تهران- ایرنا- در میان جشنواره‌های سینمایی که در کشور برگزار می‌شوند، فارغ از جشنواره بین‌المللی فیلم فجر که به نوعی ویترین سالانه سینمای ایران به حساب می‌آید و آثار موجود در آن به لحاظ عناوین و مقیاس‌های مضمونی قابل تفکیک نیستند، مابقی جشنواره‌ها به صورت موضوعی و محتوایی برنامه‌ریزی شده‌اند و اهداف ویژه‌ای را دنبال می‌کنند.

از ابتدای امسال زمزمه‌هایی از برگزاری «جشنواره بین المللی فیلم کوثر» به گوش می‌رسید؛ رویدادی استراتژیک که پیش از این چهار دوره از آن برگزار شده بود و حالا پس از وقفه‌ای طولانی، دوره پنجم آن برگزار شده است. نکته مهم و اساسی در برگزاری هر جشنواره، سیاست‌ها و رویکردهای تبیین شده در بطن آن است. عموما کار رویداد و فستیوال‌های سینمایی تولید فیلم نیست اما بررسی جشنواره‌های سینمایی شناخته‌شده در دنیا و حتی مواردی از آن که به صورت غیرموضوعی برنامه‌ریزی شده‌اند نشان می‌دهد که بسیاری از آن‌ها با انتخاب نوع خاصی از آثار، شیوه‌ای از رویکرد تبیینی را دنبال کرده و جریان‌های سینمایی را جهت دهی می‌کنند.

این مسئله بسته به اهداف و سیاست‌های هر رویداد می‌تواند حاوی نکات مثبت و منفی باشد. به طور عمده، عموم جشنواره‌های مرتبط با سینمای هنری در دنیا، در انتخاب آثار سیاست‌های اجتماعی کلان برآمده از جامعه سکولار را لحاظ کرده و در خصوص کشورهای در حال توسعه نیز با انتخاب فیلم‌هایی حاوی نارسایی‌های اجتماعی موجود در کشور مبدا، به نوعی تصویر موردنظر رهبران جهانی از چنین مناطقی را بازنمایی می‌کنند.

برای مقابله با این موضوع، برگزاری جشنواره‌های موضوعی در چنین کشورهایی می‌تواند راهگشا بوده و آسیب‌های موجود در این زمینه را کاهش دهد. جشنواره فیلم کوثر روی موضوعی بسیار مهم دست گذاشته و بر نقش زنان در جامعه اسلامی و ارائه الگوهای بنیادین و راستین تاکید دارد. مسئله‌ای که حقیقت جاری در آن به هیچ عنوان به مذاق رسانه‌ها و دولت‌های غربی خوش نیامده و با اهداف آن‌ها در تضاد است.

این رویداد می‌تواند آغازگر راهی باشد تا در ذهن مدیران سینمایی و سینماگران چراغی روشن کرده تا نسبت به معرفی و تبیین الگوی زن مسلمان و ایرانی در جامعه قدمی عملی بردارند. البته سینمای ایران در سال‌های اخیر در این زمینه منفعل نبوده است و آثار مختلفی با محوریت زنان و کنش‌مندی‌های آنان ساخته شده است که هر یک در جای خود موثر بوده و جای تامل بسیاری دارند، اما وجود رویدادی با ماهیت مضمونی در این خصوص می‌تواند گامی مهم و اساسی برای پیمودن مسیری باشد که ارزش و اهمیت آن در فرهنگ سازی دوران مدرن به اثبات رسیده است.

جشنواره کوثر می‌تواند از یک سو با سیاست‌گذاری‌های آرمان‌گرا و در عین حال قابل دسترس در سپهر سینمای کشور، فرصتی برای رصد موضوعات و نیز هم‌اندیشی میان اصحاب هنر هفتم فراهم کرده و از سویی دیگر، گامی بلند در جهت تکریم و قدردانی از هنرمندان دغدغه‌مند برداشته و باعث دلگرمی آنان شود.

بدون شک برگزاری جشنواره کوثر می‌تواند فرصتی مناسب و شایسته برای گفتمان در خصوص مسائل مربوط به زنان به حساب آمده تا ضمن شناسایی و معرفی الگوهای برتر در این زمینه، با انجام امور مربوط به هدایت‌گری، شاهد آثاری فاخر و موثر خصوصا توسط فیلم‌سازان و هنرمندان زن در کشور باشیم.