به گزارش خبرنگار ایرنا، آیتالله علیرضا اعرافی که بنا به دعوت مفتی شیخ راویل عینالدین رئیس اداره امور دینی مسلمانان روسیه و با هدف شرکت در کنفرانس بین المللی «راه معنوی ابریشم» به این کشور سفر کرده است، در این باره گفت: شکلگیری بازار علم کشورهای مستقل میتواند در راستای منافع این ملتها و خروج جهان از یکجانبهگرایی باشد.
در این دیدار که با حضور کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه برگزار شد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: بشر امروز از استبداد بینالمللی رنج میبرد و بر خلاف شعار آزادی، غرب به دنبال تداوم تحمیل یکجانبهگرایی و تهدید ارزشهای دیگر مناطق جهان است و کشورهای غربی هر جا که موفق به اجرای اقدامات مورد نظر خود نشدند به محاصره اقتصادی روی میآورند.
اعرافی از گروه بریکس به عنوان فصل جدیدی از نهادسازی کشورهای مستقل برای حرکت در مسیر چندجانبهگرایی یاد کرد و گفت: در این مسیر، باید حتما بر بخشهای علم، دانش و معرفت تأکید داشته باشیم و این حوزهها را پایه همکاریهای دیگر در عرصههای دوجانبه، چندجانبه و جهانی قرار دهیم.
رئیس هیأت امنای جامعه المصطفی العالمیه از این دانشگاه به عنوان مرز مشترک دو بال علم دانشگاهی و حوزوی در ایران یاد کرد و با اشاره به ظرفیتها و توانمندیهای دانشگاهی ایران گفت: هم اینک بیش از 60 درصد دانشجویان دانشگاههای ایران از دختران هستند و عدالت منطقهای و قومی نیز در آموزش عالی ایران مورد توجه است.
وی گفت: ایران اسلامی امروز با وجود تحریمها در بسیاری از قلمروهای دانش، گامهای بزرگی برداشته است و در برخی از حوزهها نیز در مرز دانش در حرکت است.
اعرافی افزود: در سیاستهای علمی ایران، عبور از وضع موجود در جهان و شکلدادن بازارهای علمی جدید و همگرایی در منطقه و همکاری بین کشورهای مستقل از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه سند موافقتنامه همکاریهای جامع ایران و روسیه در مراحل نهایی قرار دارد، بر شتاببخشی بر امضای این سند تأکید و ابراز امیدواری کرد که در این سند، توجه ویژهای به همکاریهای علمی و فناوری دو کشور صورت گیرد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به آموزش زبانهای روسی و فارسی در ایران و روسیه گفت: پیشنهاد داریم که نهضت ترجمه متقابل آثار از فارسی به روسی و بالعکس را شکل دهیم.
رئیس هیأت امنای جامعه المصطفی العالمیه در ادامه اعلام آمادگی کرد که شعبه ای از این مرکز علمی حوزوی در کشور روسیه راه اندازی شود.
گاتیاتف معاون وزیر و قائم مقام وزارت علوم روسیه نیز در این نشست گفت: به دنبال توافق صورت گرفته با طرف ایرانی، در چهارچوب کمیسیون مشترک و دائمی همکاریهای بین دو کشور، زیر کمیته متناظر در زمینههای علمی و فناوری شکل خواهد گرفت. (متن کامل این خبر را اینجا بخوانید)
در این نشست همچنین معاون امور بین الملل حوزههای علمیه، رئیس مرکز اسلامی مسکو، رایزن علمی سفارت ایران و مسئول نمایندگی منطقهای جامعه المصطفی در روسیه و اوراسیا ، آیت الله اعرافی را همراهی میکردند.
آیین عزاداری شب هفتم شهادت امام حسین(ع) در مرکز اسلامی مسکو
بنا بر خبر دیگری، مراسم هفتمین شب شهادت امام حسین (ع)، اهل بیت و اصحاب ایشان با حضور جمعی از شیعیان مقیم روسیه با حضور مدیر حوزههای علمیه در مرکز اسلامی مسکو برگزار شد.
آیت الله اعرافی با طرح این پرسش که چگونه و به چه دلیل حماسه کربلا فراموش نشد و بلکه قرن به قرن و سال به سال بر شکوه و عظمت عاشورا افزوده شد، گفت: پاسخ به این سوال آنست که نکاتی در حماسه عاشورا وجود دارد که آن را به این شکل ماندگار، جاویدان و ابدی کرده است.
وی ادامه داد: اولین نکته و راز در عاشورای سالار شهیدان(ع) عمق اخلاص در عاشورا، دلدادگی به خدا، بریدن از غیر خدا و انجام کار برای خدا بود؛ هرچه اخلاص ما در کارهای فردی و اجتماعی بیشتر باشد؛ کار ما خداییتر و ماندگارتر میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: شرایطی که امام حسین(ع) و یاران ایشان با آن مواجه شدند؛ شرایطی بود که هیچ امید دنیایی وجود نداشت، به این دلیل کسانی که در عاشورا فداکاری کردند؛ چون هیچ امیدی به غیر از خدا نداشتند، به نهایت اخلاص و خلوص در پیشگاه خدا رسیدند.
وی ادامه داد: دلیل دوم آنست که در عاشورا، مظلومیتی بینهایت در سپاه امام حسین(ع) و ظلم و قصاوتی بیپایان در سپاه یزید جمع شد؛ این مظلومیت بیپایان و آن ظلم و ستم بیپایان در کمتر واقعهای در تاریخ دیده میشود؛ این مظلومیت، معصومیت و تحمل این همه فشار و مصیبت موجب آن شد که عاشورا در ذهن و ضمیر جامعه و تاریخ ماندگار شود.
مدیر حوزههای علمیه گفت: دلیل سوم برای ماندگاری و جاویدان شدن عاشورا اینست که عاشورا، تاریخ اسلام و تاریخ بشریت را تغییر داد؛ یک حادثه معمولی که یک اثر عادی داشته باشد، نبود! عاشورا فرمان تاریخ را تغییر داد و در اعماق تاریخ اثر گذاشت؛ اگر سپاه بنیامیه بر جهان اسلام حاکم میماند، تاریخ به گونهای دیگر میشد؛ عاشورا تمام تاریخ اسلام را تغییر داد و اسلام را از یک انحراف بزرگ نجات داد. عاشورا برای سال 61 هجری قمری نبود، عاشورا برای همه عصرها و نسلها بود و چون پیامی برای همیشه تاریخ داشت؛ ماندگار و جاویدان شد.
وی تأکید کرد: عاشورا، جامع همه ارزشهای اسلام و حاوی همه پیامهای اسلام شد؛ جامعیت عاشورا، عاشورا را متفاوت از سایر وقایع و حتی جنگهای صدر اسلام کرد. در آینه عاشورا تمام اسلام تجلی کرد؛ درسهای فراوانی در عاشورا جمع شد که ما در داستانهای دیگر این جامعیت و فراگیری را نمیبینیم.