قزوین - ایرنا - رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قزوین گفت: نمایشگاه توانمندی های صادراتی در اربیل عراق می تواند با نمایش بخشی از توانمندی های قزوین در یک کشور خارجی، بازار صادراتی را برای این استان توسعه ببخشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قزوین در سال های اخیر با برنامه ریزی و نگاه همه جانبه موفق شده ضمن ساماندهی ظرفیت و توانمندی های خود در بخش های مختلف اقتصادی، به رشد صادراتی قابل توجهی نیز دست یابد.

شاخص ها بیانگر آن است که علاوه بر واحدهای تولیدی فعال و بخشی از واحدهایی که پیش از چرخه تولید خارج و دوباره احیا شده اند همچنان بخش اقتصادی استان را پویا و حفظ کرده و حضور پررنگ در نمایشگاه اکسپوی صادرات جمهوری اسلامی ایران، اعزام هیات تجاری به ارزروم کشور ترکیه در اردیبهشت ماه سال جاری و همچنین افتتاح دفتر نمایندگی قزوین در اربیل عراق در فروردین ماه امسال از جمله اقداماتی است که نشان از حرکت رو به جلوی استان در زمینه اقتصادی دارد.

نمایشگاه توانمندی های صادراتی قزوین در اربیل عراق نیز امروز/ دهم مردادماه/ افتتاح می شود که بدون شک این مساله بهترین فرصت برای معرفی محصولات ایرانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی و نیز تحقق چشم انداز صادرات یک میلیارد دلاری این استان خواهد بود.

در همین زمینه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز قزوین با مهدی عبدیان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی استان قزوین به بهانه افتتاح این نمایشگاه و همچنین اهداف صادراتی و اقتصادی استان به گفت و گو نشست.

ایرنا. برای آغاز این گفت و گو کمی در خصوص ویژگی های نمایشگاه اربیل عراق توضیح دهید.

براساس برنامه ریزی های به عمل آمده در صدد هستیم تا با برپایی نمایشگاه توانمندی های صادراتی در اربیل عراق که از امروز به مدت چهار روز، بخشی از ظرفیت و توانمندی های استان را در یک کشور خارجی به نحو شایسته ای به نمایش گذاشته و کالاهای تولیدی و دستاوردهای خود را عرضه کنیم.

همچنین شرکت در این نمایشگاه می تواند قدرت چانه زنی در حوزه صادرات را بالا ببرد و این اتفاق بهترین فرصت برای معرفی محصولات ایرانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی است که حدود ۴۰ واحد تولیدی بیش از ۳۰۰ نوع کالای صنعتی و کشاورزی خود را در این نمایشگاه عرضه می کنند.

ایرنا. چرا کشور عراق را برای برگزاری این نمایشگاه انتخاب کردید؟

اگر وضعیت ۱۵ سال گذشته استان را بررسی کنید می بینید که حدودا ۴۰ تا ۶۰ درصد صادرات استان به کشور عراق بوده و از ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار صادرات صورت گرفته از گمرک استان قزوین به خارج، حدود ۵۰ درصد آن به این کشور بوده و حتی از کالاهایی که به جنوب فرستاده شده حدود ۷۰ درصد آن از طریق تجار اقلیم کردستان عراق است و این بازار به عنوان واسطه می تواند به توسعه مناسبات بین ۲ کشور هم منجر شود.

ایرنا. رابطه اتاق بازرگانی قزوین با تجار عراقی در چه وضعیتی است؟

اتاق بازرگانی قزوین به تجار اقلیم عراق بیشتر اعتماد دارد و چون تردد آنها به کشور ما راحت است، حدود یک سوم صادرات کالاهای استان به این اقلیم صورت می گیرد و به عنوان قویترین بازار هدف صادرات استان هم محسوب می شود و همچنین نشست های تخصصی در غرفه اتاق بازرگانی قزوین با تجار و مسوولان استان اربیل، در دستور کار است تا گفت و گوهای صورت گرفته را پیگیری و عملیاتی کنیم.

باید نتایج جلسات بررسی و جمع بندی شود و پیگیر مراودات و نشست ها خواهیم بود و اگر مانعی باشد آن را مرتفع کنیم و در این رابطه نیز دفتر ثابت اتاق بازرگانی قزوین را در اربیل عراق راه اندازی کرده ایم و به مسوولان اقلیم کردستان عراق نیز پیشنهاد داده ایم تا آنها هم یک دفتر در قزوین راه اندازی کنند تا موضوعات اقتصادی به بهترین و راحت ترین شکل پیگیری شود.

