اراک - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان اینکه حفاظت از اراضی ملی استان نیاز به ۲۰۰ قرقبان دارد، گفت: هم اکنون ۳۳ قرقبان از اراضی ملی استان حفاظت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «عبدالحسین محمدی» روز سه‌شنبه در آیین تجلیل از جنگلبانان استان مرکزی افزود: هر بار شاهد این هستیم که منابع ملی، عرصه‌های جنگلی و مراتع دست‌خوش آسیب‌ها و خسارات طبیعی و غیرطبیعی می‌شوند، هر چند که عوامل انسانی در آسیب رساندن به آنها نقش بیشتری دارند.

محمدی با اشاره به نیاز به افزایش نوبت کاری قرقبانان، اظهار کرد: برای حفاظت و مراقبت از عرصه‌ها چه مراتع و چه جنگل‌ها حداقل باید ۲ یا ۳ نوبت کاری وجود داشته باشد، زیرا یک نفر در یک منطقه نمی‌تواند به صورت شبانه‌روزی کار کند. افزایش نیروهای حفاظتی با وسایل نقلیه مناسب ضروری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی افزود: یکی از نیازهای اساسی این اداره کل، افزایش وسایل نقلیه مناسب برای گشت‌زنی به مناطق کوهستانی و کویری است چرا که بیشترین تخلفات و دست‌درازی‌ها به اراضی ملی در این مناطق رخ می‌دهند.

محمدی با بیان اینکه، یکی دیگر از مشکلات نیروهای قرقبان، عدم حمایت قضایی از نیروهاست، گفت: دفاع در درگیری‌ها معمولاً سخت است و بیشتر مأموریت‌های نیروهای حفاظتی با درگیری توام است و چون تعداد نیروها محدود است و سلاح مناسب هم ندارند بعضا مورد ضرب و شتم متخلفان قرار می‌گیرند، آنان حتی از حمله حیوان‌های وحشی و سگ‌های چوپانان که به طور عمد به سمت نیروهای گشتی هدایت داده می‌شوند، در امان نیستند ولی قوانین و مقررات اجاز هیچ اقدامی به قرقبانان نمی‌دهد.

وی گفت: اراضی ملی باید برای آیندگان بماند تا نیاز استان را مانند آلودگی هوا رفع کند.

در این آیین، روسای منابع طبیعی در استان مرکزی مشکلات، وظایف، مطالبه و تنگناهای کاری را عنوان کردند و در پایان از قرقبانان استان تقدیر شد.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.