نوشهر- ایرنا - مدیران دستگاه‌های مرتبط با حوزه گردشگری دریایی به منظور شکوفایی ظرفیت‌های موجود در ساحل و دریا در مازندران و رونق اسکله‌های گردشگری با ترسیم چشم‌اندازی میان‌مدت از جمله توسعه گردشگری صیادی، فرآیند بررسی راهکارهای رونق این وجه مهم از گردشگری را آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رونق گردشگری دریایی در مازندران طی ۲ دهه اخیر به یکی از اهداف مهم مدیران ادوار مختلف تبدیل شد و کماکان نیز به عنوان یکی از راهبردهای شکوفا کردن اقتصاد گردشگری این استان مورد توجه قرار دارد. تا کنون گام‌هایی برای بهره‌مندی مناسب از ظرفیت دریا و ساحل در مازندران برداشته شد، اما بر کسی پوشیده نیست که فدم های برداشته شده فاصله زیادی با ظرفیت موجود در سواحل این استان دارد.

طی ۲ سال اخیر تلاش‌ها برای رسیدن به نقطه‌ای مطلوب در گردشگری دریایی مازندران افزایش یافت. یکی از مهم‌ترین اقدامات انجام شده نیز به آب انداختن یک کشتی تفریحی در بندر نوشهر بود که اسفند ۱۴۰۱ صورت گرفت. پیگیری‌ها برای گسترش زیرساخت‌ها و توسعه سخت‌افزاری این حوزه جذاب و مهم از گردشگری مازندران ادامه دارد. اما با دستور استاندار تلاش‌هایی نیز برای ترسیم چشم‌انداز و رسیدن به راهبردی مناسب در مسیر توسعه گردشگری دریایی مازندران آغاز شده است.

در این پیوند فرماندار رامسر ظرفیت این شهرستان در توسعه و تکثیر ماهیان بومی را در سطح مطلوبی توصیف کرد و گفت: فعالیت‌های همزمان گردشگری، صیادی و تکثیر ماهی درقفس سبب می‌شود صیادان از درآمدزایی فصلی عبور کنند و به درآمدزایی پایدار دست‌ یابند.

ابرهیم شیرود عشوریان روز شنبه پیرامون فصل رهاسازی بچه‌ماهی‌های سفید در دریای خزر، و تاثیر توسعه و تکثیر ماهیان بومی در اقتصادی این منطقه به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان رامسر از جمله شهرهای ساحلی کشور است که زیرساخت و ظرفیت بالایی در زمینه پرورش و تکثیر ماهیان بومی و توسعه گردشگری در این حوزه دارد.

وی تعاونی پره اتحاد رامسر را از جمله زیرساخت‌ها منحصر به‌فرد رامسر برای فعالیت‌هایی از این دست توصیف کرد و افزود: به این مجموعه مجوز فعالیت‌های گردشگری هم ارایه کردیم، تا پس از پایان فصل صید، فعالیت‌های گردشگری هم انجام دهند.

او این اقدام را در جهت حمایت از این بخش دانست و تصریح کرد: انجام همزمان فعالیت‌های گردشگری، صیادی و پرورش ماهی در قفس سبب می‌شود که درآمدهای صیادان افزایش یابد و درآمدزایی فصلی به درآمدزایی برای تمام فصول تبدیل شود. ضمن اینکه موجب دلگرمی فعالان این بخش هم می‌شود.

نماینده عالی دولت در رامسر ضلع غربی رودخانه صفارود را از ‌دیگر پتانسیل‌های مغفول مانده در بخش پرورش ماهی معرفی کرد و یادآور شد: فعالیت آبزی‌پروری در این منطقه و پره شهید شیرودی مدتی است که به دلایل نامعلوم متوقف شده که نیاز است متولیان این بخش وضعیت را به سرعت بررسی کنند و این واحدها را به مدار تولید بازگردانند. تعطیلی چنین واحدهایی موجب هدررفتِ ظرفیت‌های اقتصادی است.

شیرودعشوریان با توضیح اینکه دولت آمادگی این را دارد که با نشست‌ها و پیگیری‌های مستمر چالش‌های پیش روی فعالان این بخش را برطرف و واحدهای راکد را به چرخه تولید بازگرداند، تصریح کرد: برای مثال در رامسر ۲ واحد پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد که یک مورد فعال و دیگری به نظر نیمه‌فعال است. متولیان این بخش میباست با بازدیدهای مستمر دلایل نیمه‌فعالی این واحدها را بررسی و در جهت رفع آن گام بردارند و حمایت‌های لازم را انجام دهند.

رامسر بر مدارِ درآمدزایی از گردشگری صیادی

این مقام مسوول در ادامه مشارکت مردمی و خلاقیت در فعالیت‌های صیادی و گردشگری را عاملی در جهت ایجاد جاذبه گردشگری برشمرد و ادامه داد: برای مثال شورای اسلامی و دهیاری منطقه چالکرود از توابع شهرستان رامسر برای نخستین بار با اداره شیلات قراردادی امضا کردند و برای جلوگیری از آسیب به آبزیان این محدوده، حفاظت از رودخانه را بر عهده گرفتند.

وی با بیان اینکه جامعه محلی نیز در این طرح پای کار آمدند و به مشارکت دعوت شدند، اضافه کرد: معتقدم ورود ماهی به رودخانه و تماشای این صحنه نه تنها نوعی جاذبه گردشگری محسوب می‌شود بلکه تولید و درآمدزایی را هم به همراه خواهد داشت.

رامسر با حدود ۲۰ کیلومتر نوار ساحلی در غرب مازندران قرار دارد.

به باور صاحب نظران، گردشگری دریایی یکی از مهم ترین عامل جذب گردشگران است که با ورود اتوبوس تفریحی و دریایی به استان مازندران منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر افزون بر توسعه، رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه، طلسم طرح گردشگری دریایی که سال ها تلاش و پیگیری برای اجرای آن از سوی مسوولان ادوار گذشته صورت گرفته بود با عزم و اراده دولت جهادی شکسته شد و این رویداد مبارک می تواند بستری مناسب برای ورود کشتی های مسافری نظیر کروز و تقویت دیگر امکانات و تجهیزات که تکمیل کننده صنعت گردشگری دریایی است، باشد.

از سوی دیگر برابر آمار، محدوده ساحلی استان های شمالی حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان است و بیشترین سهم محدوده سواحلی دریای خزر به طول حدود ۴۷۳ کیلومتر در حوزه جغرافیایی مازندران، ۲۷۰ کیلومتر گیلان و بقیه مربوط به استان گلستان است.

با این حال برخورداری از سه بندر تجاری فعال یکی در امیرآباد بهشهر، دیگری در فریدونکنار و سومی در منطقه ویژه اقتصادی نوشهر و تعدادی اسکله های ساحلی، نشانگر فراهم بودن بخشی از زیرساخت های گردشگری دریایی است.