همدان- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان گفت: از زمان آغاز نهضت بهسازی خانه های روستایی تاکنون از تعداد ۱۶۵ هزار واحد مسکونی روستایی استان همدان نزدیک به ۱۱۳ هزار واحد مسکونی مقاوم سازی و بهسازی شده است.

مسعود رضایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: انتظار داریم همچون گذشته مردم همراهی بیشتری داشته باشند تا صددرصد واحدهای مسکن روستایی استان را مقاوم‌سازی کنیم.

وی افزود: این تعداد واحد مسکونی مقاوم سازی و بهسازی شده معادل ۶۸ درصد واحدهای مسکونی روستایی در استان همدان به شمار می رود که به همت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی موقاوم سازی شده است.

رضایی تصریح کرد: نزدیک به ۲۰۰ هزار خانوار روستایی داریم که در ۱۶۵ هزار واحد مسکونی زندگی می‌کنند و از این واحدها تاکنون ۱۱۳ هزار واحد مقاوم سازی و بهسازی شده است.

وی ادامه داد: در همدان نیز سهمیه‌ای که برای بهسازی خانه ها به روستاهای این استان اختصاص پیدا می‌کند، بیش از ۱۰ تا ۱۲ هزار واحد است که هر ساله ابلاغ و بر اساس نیازهای شهرستان‌ها، برش شهرستانی انجام و ابلاغ می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همدان گفت: سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مجموع سهمیه‌ای که به استان همدان اختصاص یافت، ۲۲ هزار و ۳۵۰ فقره تسهیلات مسکن روستایی بود که از این تعداد ۲۱ هزار و ۵۳۸ فقره ابلاغ شد و ۱۴ هزار و ۲۸۹ فقره آن در دست اجرا است.

رضایی خاطرنشان کرد: در طول یک‌سال گذشته نیز هشت هزار و ۵۰۰ متقاضی ساخت و بهسازی واحد روستایی به بانک‌های عامل معرفی شده اند و درصورت تقاضای مردم این روند ادامه خواهد داشت.

وی عنوان کرد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای بهسازی و بازسازی واحدهای مسکونی روستایی به هر متقاضی، سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه با سود پنج درصد و بازپرداخت ۲۰ ساله واگذار می‌کند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: هم اکنون در استان همدان ۳۵ هزار واحد مسکونی برای خانوارهای روستایی کم داریم و ۵۲ هزار واحد هم نیاز به بازسازی، بهسازی و مقاوم سازی دارد.

وی اظهار کرد: با هماهنگی با بانک‌های عامل، مشارکت مردم و برگزاری جلسات شورای مسکن و خدمات و نظارت فنی بنیاد مسکن، ساخت و ساز مسکن روستایی انجام می‌شود و برای رسیدن به شاخص صد درصدی مقاوم‌سازی، نیازمند مشارکت مردم هستیم.

رضایی تاکید کرد: با توجه به اینکه شرایط خوبی برای بهسازی و ساخت مسکن روستایی و شهری فراهم شده است، انتظار داریم مردم در ساخت مسکن روستایی استقبال کنند و بانک‌های عامل نیز همکاری خوبی را با مردم داشته باشند تا متقاضیان بتوانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند و سرپناه امنی برای خود و خانواده‌شان ایجاد کنند.

وی اظهار کرد: بر اساس دستورالعمل طرح ویژه مسکن روستایی و مصوبه هیات وزیران، تسهیلات مسکن روستایی هم به روستاها و هم به شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت پرداخت می‌شود و مردم می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان همدان گفت: متقاضیان تسهیلات مسکن روستایی می‌توانند با مراجعه به شهرداری، نقشه و پروانه دریافت کنند و با گرفتن معرفی‌نامه شهرداری شهر مربوطه، به بنیاد مسکن شهرستان مورد نظر مراجعه و از تسهیلات مسکن بهره‌مند شوند.

به گزارش ایرنا؛ هم اینک ۱۶۵ هزار و ۳۰۱ واحد مسکن روستایی در استان همدان وجود دارد که تاکنون ۱۱۳ هزار واحد بهسازی و مقاوم‌سازی شده است.

استان همدان دارای یک هزار و ۷۲ روستای بالای ۲۰ خانوار است.