ایرنا. قرارداد اقتصادی با اقلیم کردستان عراق چه مزایایی دارد؟

یک قرارداد اقتصادی در اقلیم کردستان عراق به اندازه کل دستاورد یک نمایشگاه همانند روسیه می تواند اثر بخش باشد و امروز نیاز داریم ابتدا بازار صادراتی پیدا کنیم و سپس دنبال کشورهای کوچک بگردیم، البته منکر آن نیستیم که به کشورهای کوچک هم صادرات داشته باشیم اما اولویت های ما مناطقی چون اقلیم کردستان است.

اگر بتوانیم صادران به بازار اقلیم عراق را تا ۳۰ درصد افزایش دهیم در واقع حدود ۲۵ درصد کل صادرات استان را بالاتر خواهیم برد و اینکه بخواهیم رویایی فکر کنیم و برای کشورهایی چون روسیه، قزاقستان و قرقیزستان برنامه ریزی کنیم شاید در دراز مدت جواب دهد چراکه به دلیل بعد مسافت، هزینه ها قطع به یقین بیشتر می شود.

ایرنا. برای توسعه بازار اقتصادی چه اقداماتی در دستور کار دارید؟

شناسایی بازارهای اصلی برای ما بسیار مهم هستند و در همین راستا باید برای توسعه بازار همت کنیم و در این راستا امسال بازارهای هند و پاکستان را در دستور کار خود قرار داده ایم و این در حالی است که می توانیم مواد اولیه را به صورت فله ای وارد کنیم و در اقلیم کردستان آن را تولید و یا مواد غذایی و صنایع تبدیلی را به صورت خام وارد کرده و بسته بندی کنیم که در این زمینه نیز به مدت پنج سال از معافیت گمرکی مواد اولیه و ۱۰ سال از معافیت مالیاتی و زمین رایگان نیز برخوردار می شویم.

البته به دلیل کمبود انرژی در عراق، به طور طبیعی از استقرار واحدهای "های تک" که انرژی کمی مصرف می کنند، استقبال می شود و ما هم تلاش می کنیم کالاهایی را با کمک سرمایه گذاران عراقی تولید کنیم که اقتصادی باشد.

ایرنا. برنامه های دیگر اتاق در نمایشگاه اربیل چیست؟

ما در این نمایشگاه پیگیر موضوع گردشگری، به ویژه توریسم درمانی هستیم که امیدواریم در آینده نزدیک با دعوت از تجار و فعالان اقتصادی اربیل برای سفر به قزوین این موضوعات را پیگیری کنیم.

همچنین در این نمایشگاه تشکل هایی از جمله انجمن های صنایع دستی، کشمش، زیتون، کانون زنان بازرگان، شهرک های بزرگ کاسپین یک و ۲، حیدریه، خرمدشت و لیا در این نمایشگاه حضور دارند و امیدواریم در این رویداد مهم اقتصادی به اهداف پیش بینی شده دست یابیم.

ایرنا. از مشارکت و همکاری مسوولان کشوری و استانی در برگزاری این نمایشگاه راضی هستید؟

جا دارد از همکاری مسوولان استان از جمله معاون امور اقتصادی، و مدیران کل شرکت شهرک های صنعتی، صمت، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین هیات نمایندگان و همکارانم در اتاق که در برپایی این نمایشگاه تلاش داشتند، تشکر و قدردانی می کنم.

همچنین در این نمایشگاه قرار است تعدادی از مسوولان کشوری و استانی نیز حضور داشته باشند و در عین حال رییس اتحادیه صادر کنندگان و وارد کنندگان اقلیم کردستان، اربیل، سلیمانیه و اتاق حلبچه و دهوک از نمایشگاه هم بازدید خواهند کرد.

رسانه های اربیل نیز از برپایی این نمایشگاه به خوبی استقبال کرده اند و در روزهای قبل از برپایی نمایشگاه و در نشست های تخصصی با مسوولان اقلیم، سه شبکه بزرگ تلویزیونی مانند k ۲۴ کردستان و زاگرس پوشش خبری و تلویزیونی خوبی داشته اند و امیدواریم شاهد استقبال بازرگانان و مردم هم از این نمایشگاه باشیم.