بجنورد- ایرنا- رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری در استان ۹ هزار تن بذر رسمی و گواهی شده گندم تولید و در بین کشاورزان توزیع شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا جلیل علوی روز سه شنبه در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی‌ استان بر استفاده بذر رسمی غلات تاکید کرد و افزود: نیاز استان ۱۲ هزار تن بذر گندم است که تلاش می کنیم سطح زیر کشت گندم بذری را افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: بعضا برخی از کشاورزان افزایش ۳۵ درصدی عملکرد تولید گندم با بذر رسمی و گواهی شده را تنها به علت قیمت بذر نادیده می گیرند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی تصریح کرد: کشاورزان این استان بیشتر خرده مالک هستند که با کمبود درآمد مواجه هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به کمبود نیروی انسانی این استان اشاره کرد و گفت: کل نیروهای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان شمالی ۵۳ نفر با احتساب نیروهای شرکتی است که در بخش باغی و دامی با کمبود شدید مواجه هستیم این در حالی است که استان خراسان شمالی در این خصوص ظرفیت و پتانسیل بالایی دارد.

اجرای ۵۰ طرح تحقیقاتی

علوی در بخش دیگری از سخنانش گفت: سالانه حدود ۵۰ طرح تحقیقاتی در استان عملیاتی می شود که از این تعداد ۲۵ طرح در مرکز تحقیقات شیروان انجام می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به بارش‌های بهاره امسال و رطوبت بالا گندمکاران استان با زنگ زرد مواجه شدند.

وی خواستار اختصاص بذر گندم مقاوم به زنگ زرد و خشکسالی شد و افزود: در این خصوص باید کشاورزان را حمایت کنیم.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد.

۴۴ درصد جمعیت یک میلیون نفری خراسان شمالی در نواحی روستایی سکونت دارند.