به گزارش ایرنا، یوسف زندی در دومین جلسه تخصصی کارگروه روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی که در دانشگاه تبریز برگزار شد، اظهار کرد: روز اولی که مجموعه بنیاد را تحویل گرفتیم، بر اساس بانک اطلاعاتی موجود تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نخبه در استان داشتیم اما مشخص نبود که این تعداد نخبه کجا حضور دارند و مشغول چه کاری هستند.
وی افزود: پس از انجام پایشهای مربوطه توانستیم با حدود هزار و ۷۶۰ نخبه فعال استان ارتباط بگیریم و ارتباط با سایر نخبگان میسر نشد.
وی ادامه داد: پس از مشخص شدن وضعیت نخبگان استان و حوزه تخصص آنها، تعداد ۳۱ کارگروه تخصصی در زیرمجموعه بنیاد ملی نخبگان استان شکل گرفت که کارگروه تخصصی روابط عمومی یکی از کارگروههای مهم این بنیاد به شمار میرود.
زندی تاکید کرد: روابط عمومی، چشم و دیدگان یک سازمان محسوب میشود و این چشم باید حرفی برای گفتن داشته باشد در غیر این صورت صرفا یک فعالیت سطحی بوده و کارایی لازم را نخواهد داشت.
وی با بیان اینکه یکی از ابرچالشهای کشور ما، داشتن نگاه جزیرهای است که در بحث روابط عمومی نیز دیده میشود، گفت: روند جدیدی که از ۶ سال گذشته در نظام حاکمیت شکل گرفته که در دولت سیزدهم نیز توسعه یافت، اعتقاد به این است که رمز و راز پیشرفت، حرکت به سمت نظام هوشمند است.
وی ادامه داد: اکنون در عصر متاورس و هوش مصنوعی قرار داریم و تکنولوژیهایی که زمانی برای ما عمیق و پیچیده بود، اکنون به خاطرات پیوسته و نوستالژی شده است و شاید در روزهای آتی نیز رنگ و روی تکنولوژیهای امروز تغییر کند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی در خصوص راهکارهای تعالی روابط عمومی و حل چالشهای آن، اظهار کرد: نخستین گام، سازماندهی و دومین گام، حرکت به سمت نظام مند کردن روابط عمومی است.
وی با اشاره به اهمیت رشته روابط عمومی در کشورهای دنیا، اظهار کرد: باید برنامه مشخصی برای روابط عمومی داشته باشیم.
وی ادامه داد: دیدگاههای سیاسی در حوزه روابط عمومی، اثربخشی این حوزه را از بین میبرد و از سویی باید مدیران مختلف را نسبت به حوزه فعالیت رسانهای و ارتباطات آگاه سازیم که لازمه آن انسجام بین همکاران روابط عمومی است.
مسئول کارگروه روابط عمومی بنیاد ملی نخبگان آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: شبکه سازی نخبگانی روابط عمومی استراتژی اصلی این کارگروه است.
حمید صبری اظهار کرد: هدف ما بهره گیری و استفاده از ظرفیت همه همکاران روابط عمومی است.
وی بر لزوم توجه به تولیدمحتوا و تشکیل کمیتهها در داخل این کارگروه تاکید کرد.
در ادامه تعدادی از اعضای کارگروه تخصصی روابط عمومی بنیاد نخبگان ملی آذربایجان شرقی(اعضای انجمن روابط عمومی استان و نخبگان و اساتید روابط عمومی) به بیان چالشها و پیشنهادات خود در زمینه بهبود حوزه فعالیتی روابط عمومی پرداختند.
حساسیت حوزه فعالیتی روابط عمومی به عنوان پل ارتباط بین مردم و مدیر سازمان و توجه به جایگاه روابط عمومی در جامعه و ارزش دادن به آن از جمله نکات متذکر شده در این جلسه بود.
انتقاد از عدم راه اندازی رشته علوم ارتباطات در دانشگاه تبریز، نبود مقطع کارشناسی و عدم اقبال دانشجویان به این مقطع از رشته علوم ارتباطات و روابط عمومی، نبود ضوابط انتخاب مدیران و کارشناسان روابط عمومی در دستگاههای اجرایی، بروز نبودن ابزارهای مورداستفاده در حوزه روابط عمومی، پایین بودن سطح علمی اعضای هیات علمی رشته علوم ارتباطات دانشگاههای استان، عدم بهره گیری از ظرفیت شرکتهای مشاور و روابط عمومی در دستگاههای اجرایی، لحاظ نشدن عملکرد روابط عمومی در جشنواره رجایی، مدیرمحوری در روابط عمومی به جای موضوع محوری، درنظرگرفتن مهارتهای ارتباطی و سواد رسانهای توسط مدیران، عدم تصمیم گیری سیستماتیک، نبود متولی برای روابط عمومی، مشکلات تولیدمحتوا، عدم توجه به روابط عمومی هزاره سوم، عدم توجه به مستندسازی در سازمانهای خصوصی و دولتی، داشتن نگاه سیاسی به حوزه فعالیتی روابط عمومی، فعال نبودن و عدم ارتباط با رسانه تعداد قابل توجهی از روابط عمومیهای ادارات و سازمانها، عدم مخاطب شناسی در حوزه روابط عمومی و رسانه بخشی از موارد مطرح شده در این جلسه بود.