سمنان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سمنان با تاکید بر مدیریت و رعایت الگوی مصرف گفت: گرمای هوا، مصرف آب آشامیدنی مشترکان این شرکت را ۱۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش داد.

منصور کشاورزیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بررسی مخزن‌های ذخیره آب آشامیدنی در مناطق مختلف سمنان نشان‌دهنده افزایش ۱۱ تا ۱۲ درصدی مصرف آب آشامیدنی در روزهای گرم اوایل مرداد در مقایسه با ۲ هفته آخر تیر سال ۱۴۰۳ است.

وی با اشاره به تولید ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آب آشامیدنی برای شهرهای سمنان و شاهرود ادامه داد: این میزان تامین آب جوابگوی نیازها نیست و چاه‌های دارای آب با کیفیت نیز وارد شبکه آبرسانی شده است.

وی اضافه کرد: بررسی مقدار ورودی و خروجی مخزن‌های ذخیره آب نشان‌دهنده افزایش مصرف آب آشامیدنی در بخش روستایی و شهری سمنان است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سمنان اظهار کرد: شهرهای بزرگ این استان شامل سمنان و شاهرود دچار تنش آبی و افت سطح مخزن‌های آب است و در این شرایط بهینه‌سازی مصرف آب به پایداری شبکه آبرسانی کمک می‌کند.

کشاورزیان با بیان اینکه استحمام، پرمصرف‌ترین بخش از سرانه مصرفی را در بخش خانگی تشکیل می‌دهد، تاکید کرد: رعایت الگوی مصرف در این بخش کمک‌کننده در عبور از تنش آبی است.

وی تصریح کرد: شهروندان از شست‌وشوی حیاط خانه با آب آشامیدنی خودداری کنند و افراد در صورت مشاهده چنین مواردی می‌توانند طی تماس با سامانه ۱۲۲ فوریت‌های شرکت آب و فاضلاب سمنان، موضوع را برای پیگیری به کارشناسان این شرکت اطلاع دهند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سمنان گفت: استفاده از ظرفیت کامل ماشین لباسشویی برای شست‌وشو، شیرآلات استاندارد و آب خاکستری یا همان پساب برای آبیاری فضای سبز از جمله راهکارها در مدیریت مصرف است.

وی توصیه کرد: شهروندان تا حد امکان از آب آشامیدنی برای آبیاری فضای سبز استفاده نکنند و در صورت نیاز، ساعت‌های پایانی روز را به آبیاری فضای سبز اختصاص دهند.

عذرخواهی از مردم بابت قطعی یا افت فشار آب

کشاورزیان با عذرخواهی از شهروندان بابت قطعی و یا افت فشار آب در روزهای اخیر به دلیل‌های مختلف از جمله خرابی زیرساخت‌های شبکه آبرسانی گفت: ۲ مورد خرابی زیرساخت شبکه آبرسانی در شهرهای سمنان و شاهرود طی روزهای گذشته رخ داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سمنانیادآور شد: ۳۶۵ هزار مشترک از خدمات این شرکت در سمنان استفاده می‌کنند.

به گزارش ایرنا، سمنان در موج گرمای ۱۰ روزه قرار دارد و پیش‌بینی شده دمای هوا این هفته در استان تا ۴۷ درجه سانتیگراد افزایش یابد.

ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی امروز سه ساعت کاهش یافت و با هدف حفظ سلامت کارکنان و بهینه‌سازی مصرف آب و برق، دولت فردا یکشنبه هفتم مرداد زا تعطیل اعلام کرد.