ساری- ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران گفت: در پی افزایش بی‌سابقه دمای هوا و رشد مصرف برق، شرکت توزیع نیروی برق مازندران نسبت به قطع برق ۱۸۴ اداره و بانک پرمصرف در سراسر استان اقدام کرد.

سید کاظم حسینی کارنامی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از نیمه دوم خرداد و با آغاز طرح پایش مصرف برق در ادارات، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی تا کنون با توجه به مصوبه هیئت وزیران مبنی بر کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق ادارات و بانک‌ها در ساعات اداری و کاهش ۶۰ درصدی در ساعات غیر اداری نسبت به سال ۱۴۰۰، پایش میزان مصرف در ادارات و بانک‌های زیر پوشش این شرکت در مازندران با جدیت دنبال می‌شود که به دلیل رعایت نشدن این مصوبه، ۱۸۴ اداره و بانک استان مشمول قطعی برق شدند.

وی با بیان این‌که در یک‌هزار و ۳۰۰ اداره و بانک مازندران کنتورهای هوشمند برق نصب شده است، افزود: از این تعداد تنظیم کنترل حد مصرف برق در ۸۵۰ اداره و بانک به صورت برخط و هوشمند پایش می‌شود و در بقیه ادارات و بانک‌ها همکاران ما به صورت میدانی پایش را انجام می‌دهند.

این مسئول خاطرنشان کرد: پیش از قطع کردن برق این ۱۸۴ اداره و بانک، ۱۵۰ اخطار به ادارات و بانک‌هایی که نسبت به این مصوبه هیئت وزیران بی‌توجه بودند فرستاده شد. اما متأسفانه به این هشدارها توجه نشد.

به گفته حسینی کارنامی برق ادارات و بانک‌هایی که توجهی به مصوبه کاهش مصرف برق ندارند، ابتدا به مدت ۱۰ دقیقه می‌شود و در صورت بی‌توجهی به مصوبه هیئت وزیران و استمرار مصرف بالای برق مدت زمان خاموشی افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق مازندران با اشاره به کم‌توجهی برخی ادارات و به ویژه بعضی شعب بانک‌ها به رعایت الگوی مصرف تصریح کرد: در شعبه‌های بعضی بانک‌ها توجهی به مدیریت مصرف نمی‌شود و دمای هوا بسیار پایین است که انتظار داریم هم به منظور کمک به پایداری شبکه و هم پیشگیری از اعمال خاموشی به دلیل مصرف بالای برق، دمای کولرها را روی ۲۵ درجه تنظیم کنند. در همه ادارات و دستگاه‌های اجرایی مناطق عادی و غیرگرمسیری باید از ساعت ۱۲ کولرها خاموش شود و ۶۰ درصد کاهش مصرف را شاهد باشیم و در صورت رعایت نشدن این موضوع ناچاریم برق را قطع کنیم.

وی افزود: شرکت توزیع نیروی برق مازندران به منظور پایداری شبکه برق و تأمین برق مشترکان خانگی مجبور به اجرای این طرح شده است. از همه مدیران و کارکنان همه ادارات و بانک‌ها درخواست می‌شود تا با رعایت الگوی مصرف، به مدیریت بحران انرژی کمک کنند.

به گزارش ایرنا، میزان مصرف برق مازندران در ماه‌های غیرگرم سال -از مهر تا خرداد- بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ مگاوات است که با افزایش دمای هوا و روشن شدن وسایل سرمایشی به ۲ هزار و ۴۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ مگاوات می‌رسد.

امسال مصرف برق در مازندران هنوز به میزان پیک مصرف تابستان ۱۴۰۲ نرسید، اما ا توجه به استمرار هوای گرم در استان طی روزهای آتی احتمال این که رکوردهای جدیدی در مصرف برق ثبت شود وجود دارد.

روز یکشنبه -۱۴ مرداد- افزایش دمای هوا در مازندران پس از چند روز خنک و بارانی سبب شد که مصرف برق در این استان نسبت به روز ۱۳ مرداد ۲۰ درصد افزایش یابد. در چنین شرایطی به اعتقاد کارشناسان اجرای طرح مدیریت بار و قطع برق ادارات پرمصرف، می‌تواند به کاهش فشار بر شبکه برق و جلوگیری از خاموشی‌های گسترده در بخش مشترکان خانگی کمک کند.

مازندران ۲ شرکت توزیع برق دارد که شرکت توزیع برق مازندران با یک میلیون و ۶۱۰ هزار مشترک در ۱۲ شهرستان از گلوگاه تا فریدونکنار و شرکت تزیع برق غرب مازندران با حدود ۸۰۰ هزار مشترک در ۱۰ شهرستان از محمودآباد تا رامسر را زیر پوشش دارند.