به گزارش خبرنگار ایرنا، سهروردی از برجستهترین حکیمان و فیلسوفان مسلمان و مؤسس یکی از مهمترین مکتب ها و جریان های فلسفی در اسلام با عنوان «حکمت اشراق» است، او زندگی کوتاه اما پر ثمری داشت و با حیات ۳۸ ساله خود، حیاتی دوباره به حکمت ایرانی بخشید.
رساله ها و داستان های رمزی، بخش مهمی از آثار سهروردی را تشکیل می دهد که شماری از آنها به زبان فارسی و برخی نیز به عربی است؛ از جمله این آثار میتوان به عقل سرخ، آواز پر جبرئیل، صفیر سیمرغ، لغت موران، روزی با جماعت صوفیان، فی حقیقة العشق، غربة الغربیة، هیاکل النور و کلمة التصوف اشاره کرد.
"حکمت الاشراق" مهمترین و معروفترین کتاب سهروردی به زبان عربی است؛ او در این کتاب به تبیین و تشریح آرای خود پرداخته و در مقدمه کتاب، خواندن آن را به کسانی که تنها جویای حکمت بحثی و استدلالی هستند توصیه نمی کند، او بهره مندی از تابش بارقه های الهی را از شرایط خوانندگان کتاب "حمکت الاشراق" عنوان کرده است.
هشتم مردادماه در تقویم کشور به نام حکیم سهروردی و روز زنجان رقم خورده و روز بزرگداشت شیخ اشراق نامگذاری شده است.
به همین مناسبت نشست تخصصی بزرگداشت شیخ اشراق روز دوشنبه با حضور شماری از سهروردی پژوهان، چهره های فرهنگی و علمی و علاقهمندان حکمت و فلسفه در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی سهروردی شهر زنجان برگزار شد.
برخی مستشرقان گمان می کنند فلسفه در جهان اسلام با ابنسینا تمام شده است
استاد فلسفه دانشگاه زنجان در این نشست در سخنانی به ویژگی ها فلسفه سهروردی و تفاوت آن با دیگر مکاتب فلسفی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: برخی مستشرقان ادعا کردند که فلسفه در جهان اسلام با ابنسینا تمام شد چون اصل فلسفه را مساوی و مساوق با روش مشایی(عقلی) قلمداد می کنند در حالی که با ظهور سهروردی، راه جدید و متفاوتی با فلسفه مشایی گشوده شد.
سحر کاوندی با بیان اینکه روش دستیابی به حقیقت در این فلسفه با فلسفه مشایی (یونانی) متفاوت است، افزود: مطابق حکمت اشراقی، روشنایی درون، عقل را روش می کند، در واقع نور عقلانی پسینی است و آنچه پیشینی است روشنایی درون است.
وی ادامه داد: منشأ و خمیره اصلی معرفت در فلسفه سهروردی، کسبی نیست بلکه کشفی است.
استاد فلسفه دانشگاه زنجان گفت: فلسفه سهروردی یک فلسفه تاسیسی است اگرچه متفکرانی مثل هانری کربن معتقدند کار سهروردی بیشتر احیاگری حکمت ایران باستان(حکمت خسروانی) است.
ابتکارات و اندیشه سهروردی، ظرفیت حل مسائل امروز را دارد
یحیی جهانگیری، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی قم نیز در این نشست به جایگاه سهروردی و فلسفه او در دنیا اشاره کرد و گفت: سهروردی در کنار سیر ضمیری، سیر زمینی داشت و برای اندوختن دانش به سرزمینهای مختلفی سفر کرد ولی در زمانه و زمینه خود درست فهم نشد و متهم به الحاد شد و جانش را گرفتند.
وی ادامه داد: سهروردی با شهادتش و با خون خودش کتاب دیگری نوشت ولی این اثر و بُعد سهروردی در جایی روایت نمی شود.
جهانگیری گفت: سهروردی را غربی ها برای ما روایت کردند و این مایه تأسف و یک تراژدی است.
وی خاطرنشان کرد: دلیل اینکه چرا غربی ها به سهروردی توجه و علاقه دارند این است که سهروردی فیلسوف مفسر نیست بلکه مصور است و راهی برای تبدیل معقولات به محسوسات می گشاید و ابتکارات و اندیشه او ظرفیت حل مسائل را دارد.
جهانگیری با بیان اینکه سهروردی مبتکر در فلسفه است و ابتکارات جدی و متکثر در فلسفه دارد، گفت: مشکل ما این است که پوزیتیویست تر (اثبات گرا) از غرب شدیم، هیچ جای دنیا سهروردی را ندارد، ولی نمی توانیم بهره مندی از آن داشته باشیم.
پیگیری تاسیس بنیاد سهروردی در زنجان
رییس شورای اجرایی بنیاد امید ایرانیان در استان زنجان نیز در این نشست در سخنانی به برگزاری کنکره بین المللی شیخ اشراق در زنجان در سال ۱۳۸۰ اشاره کرد و گفت: این کنگره قرار بود هر سال به صورت ملی و هر چهار به صورت بین المللی ادامه پیدا کند ولی متاسفانه این هدفگذاری محقق نشد.
رسول بیات از پیگیری تاسیس بنیاد سهروردی در زنجان خبر داد و اظهار کرد: تلاش داریم تا سال آینده این مهم عملیاتی شود.
وی گفت: نبود چنین بنیادی، یک خلأ در استان است و باید پیش از این ها به نتیجه می رسید.
رییس شورای اجرایی بنیاد امید ایرانیان در استان زنجان بر ضرورت توجه و حفظ و حراست از مفاخر تاکید کرد و افزود: سهروردی می تواند یکی از برندهای اصلی در حوزه فکری و اندیشه، استان زنجان باشد.