بجنورد-ایرنا- معاون خدمات شهری شهردار بجنورد نیز در این خصوص گفت: اعتبارات مناسبی به تازگی برای تکمیل کارخانه کمپوست بجنورد تزریق شده است و این واحد در سال ۱۴۰۴ بهره برداری می شود.

مجید شادکام روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: مهمترین مشکل راه اندازی کارخانه کمپوست این شهر، نبود دستگاه تولید کود عالی است و از اعتبارات دولتی باید خریداری شود.

وی ادامه داد: ۱۸۱ میلیارد ریال به تازگی از محل اعتبارات دولتی اسناد خزانه و ۱۰ میلیارد ریال به صورت نقدی تخصیص داده شده است.

شادکام افزود: مناقصه خرید این دستگاه از فردا آغاز می شود و پروسه آن یکماه به طول می انجامد.

معاون خدمات شهری شهردار بجنورد اضافه کرد: همچنین به تازگی ۱۹۱ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی و نقدی برای بهسازی و ساماندهی دفن گاه فعلی زباله باباموسی تخصیص داده شد.

وی ادامه داد: راه اندازی و خط پردازش این کارخانه ۵۰ میلیارد ریال اعتبار می طلبد و منوط به داشتن طرح شرکت مشاور ذیصلاح است و در عین عقد قرارداد هستیم و در ادامه روند اجرای طرح و تولید کودعالی سازمان شهرداری ها کمک خواهد کرد.

شادکام تاکید کرد: کارخانه کمپوست دارای ۲ بخش پردازش و تولید کود عالی است که با تخصیص اعتبارات ملی امسال مشکل تولید کود حل خواهد شد و طبق استانداردها بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل تناژ زباله کود تولید می شود، بخشی از باله بازیافت و الباقی دفن می شود.

وی خواستار تمام دستگاه های متولی برای رفع این مشکل شد و بیان کرد: راه اندازی کامل این کارخانه یکسال دیگر به طول می انجامد.

به گزارش ایرنا، مرکز دفن پسماندهای شهری بجنورد از سال ۷۲ در زمین‌های باباموسی در ارتفاعات شمال شرق بجنورد مستقر و از آن زمان تاکنون، دفن در دره‌های طبیعی موجود در منطقه، انجام می‌شود که البته در حال حاضر و با توجه به حجم پسماند تلنبار شده در سال‌های گذشته، این دره‌های طبیعی نیز اشباع و مسطح شده است.

سرانه متوسط تولید زباله به ازای هر نفر در مرکز خراسان شمالی ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم است و این میزان تولید تقریبا متناسب با استانداردهای کشور است.

شهر بجنورد مرکز خراسان شمالی ۲۱۰ هزار نفر جمعیت دارد.