بیرجند - ایرنا - مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: شهرداران در ۳۱ شهر استان باید کمیسیون‌های ماده ۷۷ و ۱۰۰ که محلی برای درآمدهای شهرداری است را فعال کنند تا از این طریق مطالبات آنها وصول شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا صفری روز سه شنبه در نشست هم اندیشی شهرداران استان اظهار کرد: مطالبات شهرداری‌ها همواره جزو اولویت‌ها بوده اما برگزاری کمیسیون ماده ۷۷ برای پاسخ به برخی مطالبات ضروری است و شهرداران به این موضوع باید اهتمام داشته باشند.

وی افزود: هزینه‌هایی که دستگاه‌های خدمات‌رسان از شهرداری‌ها مطالبه دارند باید با برخی خدمات تهاتر شود که یک نمونه آن هرس درختان است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: کمیسیون ماده ۷۷ و ۱۰۰ از محل‌های درآمدی شهرداری‌های است و باید در برگزاری این ۲ کمیسیون حساسیت و دقت داشته باشند.

وی یادآور شد: در یک ماه گذشته بخشی از اعتبارات مدیریت بحران را بین ۳۱ شهر تقسیم کردیم که امید است به نحو بهینه استفاده شود.

صفری با تاکید بر اینکه مطالبات شهرداری ها از دستگاه‌های اجرایی تا حدودی با اوراق مشارکت تسهیل شده اضافه کرد: اما این مسئله باید با روش‌های مختلف مدیریت و پیگیری شود.

وی همچنین از همکاری و مشارکت شهرداری در برگزاری انتخابات قدردانی کرد و افزود: با استقرار دولت چهاردهم باید از همه ظرفیت‌های موجود در راستای خدمات رسانی به مردم و حمایت از دولت بهره بگیریم.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی رعایت انصاف و عدالت را ضروری دانست و گفت: حمایت‌ها و مساعدت‌های دولت از شهرداری‌ها باید مد نظر قرار بگیرد و در گزارش‌ها به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه کارهایی که مردم روی آن حساس هستند باید در اولویت شهرداران باشد یادآور شد: مستندسازی از اقدامات شهرداری‌ها هم ضروری بوده تا میزان عملکرد مشخص باشد و تغییرات برای مردم ملموس شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی هم گفت: ایمن بودن فضای شهری در کنار زیبا سازی باید مد نظر شهرداران باشد و مسوولیت در این خصوص سنگین است.

محمدعلی آخوندی عنوان کرد: به استناد به قانون پیوست کاهش خطر در طرح‌های توسعه ای شهرها باید دیده شود و اگر در طرح‌ها و الحاقات این پیوست نباشد و مشکلی ایجاد شود مسوولیت آن بر عهده شهردار است لذا قبل از اجرای هر طرح توسعه ای باید مسائل ایمنی را دید.

وی به وجود ساختمان‌های ناایمن اشاره کرد و گفت: در کمیسیون ماده ۱۰۰ کوتاه آمدن در برابر کیفیت ساختمان اصلا قابل توجیه نیست و سازمان مدیریت بحران، در این مسئولیت حساسی دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی یادآور شد: تمام شهرداری‌ها موظف هستند بخش مدیریت بحران را راه اندازی کنند و ساختار آن برای پیگیری امور باید فراهم شود.

وی گفت: کارگروه‌های آتش نشانی و ایمنی، تدفین، مدیرت سیلاب، هشدار و اطلاع رسانی عمومی در بحران‌ها بسیار حائز اهمیت است و باید شهرداری‌ها در برگزاری این کارگروه‌ها اهتمام داشته باشند.

آخوندی با اشاره به لزوم جمع‌آوری آب‌های سطحی شهرها گفت: این موضوع در طرح‌های توسعه‌ای باید به خوبی دیده شود و شهرداری‌ها در بحث اعتبار سیل بند مطالبه جدی داشته باشند.

وی عنوان کرد: ۶۶ شهر کشور روی گسل واقع شده و خراسان جنوبی هم جزو استان های زلزله خیز است لذا طرح‌های مطالعه ای پهنه بندی خطر زلزله باید در دستور کار شهرداری‌های استان باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی با تاکید بر تقویت ماشین آلات مورد نیاز حوادث نیز اظهار کرد: شهرداری‌ها در این زمینه نیز باید مطالبه جدی داشته باشند چرا که خودروهای امداد و نجات و آتش نشانی در بحران‌ها نقش مهمی دارند و حتی می‌توان برای تامین اعتبار از طریق مناطق ویژه و آزاد پیگیری انجام داد.

وی گفت: اسکان اضطراری هم در بحران حائز اهمیت است لذا شناسایی اماکن سرپوشیده که در زمان بحران‌های بزرگ مورد نیاز بوده ضروری است پس باید نقشه دسترسی به این اماکن تهیه شود.

توجه به هزینه‌های مادی و معنوی خدماتی که آتش نشانی شهرداری بیرجند در شهرها و روستاهای خارج از حوزه ارایه می‌دهد، اولویت قرار دادن شهرداری حاجی آباد در بحث تخصیص اعتبارات سیل، تامین شدن اعتبار مورد نیاز ساخت سیل بند سایت مسکن ملی نهبندان، نوسازی ماشین آلات این شهرداری و لزوم تفویض اختیار به شهرداری برای خدمات رسانی در بحران‌های خارج از محدوده شهری از مهمترین موضوعاتی بود که در این نشست توسط شهرداران استان مطرح شد.

لزوم تامین ۲۰ درصد انرژی شهرداری‌ها از طریق نیروگاه خورشیدی، مدیریت مصرف برق در روشنایی پارک ها، تبدیل چراغ‌های شهری به لامپ‌های کم مصرف و استفاده از کولرهای آبی نیز جزو درخواست‌های مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در جمع شهرداران بود.