شیراز - ایرنا - سال‌های دانشجویی، زمان کسب دانش تخصصی است تا فرد را برای پذیرش نقش‌ در تقسیم‌کار اجتماعی آماده کند، اما گفته شده که می‌توان با مهارت‌آموزی در هنگام فراغت از کلاس‌های درس و مطالعه و پژوهش، این ایام را غنی‌تر کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسئولان مربوط معتقدند یادگیری نوعی مهارت که در بسیاری از موارد وجهه‌ای از خلاقیت و هنر نیز در خود دارد، علاوه بر اینکه سبب افزایش نشاط در میان دانشجویان می‌شود، ممری برای تولیدات وکسب درآمد دانشجویی نیز خواهد شد.

همین استدلال، مقدمه شکل گیری زیست بوم‌های کسب و کار مهارتی در دانشگاه‌های کشور است که بویژه در جوار خوابگاه‌های دانشجویی شکل گرفته است.

به گفته معاون فرهنگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در این صورت، دیگر خوابگاه‌های دانشجویی تنها محلی برای استراحت نیست بلکه به فضایی پرنشاط تبدیل می‌شود که در آن دانشجویان با مهارت آموزی به گونه‌ای بهینه از اوقات فراغت خود استفاده کنند.

عبدالحسین کلانتری گفت: در زیست بوم‌های کسب وکار که عمدتا هم در جوار خوابگاه‌ها ایجاد می‌شود، زنجیره‌ای از مهارت‌آموزی تا تولید و فروش محصول شکل گرفته است.

هر دانشجوی دانشگاه شیراز یک مهارت

دانشگاه شیراز با راه‌اندازی مرکز آموزش مهارتی و فرهنگی با نام مهراد در قالب زیست بوم کسب و کار دانشجویی، خود را از دانشگاه‌های پیشرو در بارورسازی اوقات فراغت دانشجویان نامیده است؛ طرحی که معاون وزارت علوم از مسئولان این دانشگاه خواست تا آن را مدون ارائه کنند تا به عنوان طرحی عملیاتی به دیگر دانشگاه‌ها نیز ابلاغ شود.

هاب آموزش و تولید زیست بوم کسب و کار دانشگاه شیراز چهارشنبه سوم مرداد ۱۴۰۳ افتتاح شد و به گفته معاون دانشجویی این دانشگاه اکنون جذب دانشجویان بویژه جدیدالورودها به مهارت‌آموزی را در دستور کار دارد تا شعار خود که «هر دانشجو یک مهارت» را عملیاتی کند.

مرکز مهراد دانشگاه شیراز از چندین کارگاه مهارتی مانند کارگاه فرش،کارگاه خیاطی، کارگاه هنرهای تجسمی، کارگاه‌های سفالگری، سرامیک و جواهرسازی تشکیل شده تا دانشجویان بسته به علاقه شخصی خود، با حضور در یکی از این کارگاه‌ها، در کنار کسب دانش تخصصی خود، یک مهارت جنبی نیز برای کسب درآمد و افزایش ضریب اشتغال خود فراگیرند.

فعالیت مداوم مرکز آموزش‌های مهارتی دانشگاه شیراز؛ برای جدیدالورودها برنامه داریم

حامد تقوایی، معاون فرهنگی دانشگاه شیراز، پس از افتتاح مرکز آموزش مهارتی و فرهنگی دانشگاه شیراز در زیست بوم کسب و کار دانشجویی این دانشگاه، به خبرنگار ایرنا گفت: شاهد افتتاح هاب آموزش و تولید این زیست بوم هستیم و فازهای دیگری نیز برای تکمیل آن طرح‌ریزی شده است.

او ادامه داد: مهارت جنبی که دانشجویان در این کارگاه‌ها فرامی‌گیرند، منجر به تولید می‌شود و با عرضه و فروش آن در همین زیست بوم به کسب درآمدی برای گذران دوران دانشجویی می‌رسند.

معاون فرهنگی دانشگاه شیراز اضافه کرد: این طرح مزیت‌های بسیاری دارد که افزایش امید و شور و نشاط در میان دانشجویان از جمله آنها است.

او با بیان اینکه در راه‌اندازی کارگاه‌های مهارتی این زیست‌بوم از بهترین تجهیزات استفاده شده، اعلام کرد: مرکز مهراد دانشگاه شیراز در طول سال فعال است و تابستان‌ها نیز به نحوی دیگر برای دانشجویان برنامه دارد و قرار است بویژه دانشجویان جدیدالورود را تحت پوشش قرار دهد.

تقوایی گفت: جذب دانشجویان به مرکز مهارتی، در همان پروسه ورود به دانشگاه مدنظر است و این مرکز در هنگام ثبت‌نام به آنها معرفی و تبلیغ می شود، تا به اهمیت فعالیت‌های دانشجویی و مهار آموزی پی ببرند.

مرکز مهارتی دانشگاه شیراز نمونه‌ای از منتظر نماندن برای بودجه

آنطور که معاون فرهنگی دانشگاه شیراز گفت،مرکز آموزش مهارتی و فرهنگی این دانشگاه که به دست معاون وزارت علوم افتتاح و بهره‌برداری شد، بدون ردیف اعتباری جداگانه و با استفاده از داشته‌های معاونت فرهنگی و حتی در برخی موارد بازسازی موجودی انبار اسقاط دانشگاه راه‌اندازی شده است.

هر چند به گفته تقوایی در سفر پیشین وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به شیراز، کمکی به راه‌اندازی این مرکز تعلق گرفت اما بیشتر همت دانشجویان و معاونت فرهنگی دانشگاه بود که این پروژه را به ثمر رساند.

او اظهار کرد: راه‌اندازی این پروژه، نمونه‌ای است به دانشجویان نشان دهد که برای انجام کارهای ارزشمند نباید منتظر بودجه نشست، بلکه با روحیه جهادی می‌توان اقدامات باارزشی انجام داد.

به گفته تقوایی امروز فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی به عنوان آموزش‌های غیررسمی، در جذب استعدادها، شکوفایی توانمندی‌ها، افزایش تجربیات سودمند، تقویت فرهنگ کار، تولید، کارآفرینی و رشد معنویت بر اساس مبانی اسلامی از سوی دانشگاهیان نقش انکارناپذیری دارد.