ساری- ایرنا- قاچاقچیان چوب جنگل های هیرکانی به صورت غیرقابل باور آن قدر جسور و بی پروا شده اند که علاوه بر اینکه برای قاچاق چوب به نگهبانان ایست و بازرسی جنگلبانی استان های شمالی به خصوص مازندران از طریق سلاح های سرد و گرم هجوم می‌برند، تهدید خانوادگی را نیز انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طبق مستندات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران دستبرد و غارتگری قاچاقاچیان امروز به صورت سازمان‌یافته و حرفه‌ای انجام می شود، علاوه بر آن تهدیدات این افراد متخلف به نقطه‌ای رسید که افزون بر قاچاق چوب، اقدام به تهدید، درگیری و حتی آسیب رساندن به جنگلبانان و خانواده آنان نیز می‌کنند.

طبق آمار منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری از سال ۱۴۰۰ تا کنون ۲۸ نفر از جنگلبانان این حوزه در درگیری با قاچاقچیان و متصرفان رصه های طبیعی مصدوم شدند و یک نفر از حافظان جنگل در منطقه نور نیز به قتل رسید.

بیست و یکم شهریور ماه سال گذشته یکی از جنگلبانان بابلی با حمله تبر یک قاچاقچی چوب از ناحیه دست دچار شکستگی شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت و انجام سه حمله شبانه توسط متخلفان و قاچاقچیان چوب با استفاده از سلاح شکاری ساچمه‌زن به سمت منزل نیروهای جنگلبانی شهرستان‌های آمل و گلوگاه طی بیست سوم اسفند سال گذشته تا هفدهم فروردین امسال نمونه هایی از خطر در کمین خانواد های جنگلبانان در این خطه است.

مجروح شدن ۲ تن از نگهبانان ورودی و خروجی بوستان جنگلی ایزدشهر با اصابت گلوله در ۱۲ فروردین سال گذشته، حمله بیرحمانه به ماموران منابع طبیعی در منطقه جنگلی چمستان و انتشار فیلم آن از سوی قاچاقچیان در فضای مجازی و مصدوم کردن یک مامور منابع طبیعی با سلاح سرد از ناحیه سر توسط قاچاقچیان نمونه‌های دیگری از تخلفات و جرائمی است که قاچاچاقچیان در این منطقه مرتکب شده‌اند.

بالا بودن قیمت و ارزش چوب عامل افزایش قاچاق چوب در خطه شمال است، امروز کار به جایی رسیده که جنگل داغدار انسان شد یعنی شرایط به گونه ای شده که چپاولگران طبیعت برای دستیابی به اهداف خود و سود بیشتر، واهمه‌ای از آسیب‌زدن حتی به محیطبانان، جنگلبانان و خانواده آنان ندارند.

بازدارنده نبودن مجازات فعلی موجب تجری متخلفین شد که نیاز است در خصوص قانون مجازات قاچاق چوب قوانین فعلی اصلاح و قوانین جدید وضع گردد تا مجازات صادره برابر جرم حادث شده بازدارندگی لازم را داشته باشد.

حفاظت از جنگل های هیرکانی تنها با مشارکت مردم امکانپذیر است

معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با بیان این که تنها راه حفاظت از جنگل های هیرکانی که ثبت جهانی یونسکو شده است، گسترش فرهنگ حفاظت از این انفال در بین آحاد جامعه است، گفت: اگرچه یک هزارو ۴۰۰ نیرو در این حوزه مشغول حفاظت و حراست از جنگل های هستند، اما شرایط و موقعیت جنگل های هیرکانی به گونه ای است که استاندار هز هزار هکتار یک نگهبان اصلا جوابگو نیست.

فتح الله غفاری چراتی روز سه شنبه ضمن گرامیداشت و تبریک روز جهانی جنگلبانان، توضیح داد: امروز ارزش بالای چوب سبب شد تا هجوم به طبیعت به حالت سازمان یافته و حرفه ای انجام شود.

وی با اظهار این که مقابله با قاچاقچیان چوب و متصرفان به عرصه های طبیعی فعالیت وماموریت های حافظان جنگل را به شدت سخت کرده است، تصریح کرد: در حالی که جنگلبانان به شدت با مشکلات معیشتی مواجه هستند و کمترین حقوق مزایا را دارند، تهدید خانواده آنان از سوی قاچاقچیان چوب مزید بر علت شده است.

وی ورود و خروج به عرصه های طبیعی در مازندران را بسیار زیاد و تقریبا غیر قابل کنترل دانست و گفت: به عنوان نمونه فقط در یک عرصه سه هزار هکتاری جنگل که در جلگه مازندران قرار دارد، نیاز به سه هزار نیرو است، موضوعی که اصلا با شرایط امروز کمبود نیروی انسانی همخوانی ندارد.

معاون امور جنگل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری به اهمیت تامین معیشت و اقتصاد جنگلبانان با هدف ایجاد انگیزه بیشتر در حراست از انفال اشاره کرد و گفت: این اداره کل همچنان با کمبود اعتبارات، حقوق و نیروی انسانی و تجهیزات اندک در انجام وظیفه حراست از جنگل های مازندران است.

غفاری با بیان این که چهار هزار کیلومتر مرز بین روستا و جنگل در استان مازندران وجود دارد که حفاظت همچنان سنتی انجام می شود، اظهار داشت: استفاده از تجهیزات و فناوری نوین در حفاظت از عرصه های جنگلی ضروری است که البته استفاده از پهپاد و دوربین های مخفی در بعضی از مناطق جنگلی در دست اجرا است.

