاورز میدهیم.
رییس اداره فناوریهای مکانیزه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان اظهارداشت: در تهران از ۲۴ اردیبهشت ماه سال جاری به همین بهانه سوخت ادوات کشاورزی استان را قطع کردند و تا ۱۵ تیرماه جاری این سامانه قطع بود تا اصلاح توزیع صورت گیرد، این مهم، نارضایتی شدید کشاورزان و تراکتوردارها را به دنبال داشت.
سوخت تحویلی ۲ میلیون لیتر از پارسال کمتر است
وی بیان کرد: بعد از پیگیریهای به وجود آمده و رفت و آمدهای رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان به تهران، بالاخره در تهران مصوب شد که با توجه به سطح زیر کشتی که در این استان داریم حدود ۲۵ میلیون لیتر سوخت برای مصرف ادوات کشاورزی در فصل تابستان در نظر گرفته شد که نسبت به مصرف ما در تابستان سال گذشته حدود ۲ میلیون لیتر کمتر بود و ما این میزان سوخت را در بین شهرستانهای استان به نسبت سطح زیر کشت کشاورزی تقسیم کردیم.
خوارزمی ادامه داد: در سازمان جهاد کشاورزی کرمان حدود ۲۳ هزار تراکتور فعال و مشغول به کار در بخش کشاورزی هستند که طبق روال قدیمی توزیع سوخت نیاز سالانه این تعداد دستگاه ۱۱۲ میلیون لیتر سوخت بوده و اکنون در روال جدید و با فرمول محاسبات جدید حدود ۱۰۵ میلیون لیتر شده است.
نارضایتیهای روش جدید مدیریت شد
وی اظهارداشت: با توجه به کم شدن سهمیه سوخت تابستان امسال وسایل کشاورزی در استان به صورت جسته گریخته نارضایتی های وجود دارد اما سعی کردیم توزیع این سوخت را بهخوبی در شهرستانها مدیریت کنیم.