مهاباد- ایرنا- رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: با نفوذ امواج جنوبی به منطقه دمای هوای آذربایجان‌غربی به طور میانگین سه تا چهار درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کرد و در اغلب شهرها شاهد رسیدن دمای هوا به بیش از ۳۰ درجه هستیم.

اردلان محمدپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این امواج با خود افزایش دما به همراه دارند و پیش‌بینی می‌شود امروز هم این افزایش دما تداوم داشته باشد و دمای هوا به بیشترین مقدار طی هفته جاری برسد.

وی اضافه کرد: در مناطق جنوبی استان جوی پایدار حاکم است اما در مناطق شمالی با عبور امواج ناپایدار بارشی، افزایش ابر، بارش رگباران باران پراکنده همراه با رعد و برق و وزش باد تداوم دارد.

رییس اداره هواشناسی مهاباد ادامه داد: طی ۲۴ ساعت گذشته، حداکثر دمای هوا در پلدشت به ۳۸.۴ درجه سانتی‌گراد رسید و بوکان و اشنویه نیز با ۳۷ درجه سانتی‌گراد، شاهین دژ با ۳۶ درجه سانتی‌گراد به ترتیب گرمترین شهرهای استان بودند.

وی افزود: در شبانه‌روز گذشته تکاب با حداقل دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد خنک‌ترین شهر آذربایجان‌غربی بود و در این مدت دمای هوای مهاباد بین ۲۰ و ۳۵ درجه سانتی‌گراد در نوسان بود.

به گزارش ایرنا، ایستگاه هواشناسی مهاباد در سال ۱۳۳۵ به عنوان ایستگاه باران‌سنجی راه‌اندازی شد و از سال ۱۳۶۴ به ایستگاه سینوپتیک (اصلی) ارتقا یافت و در طول شبانه روز (هر ساعت یک بار) تغییرات هواشناسی در آن اندازه گیری و ثبت می‌شود.

شهرستان مهاباد علاوه این ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، دارای هفت ایستگاه باران سنجی است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.