صفورا کلانتری روز سه شنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: در طول تاریخ، مرزهای شرقی ایران از گذرگاههای مهم سیاسی و اقتصادی کشور بودهاند؛ به طوریکه تحولات منطقه و درونکشوری تأثیر مستقیمی بر رونق و کساد آنها داشته است.
وی افزود: میرجاوه که در نزدیکی مرز پاکستان قرار دارد، در ابتدا به واسطه رقابتهای روس، انگلیس و سپس به علت راهآهنی که این شهر را به کویته متصل میکرد، حائز اهمیت شد؛ به گونهای که برای دورهای، از گمرکهای مهم شرق کشور بود. پس از جدایی پاکستان از هندوستان، این شهر مرزی از رونق اقتصادی افتاد و در نتیجه، شیوه معیشت مردم در آنجا تغییر کرد.
کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان وبلوچستان ادامه داد: این تغییر معیشت در دوران پهلوی اول و دوم موجب رونق اقتصادی و سیاسی میرجاوه شده که نمود آن در نوع و نحوه ساخت بناهای تاریخی متعدد کاملا آشکار است، از جمله مهمترین این آثار، فرودگاه تاریخی میرجاوه است که براساس اسناد و مدارک موجود توسط انگلیس و در دوره پهلوی اول در نزدیکی این شهر ساخته شده و با توجه به قرارگیری میرجاوه در نزدیکی مرز پاکستان و اهمیت هندوستان برای کشور انگلیس، وجود فرودگاه کمک زیادی به حمل و نقل نیروهای انگلیسی در این محل میکرده است.
وی اظهار کرد: فرودگاه میرجاوه به گونهای طراحی شده که باندهای آن با جهت وزش باد و عوارض طبیعی منطقه همخوانی دارند، ۲ باند اصلی فرودگاه با جهتهای شمال غرب – جنوب شرق و شرقی – غربی، به طول ۲ کیلومتر و عرض پنجاه متر ساخته شدهاند، این باندها به گونهای طراحی شدهاند که هماهنگ با جهت وزش باد غالب منطقه باشند، تا فرود و برخاستن هواپیماها به آسانی انجام شود، همچنین قرار گرفتن رشته کوه ملک سیاه کوه در بخش شمالی فرودگاه نیز در انتخاب جهت باندها تأثیرگذار بوده است.
کلانتری گفت: فرودگاه قدیمی میرجاوه در زمینی به مساحت حدود ۵۰۰ هکتار ساخته شده و ۲ باند با جهتهای شرقی – غربی و شمال غربی – جنوب شرقی با طول ۲ کیلومتر و عرض پنجاه متر و ۴ آشیانه بخشهای اصلی فرودگاه را تشکیل میدهند، ۲ آشیانه که در امتداد یکدیگر در بخش غربی واقع شدهاند به شکل دایرهای با شعاع ۱۹۱ متر و مساحت ۱۹۰ هزار و ۳۶ متر مربع هستند و ۲ آشیانه دیگر با ابعاد کوچکتر به شکل دایرهای با شعاع ۱۰۵ متر و مساحت۵۲ هزار و ۸۷ متر مربع در قسمت شمالی و شرقی قرار گرفتهاند، علاوه بر موارد فوق با توجه به وضعیت طبیعی- محیطی منطقه، سیل بندی به عنوان حریم حفاظتی اثر در اطراف آن به چشم میخورد.
وی بیان کرد: این اثر با توجه به کاربری خاص خود به عنوان یک فرودگاه نظامی از ساخت و ساز ویژهای برخوردار نیست و تنها ساخت و ساز موجود در این اثر شامل آشیانهها و باندهای فرود و پرواز بوده که آشیانههای آن هم به صورت خاکریزهای مسقف با سازه چادری نظامی اجرا شده که در حال حاضر فقط آثار محدودی از آن باقی مانده، فرودگاه میرجاوه به دلیل موقعیت استراتژیک و اهمیت نظامیاش، از سازههای پیچیده و سنگین بهره نبرده بلکه طراحی ساده و عملیاتی برای اهداف نظامی داشته است.