گچساران- ایرنا- مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: ۱۹۳ میلیون متر مکعب آب در سال آبی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ (از مهر ماه سال گذشته تاکنون) از سد کوثر گچساران برای مصارف مختلف کشاورزی، صنعت و آشامیدنی رها سازی شد.

اکبر خدری روز شنبه در حاشیه بازدید هاشم امینی معاون وزیر نیرو و جمعی از مسئولان اجرایی کهگیلویه وبویراحمد از سد کوثر، در جمع خبرنگاران افزود: از این میزان آب رها سازی شده ۱۰۶ میلیون و ۸۱ هزار متر مکعب برای تامین آب آشامیدنی رها سازی شده است.

وی بیان کرد: از ابتدای مهر سال گذشته تاکنون ۵۸ میلیون متر مکعب آب کشاورزی، ۷۸میلیون و ۶۰هزار متر مکعب برای سایر (زیست محیطی) و هشت میلیون و ۴۵ هزار متر مکعب آب در بخش صنعت رهاسازی شد.

خدری با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد بیش از ۶۲۴ متر است.

وی گنجایش مخزن سد کوثر را ۵۴۷ میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود که این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

۹۸ درصد ظرفیت سد کوثر گچساران پُر است

خدری با بیان اینکه بیش از ۹۸ از ظرفیت این سد هم اکنون تکمیل است ابراز کرد: در حال حاضر حجم آب موجود در مخزن سد کوثر ۵۳۸ میلیون و ۵۲ هزار متر مکعب است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: دبی ورودی آب سد کوثر هم اکنون ۹ و ۹۷ صدم متر مکعب بر ثانیه است.

خدری اظهار کرد: میزان ورودی آب سدکوثر در گچساران در سال آبی جاری ۵۴۹ میلیون و ۸۸ هزار متر مکعب است.

وی بیان کرد: هم اکنون دبی خروجی سد کوثر روزانه بیش از ۱۳ متر مکعب بر ثانیه است که از این میزان سه و نیم متر مکعب بر ثانیه برای شرب و سه متر مکعب بر ثانیه برای کشاورزی رها سازی می شود.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

به گزارش ایرنا، صبح امروز (شنبه) هاشم امینی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور به منظور تسریع در روند طرح های ملی و مهم آب و فاضلاب استان همچون طرح های مهم آب شرب از جمله طرح آبرسانی از سد کوثر به لیکک، طرح آبرسانی از سد کوثر به دهدشت چرام و لنده و سوق و ۳۰۰روستای مسیر به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد.

همچنین طرح آبرسانی به دیشموک و چاروسا،سامانه انتقال آب شرب یاسوج از محل سد تنگ سرخ ، طرح تامین آب شرب باشت، ارتقا آب شرب گچساران از سد کوثر، طرح های تصفیه خانه فاضلاب از جمله طرح های مهم مورد نظر این سفر است.