مهدی قنبری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین سن مجموع ۷۰۹ ماشین آلات راهداری خراسان رضوی ۲۹ سال است که مطابق استانداردهای موجود، ماشین آلات سنگین با بیش از ۲۵ سال عمر و ماشین آلات سبک با بیش از ۱۵ سال عمر، فرسوده محسوب می شوند.
وی ادامه داد: ۶۷ درصد ماشین آلات موجود در راهداری خراسان رضوی فرسوده شده است که ۱۴ درصد از این میزان نیاز به تعمیر، بازسازی و نوسازی دارند و هفت درصد نیز از رده خارج شده اند.
رییس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: از ۷۰۹ دستگاه ماشین آلات ۵۳ دستگاه از رده خارج محسوب می شوند که از این تعداد ۹ ستگاه خودرو سبک، ۱۱ دستگاه ماشین آلات نیمه سنگین و ۳۳ دستگاه از ماشین آلات سنگین و غیرقابل تعمیر و بازسازی هستند.
قنبری با اشاره به این که هم اکنون ۶۵۶ دستگاه از ماشین آلات ذکر شده فعال هستند اضافه کرد: از این تعداد ۱۰۸ دستگاه خودرو سبک، ۲۵۹ دستگاه نیمه سنگین و ۲۸۹ دستگاه ماشین آلات سنگین هستند که در عملیات های راهداری و راهسازی به کار گیری می شوند.
وی افزود: با توجه به فرسودگی بیش از حد ناوگان راهداری و نبود قطعات یدکی اصلی ماشین آلاتی که فرسوده شده اند در عمل صرفه اقتصادی برای بازسازی آنها وجود ندارد.
رییس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: برای نوسازی ناوگان راهسازی و خرید ماشین آلات مورد نیاز در این استان ۳۵ هزار میلیارد ریال اعتبار لازم است.
قنبری افزود:راهداری با توجه به حجم و نوع فعالیت، باید بهترین و به روزترین ماشینآلات را داشته باشد تا بتواند به ماموریت ذاتی خودش که برقراری تردد آسان و ایمن جادهای بهویژه در ایام سرد سال است عمل کند.