وی به دلایل جنگل خواری و تصرف عرصه های طبیعی در مازندران اشاره کرد و گفت: امروز سن قاچاقچیان چوب در استان به به زیر ۲۰ سال رسید، اره موتوری شارژی شدند، این موارد ریشه در آسیب شناسی بیکاری، ‌افزایش نرخ تورم، ارزش بالای چوب به همراه نبود قانون بازدارنده دارد.

وی بر لزوم اقدامات پیشگیرانه برای رسیدن اهداف صیانت از عرصه های ملی و کشاورزی مازندران تاکید کرد و افزود: در شرایطی که امکانات و نیرو نداریم، ۷۰۰روستا همجوار جنگل های استان هستند که اصلا به آنان که حامیان اصلی در حراست از جنگل هستند توجه نمی شود.

وی به قاچاق چوب و مشکلات ناشی از آن در مازندران اشاره کرد و گفت: مجازات اصلا بازدارنده نیست، ارزش زمین در مازندران به متری ۸۰۰ میلیون ریال هم رسید، وجود بنگاه املاک غیر قانونی که مانند قارچ در استان رشد کردند، عامل تصرف و تغییر کاربری غیر مجاز زمین های کشاورزی و عرصه های طبیعی استان هستند.

وی با بیان این که با توجه به شرایط اقلیمی استان مازندران که طرفدار ملی و بین المللی دارد، همه باید برای حفظ عرصه های ملی پای کار بیاییم، ادامه داد: اشتهای زمین خواری در مازندران روز به روز بیشتر می‌شود، باید با آسیب شناسی، اقدامات پیشگیرانه از انفال را عملیاتی کنیم.

جنگلبانان؛ ایثارگران بی نام و نشان

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران- ساری ضمن تبریک به مناسبت ۹ مرداد روز جنگلبان به محافظان طبیعت و مدافعان امنیت زیستی گفت. جنگلبانان حافظان منابع طبیعی هستند که با سپر کردن خود از ریشه‌ها و شاخ و برگ‌های درختان حفاظت می‌کنند تا نکند درختی از خانواده جنگل کم شود، منابع طبیعی آسیب ببیند و آتشی به جان سبزه‌ها بیفتد.

موسی مقیمی مهر افزود: دستان جنگلبان و جنگلدار، معجزه حفظ این سرزمین است، اگر هوایی هست برای نفس کشیدن و اگر خاکی هست که درخت را در آغوش بفشارد و از رها شدن آن جلوگیری کند، به خاطر قدرت دستان جنگلبان است که با هر ناملایمتی سر کرده، ‌ با هر حریقی برای ماندگاری جنگل ها تلاش کرده، با هر کم و کاستی در جای خود مانده است.

وی ادامه داد:‌جنگلبانان؛ ایثارگران بی نام و نشانی هستند که تعلق خاطر خاصی نسبت به عرصه‌های ملی دارند و شبانه روز برای حفاظت از عرصه‌های ملی تلاش می‌کنند و در شرایط آب و هوایی سخت با امکاناتی محدود حفاظت از جنگل ها، مراتع و عرصه‌های منابع طبیعی را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: منابع طبیعی انفال بوده و متعلق به همه مردم است و همه در نقش جنگلبان نسبت به عرصه‌های ملی خود متعصب بوده و برای حفاظت از عرصه‌های ملی تلاش می کنیم.

سرپرست منابع طبیعی وآبخیزداری مازندران با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر جنگلبان و با آرزوی سلامتی برای جانبازان محافظ منابع طبیعی و توفیق برای همکاران سخت‌کوش و محافظان منابع طبیعی در سراسر کشور، گفت: نهم مرداد روز جنگلبان را به همکاران پرتلاش و خانواده بزرگ حافظان طبیعت تبریک و تهنیت عرض می کنم.

قدمت جنگل های شمال ایران به بیش از ۴۰ میلیون سال قبل بر می گردد و دارای ۹۰ گونه درختی و ۲۱۱ گونه درختچه ای و هزار و ۵۵۸ گونه علفی و بوته ای است. مساحت این عرصه های جنگلی در حدود یک درصد جنگل های اروپاست ولی تعداد گونه های آن ۱۶ درصد گونه های موجود در کل قاره اروپاست.

جنگل های هیرکانی با گستره حدود ۱.۹ میلیون هکتار از آستارا در شمال استان گیلان آغاز می شود و تا گُلی‌ داغی در شرق استان گلستان به طول تقریبی ۸۰۰ کیلومتر و عرض ۲۰ تا ۷۰ کیلومتر پراکنش دارد بخشی کوچکی از جنگل‌های هیرکانی هم معادل ۲۰ هزار هکتار در کشور آذربایجان قرار دارد.

استان مازندران حدود ۲ میلیون و چهار هزار هکتار مساحت دارد که از این مقدار حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن عرصه های طبیعی شامل جنگل و مرتع است.

برای حفاظت و مدیریت عرصه های طبیعی مازندران ۲ اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ساری و نوشهر فعالیت دارند که منطقه ساری حدود ۷۱ درصد و نوشهر حدود ۲۹ درصد این عرصه ها را مدیریت می کند. در مجموع حدود ۵۴ درصد از عرصه های جنگلی شمال کشور را در اختیار دارد و همچنین نیمی از جنگل های هیرکانی ثبت شده در سازمان جهانی یونسکو در جغرافیای مازندران واقع است.